Hej,
Ny här, kan inget om hus, husägare sedan 1 år och försöker lära mig hela tiden:)

Fråga nr 1: Vi ska renovera vårt badrum och jag undrar om PAX fläkt (typ PAX Calima) går att kombinera med mekanisk frånluft? Går det att trycka ut luften samtidigt som den sugs ut? Blir inte klok på detta, bildas det då undertryck? Snickaren rekommenderar PAX men har hört olika råd från olika snickare så behöver er hjälp.

Vi bor i radhus, byggt 70 med mekanisk frånluft- fläkt på taket- luften sugs alltså ständigt ut från köksfläkt, badrum*2 samt klädkammare. Vi installerade en varvtalsstyrning (?) till köksfläkten och har den alltid igång på lågt varvantal, tidigare var det bara på eller av, dvs två lägen.

Fråga nr 2 kring ventilation- om jag förstått det rätt har vi ett enda ventilationsrör, dvs samma från kök, badrum, klädkammare (ibland har det luktat matos i klädkammaren men detta har förbättrats sedan vi satte in varvtalsstyrning och ständigt har på fläkten) min fråga är- borde vi ha separat ventilationsrör från kök pga brandsäkerheten? Vi bor på gavel så kan "enkelt" köpa separat köksfläkt och borra hål i väggen och föra ut luften den vägen men vet inte vad som är bäst?

Tacksam för hjälp!

Vet inte exakt vilken typ av fläkt ni har men jag har också mekanisk frånluft mha fläkt på taket (hus byggt 1989).
Styr allt via köksfläkten dvs ett alliance-sytem.
Har normalläge, ett forcerat läge samt 3 läge för enbart kökfläkten (ett spjäll i kåpan som öppnar samt att fläkthastigheten ökar).

Renoverade precis badrummet och skippade PAX. Takfläkten ska ju klara att ventilera ut fuken från badrummet.
Ev måste man öka fläkthastigheten när man duschat.

• Gilla
chanoi
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Vet inte exakt vilken typ av fläkt ni har men jag har också mekanisk frånluft mha fläkt på taket (hus byggt 1989).
Styr allt via köksfläkten dvs ett alliance-sytem.
Har normalläge, ett forcerat läge samt 3 läge för enbart kökfläkten (ett spjäll i kåpan som öppnar samt att fläkthastigheten ökar).

Renoverade precis badrummet och skippade PAX. Takfläkten ska ju klara att ventilera ut fuken från badrummet.
Ev måste man öka fläkthastigheten när man duschat.
Tack för svar, jag är osäker på om vi har ett alliance system, hur ser jag det? Vi har en IKEA wirlpool fläkt i köket, den mekaniska frånluften suger ständigt ut från köksfläkten men man kan också sätta på köksfläkten- tre lägen, så den "boostar" blir bättre utsug (suger mer eller trycker ut luft(?)) låter liknande som er? Känns meckigt att komma ihåg att öka fläkten i köket när man duschar, det finns inget sätt att kombinera PAX och MF?

Alliance är väl egentligen bara att man styr en central fläkt från (oftast) köksfläkten.

Jag höjer aldrig min fläkt utan den går ständigt på grundläget.
Har jag duschat håller jag badrumsdörren öppen i ett par minuter efter bara.

Tror inte man ska störa den mekaniska frånluften för mycket.
Den är ju byggd för att klara ventilera ut huset inkl ånga från en dusch.
PAX sätter man väl mer i hus med självdrag (eller??).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Alliance är väl egentligen bara att man styr en central fläkt från (oftast) köksfläkten.

Jag höjer aldrig min fläkt utan den går ständigt på grundläget.
Har jag duschat håller jag badrumsdörren öppen i ett par minuter efter bara.

Tror inte man ska störa den mekaniska frånluften för mycket.
Den är ju byggd för att klara ventilera ut huset inkl ånga från en dusch.
PAX sätter man väl mer i hus med självdrag (eller??).
Haha vet ej, du frågar fel person, jag bor i ett radhusområde där alla verkar ha gjort olika- trots att husen är byggda på samma sätt. Det var självdrag från start men vi har 3 glas nu och de flesta har ju bytt till 3 glas. Vi har ju inte upplevt något problem egentligen med ventilationen, har också dörren öppen efter dusch, men tänkte eftersom snickaren nu föreslog det att man kanske kunde optimera ventilationen i badrummet.. men kanske dumt att störa då.. Det enda problemet med ventilationen är att det är ständigt ett svagt brummande från fläkten vilket är störigt speciellt när man ska sova men det är ju inget jätteproblem direkt:)

Har ni inte haft problem så hade jag låtit det vara som det är.
Skulle det i framtiden bli ett problem kan man alltid ta upp ett hål och installera en PAX då.

• Gilla
chanoi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.