Byggahus.se
Vi hade tänkt att ersätta ett fönster med en ny ytterdörr och vill gärna ha en dubbeldörr. Kruxet är att fönstret är 130cm brett, vilket blir för smalt så därför vill vi bredda hålet.

Jag började att knacka ner putsen och hittade då en betongbalk, eller egentligen två som är ca 3cm breda/djupa med en fog emellan på ca 3cm.

Huset är 1,5-plans och denna delen av huset är byggt -45. Skulle det gå att stämpa upp längs ytterväggen och sedan ersätta befintlig betongbalk med en bredare? (eller stålbalk)

Vi får väl låta någon räkna på det, men jag är intresserad av arbetsgången och ev göra ingreppet själv.

Nästa fråga är hur bred dubbeldörr blir lagom att gå i? Räcker det med en 15 bred dörr eller känns det för smalt?
 
Här kommer även en bild som visar balken.
 
  • Renoveringsprojekt, exponerade tegelväggar, ojämnt puts, eluttag, fönsterkarm nederkant, interiör, pågående arbete, rå look.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När den bärande sträckan ökar behöver höjden på balken öka. Alternativt ett starkare material.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När den bärande sträckan ökar behöver höjden på balken öka. Alternativt ett starkare material.
Jo så blir det väl antagligen, det påverkar ju hur stort uttaget blir.
Frågan är om det kan räcka att stämpa upp längs väggen under ingreppet? Eftersom det är här avbärningsbalken sitter i dagsläget så borde den vara här inne det bär, eller tänker jag fel då?
 
BirgitS
Har lite svårt att förstå den sista frågan.

Jag vet inte hur man gör men när befintlig balk tas bort måste man förhindra att tegelstenarna ovanför faller ner.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har lite svårt att förstå den sista frågan.

Jag vet inte hur man gör men när befintlig balk tas bort måste man förhindra att tegelstenarna ovanför faller ner.
Jag tänker att väggen behöver bäras av temporärt från laster från takstolar/mellanbjälklag under ingreppet. Tegelstenarna ovanför lär hänga kvar den korta tiden, så det är jag inte orolig för.
 
BirgitS
Ja, väggen behöver bäras av när du tar bort balken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.