A
Hej,

Räknas det som ett ingrepp i bärande konstruktion om man spårar och fräser doshål för el i en bärande vägg? Väggen är gjord av tegel.

Tack på förhand

Nä knappast.
Är det tegel som är putsad?

A
L Leif i Skåne skrev:
Nä knappast.
Är det tegel som är putsad?
Ja, väggen är putsad, typ 1,5 cm puts innan teglet. Kom en rabiat granne och plinga på och frågade vad jag gjorde och sa att väggen är bärande.

Du har alltså gett dig på en bärande vägg utan att först ta reda på om det är en bärande vägg och utan att ta reda på om ditt ingrepp skulle kunna påverka en bärande vägg. En vägg som jag tolkar det dessutom är gemensam med en granne. Ja du, då är det inte grannen som ska kallas för fula ord.

Beroende på hur mycket åverkan du gör så kan det absolut påverka den bärande förmågan.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Doshålet lär knappast påverka hållfastheten i väggen.
Däremot att spåra för kabeln kan vara en brottsanvisning och således helt olämpligt.
Bäst är förståss att låta bli, men fråga styrelsen om ingreppet är görbart, om väggen ens är bärande, för jag antar att det inte är en hyresrätt.

Doshålet påverkar inte ett skvatt jota. Allt annat kanske är ett större aber däremot. Ska du dra från golvet/taket och doshålet är väldigt nära antingen golv eller tak så skit i grannen. Är det däremot många meter med spårning så bör du tänka om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.