Jag bor i en hyreslägenhet byggd runt 1970. Nyligen flyttat in. Efter en dusch luktar det svettig gympasal och ofräscht omklädningsrum i badrummet. Jag brukar öppna fönstret för att bli av med det värsta.
Jag antar att det är dåligt utsug i ventilationen. Vad kan man förvänta sig på en hyresrätt? Tips någon?
Jag antar att det är dåligt utsug i ventilationen. Vad kan man förvänta sig på en hyresrätt? Tips någon?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 093 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 093 inlägg
Vad finns på väggar och golv? Vad kan vara luktkällan - d v s vad är det som luktar när det blir fuktigt?
Omklädningsrum och gympasalar från min barndoms 80-tal hade trä som var impregnerat av sunk.
Omklädningsrum och gympasalar från min barndoms 80-tal hade trä som var impregnerat av sunk.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 657 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 657 inlägg
Man kan nog förvänta sig väldigt lite i en hyresrätt tyvärr. Jag har känt folk som bott i mögliga bostäder därför att ägaren inte ville lägga ner några pengar alls på att hålla huset i skick. Tog några år innan hyresgästerna fick till tvångsförvaltning och numera är det huset rivet så antagligen gick det inte att rädda i längden.
Men 1970 var det helt normalt att öppna badrumsfönstret efter duschen för att vädra ut fukten.
Men 1970 var det helt normalt att öppna badrumsfönstret efter duschen för att vädra ut fukten.
Kakel på väggarna och badrumsmatta på golvet. Taket är gjort i betong.Claes Sörmland skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 093 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 093 inlägg
Då känns det som att en rejäl omgång med Yes-diskmedel och en diskborste följt av avsköljning borde avlägsna allt som kan lukta. Typiskt sett är det fett och dess nedbrytningsprodukter som luktar och det tar Yes (det är kemikalien SDS som löser fett, samma som i avfettning och bilschampo). Om den tunga entimmesinsatsen mot all förmodan inte fungerar skulle jag spreja hela badrummet med Klorin spätt 1:5. Använd en pumpsprutflaska. Inget organiskt som luktar överlever den behandlingen.S SoffiSoff skrev:
Badrumsmattan är den misstänkta luktkällan. Den är ju gjord i PVC och därmed hydrofob och binder fett.
Ja, sant. Får ta och skrubba hela golvet och väggar imon.Claes Sörmland skrev:
Då känns det som att en rejäl omgång med Yes-diskmedel och en diskborste följt av avsköljning borde avlägsna allt som kan lukta. Typiskt sett är det fett och dess nedbrytningsprodukter som luktar och det tar Yes (det är kemikalien SDS som löser fett, samma som i avfettning och bilschampo). Om den tunga entimmesinsatsen mot all förmodan inte fungerar skulle jag spreja hela badrummet med Klorin spätt 1:5. Använd en pumpsprutflaska. Inget organiskt som luktar överlever den behandlingen.
Badrumsmattan är den misstänkta luktkällan. Den är ju gjord i PVC och därmed hydrofob och binder fett.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 093 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 093 inlägg
Hm, funderar fortfarande på vad denna lukt kan komma ifrån. Och jag undrar om det inte handlar om såpa.
Av någon underlig anledning har såpa fått en aura kring sig av att vara särskilt miljövänligt och livsstilsgrönt. Det är lite lustigt att många känner det med tanke på den utpräglade kemtekniska produkt som det är. Men allt går väl att sälja med mördande reklam.
Och såpa är fett och det gör att fettrester blir kvar när det används. Och fettet bryts ned och kan börja lukta surt, bli grogrund för fettnedbrytande bakterier och ge samma unkna doft som gamla ingrodda träningskläder.
Av någon underlig anledning har såpa fått en aura kring sig av att vara särskilt miljövänligt och livsstilsgrönt. Det är lite lustigt att många känner det med tanke på den utpräglade kemtekniska produkt som det är. Men allt går väl att sälja med mördande reklam.
Och såpa är fett och det gör att fettrester blir kvar när det används. Och fettet bryts ned och kan börja lukta surt, bli grogrund för fettnedbrytande bakterier och ge samma unkna doft som gamla ingrodda träningskläder.
Jag ska prova med yes idag. Ska uppdatera om det blir någon skillnad.Claes Sörmland skrev:
Hm, funderar fortfarande på vad denna lukt kan komma ifrån. Och jag undrar om det inte handlar om såpa.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 657 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 657 inlägg
Klicka här för att svara