Hej
Skulle gärna vilja skaffa en vedeldad badtunna till fritidshuset.
Inser ju att det blir en del problem med vattnet i tunnan och undrar hur ni brukar göra.
* Fyller ni den varje gång ni kommer till huset och vill kunna bada? (Och tömmer den när ni åker?)
* Är det mycket jobb och kemikalier när man tömt tunnan och ska göra den ren? Gör man det varje gång?
* Huset står nära en insjö. Kan man använda sjövatten?
* Om man använder sjövatten, kan man i så fall ha något enkelt filter, som inte direkt sätter igen, när man fyller?
* Är det OK för en badtunna att stå utan vatten under stora delar av tiden?
* Finns det kemikalier med långtidsverkan som gör att man inte behöver tömma tunnan om man inte är där på t.ex. en månad?
* Något mer att tänka på? Alla tips mottages gärna.

Tack för hjälpen.

Vi köpte en badtunna i våras och har använt den med både kranvatten och sjövatten.
Vi köpte utan sandfilter eftersom vi annanrs hade behövt säkerställa att det alltid hålls frostfritt ("poolhus" med uppvärmning på vintern osv), istället köpte jag ett hängfilter som man kan köra om man vill ha kvar vattnet.

Vi har bytt vatten varje gång vi varit där. Filtret kan i teorin klara ett par veckor, och med kemikalier kan vi nog klara "månader", men vi har inte varit där så länge utan åkt hem emellan så jag har tömt den.
Kostar ca 18 kr att fylla med kommunalt vatten och tar ngn timme bara...

Sjövattnet blev lite brunt i botten, men när jag chockklorerade så blev det alldeles grumligt !
Försökte då med flockningsmedel, men då samlades guckat på botten, och det var svårt att få upp. Så jag tömde tunnan och började om med kranvatten sist...får se om vi gör nytt försök med mälarvatten en annan gång...
Att fylla via ett filter blir nog svårt, eller det kommer iaf ta en väldig tid ! Med den pumpen vi har tog det ca 40 min att fylla. Med filter (tillräckligt fint) så hade det kanske tagt 5-6 h...

Inga problem att stå utan vatten, till och med rekommenderat.
Då talar jag om en modern badtunna i plast alltså (med träutsida). De gamla som var helt i trä har man mer eller mindre skippat då både uttorkning, underhåll och hygien blev problem med dom över tid...

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
2016 installerade jag min badtunna. Jag tar vatten från Ålands hav. Vi byter vatten efter att ca 10 personer badat i tunnan. En person badar 10 ggr eller 4 badat 2-3 ggr. Har 4 badat har jag alltid i en eller två tabletter i filtret som jag hänger över kanten. Tabletter köper jag på Jula, Hornbach eller liknande. Det viktiga är att dom är klorfria när man har aluminiumkamin! Klor äter aluminium! När det är frysrisk i tunnan måste man tappa ur eller elda varje dag så värmen hålls uppe. Påfyllning av tunnan tar 1-1,5 tim inklusive släpande av pump och slangar. Eldning för att få upp bra temp, ca 38-39 grader, tar ca 3-4 tim om vattnet håller 5 grader från start. Det går åt ca 1-1,5 skottkärra med ved att värma. Tvättming av En badtunna med täckt lock på en träterrass, med trappsteg framför och en aluminiumkamin bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flaska med klorfria CombiTabs för poolvård märkt "All in One" och "Chlorine free".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tunnan görs med vanlig såpa och sötvatten mellan varje påfyllning.

• Gilla
Joråsåatt och 3 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
.... Har 4 badat har jag alltid i en eller två tabletter i filtret som jag hänger över kanten. Tabletter köper jag på Jula, Hornbach eller liknande. Det viktiga är att dom är klorfria när man har aluminiumkamin! Klor äter aluminium! ....
Har du haft problem med "grumling" av vattnet med de tabletterna ?
Jag använde också klorfria "step2-3" tabletter, men vattnet (från Mälaren), grumlades direkt !

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har du haft problem med "grumling" av vattnet med de tabletterna ?
Jag använde också klorfria "step2-3" tabletter, men vattnet (från Mälaren), grumlades direkt !
Ingen grumling. Vattnet blir kristallklart. Jag har kört lite olika tabletter, alla har funkat bra!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi har en badtunna vid en sjö och brukar använda sjövatten med hjälp av en pump och ett enkelt filter. Tunnan har ljusblå glasfiberinsats och det syns att vattnet är lite gulbrunt i nyansen men inget vi tycker stör. Vi provade att fylla den en gång med vatten från vår djupborrande brunn i hopp om helt klart vatten men det hade någon vitaktig nyans istället och dessutom var det mycket kallare så det tog längre tid att värma upp.
Vi fyller den och använder i max 2-3 dagar, sen tömmer vi den och gör enkelt rent med en svamp och såpa. Använder inga andra kemikalier.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ska du ha en badtunna så se till att det är en i glasfiber eller trä med plastinsats. Särskilt om den inte används kontinuerligt. Som jag ser det har du två alternativ. Antingen tömmer och fyller du varje gång den ska användas med tillhörande rengöring. Eller så skaffa en isolerad med en liten värmare och lock med ett riktigt sandfilter och om budgeten tillåter ett automatiskt klor/salt doserings rening. Kör aromatisk salt rening i mitt spa och det är värt vad enda krona. Byggde även in det i många spa som folk hade vid sina stugor. Det går självklart att använda både kommunalt och sjövatten. Vissa vatten kan vara besvärligt att få kristallklart men med lite arbete och en kombination av kem/ filtrering går det mesta bra.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.