Hej

Jag är inne på att renovera i min bostadsrätt och ska börja med att ta in offerter från hantverkare. Jag funderar på en lösning där jag flyttar köket till hallen men där finns det ingen ventilationskanal. Badrummet är precis intill hallen och det ska jag också renovera. Min fråga är om det går bra regelmässigt att använda sig av samma ventialationskanal som jag har till badrummet till nya köket som en kombinerad imkanal.

Tacksam för svar

BirgitS
Välkommen till forumet!

En imkanal från köket ska vara brandskyddad i hela sin längd och det behöver inte en frånluftskanal från badrummet. Om det är centrala fläktar som sköter ventilationen kan de är deras hastighet anpassad efter antal rum och rumstyp som de ska ventilera. De två sakerna gör att det inte är säkert att föreningen godkänner ditt förslag. Du måste alltså prata med styrelsen först.

Berätta gärna vad de säger.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Som tillägg till kloka synpunkter i förra inlägget så är föreningen ansvarig för att ventilationen fungerar, så alla förändringar måste godkännas . Huset ska ha en godkänd OVK och då måste man vara säker på att ombyggnaden inte riskerar nästa OVK. Om det blir fel kan kökslukt sprida sig till andra bostäder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.