Byggahus.se
Jag bor i en hyreslägenhet byggd runt 1970. Nyligen flyttat in. Efter en dusch luktar det svettig gympasal och ofräscht omklädningsrum i badrummet. Jag brukar öppna fönstret för att bli av med det värsta.

Jag antar att det är dåligt utsug i ventilationen. Vad kan man förvänta sig på en hyresrätt? Tips någon?
 
Claes Sörmland
Vad finns på väggar och golv? Vad kan vara luktkällan - d v s vad är det som luktar när det blir fuktigt?

Omklädningsrum och gympasalar från min barndoms 80-tal hade trä som var impregnerat av sunk.
 
  • Gilla
SoffiSoff
  • Laddar…
BirgitS
Man kan nog förvänta sig väldigt lite i en hyresrätt tyvärr. Jag har känt folk som bott i mögliga bostäder därför att ägaren inte ville lägga ner några pengar alls på att hålla huset i skick. Tog några år innan hyresgästerna fick till tvångsförvaltning och numera är det huset rivet så antagligen gick det inte att rädda i längden.

Men 1970 var det helt normalt att öppna badrumsfönstret efter duschen för att vädra ut fukten.
 
  • Gilla
SoffiSoff
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad finns på väggar och golv? Vad kan vara luktkällan - d v s vad är det som luktar när det blir fuktigt?

Omklädningsrum och gympasalar från min barndoms 80-tal hade trä som var impregnerat av sunk.
Kakel på väggarna och badrumsmatta på golvet. Taket är gjort i betong.
 
  • Vit kakelvägg som möter betongtak med infälld belysning och badrumsmatta på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
S SoffiSoff skrev:
Kakel på väggarna och badrumsmatta på golvet. Taket är gjort i betong.
Då känns det som att en rejäl omgång med Yes-diskmedel och en diskborste följt av avsköljning borde avlägsna allt som kan lukta. Typiskt sett är det fett och dess nedbrytningsprodukter som luktar och det tar Yes (det är kemikalien SDS som löser fett, samma som i avfettning och bilschampo). Om den tunga entimmesinsatsen mot all förmodan inte fungerar skulle jag spreja hela badrummet med Klorin spätt 1:5. Använd en pumpsprutflaska. Inget organiskt som luktar överlever den behandlingen.

Badrumsmattan är den misstänkta luktkällan. Den är ju gjord i PVC och därmed hydrofob och binder fett.
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då känns det som att en rejäl omgång med Yes-diskmedel och en diskborste följt av avsköljning borde avlägsna allt som kan lukta. Typiskt sett är det fett och dess nedbrytningsprodukter som luktar och det tar Yes (det är kemikalien SDS som löser fett, samma som i avfettning och bilschampo). Om den tunga entimmesinsatsen mot all förmodan inte fungerar skulle jag spreja hela badrummet med Klorin spätt 1:5. Använd en pumpsprutflaska. Inget organiskt som luktar överlever den behandlingen.

Badrumsmattan är den misstänkta luktkällan. Den är ju gjord i PVC och därmed hydrofob och binder fett.
Ja, sant. Får ta och skrubba hela golvet och väggar imon.
 
Claes Sörmland
Hm, funderar fortfarande på vad denna lukt kan komma ifrån. Och jag undrar om det inte handlar om såpa.

Av någon underlig anledning har såpa fått en aura kring sig av att vara särskilt miljövänligt och livsstilsgrönt. Det är lite lustigt att många känner det med tanke på den utpräglade kemtekniska produkt som det är. Men allt går väl att sälja med mördande reklam.

Och såpa är fett och det gör att fettrester blir kvar när det används. Och fettet bryts ned och kan börja lukta surt, bli grogrund för fettnedbrytande bakterier och ge samma unkna doft som gamla ingrodda träningskläder.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hm, funderar fortfarande på vad denna lukt kan komma ifrån. Och jag undrar om det inte handlar om såpa.

Av någon underlig anledning har såpa fått en aura kring sig av att vara särskilt miljövänligt och livsstilsgrönt. Det är lite lustigt att många känner det med tanke på den utpräglade kemtekniska produkt som det är. Men allt går väl att sälja med mördande reklam.

Och såpa är fett och det gör att fettrester blir kvar när det används. Och fettet bryts ned och kan börja lukta surt, bli grogrund för fettnedbrytande bakterier och ge samma unkna doft som gamla ingrodda träningskläder.
Jag ska prova med yes idag. Ska uppdatera om det blir någon skillnad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
S SoffiSoff skrev:
Kakel på väggarna och badrumsmatta på golvet. Taket är gjort i betong.
Om du håller en bit toalettpapper mot ventilationsdonet i taket, kommer det då att sugas fast?
Om inte så fungerar ventilationen för dåligt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du håller en bit toalettpapper mot ventilationsdonet i taket, kommer det då att sugas fast?
Om inte så fungerar ventilationen för dåligt.
Tack för tipset. Provade med lite papper och det är bra sug i ventilationen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu tror jag att jag hittat lösningen. Fastighetsskötaren kom med en ny renspropp av gummi och nylon och satte i den. Den tidigare proppen hade fått en spricka i ena kanten, den såg väldigt plastig ut.

Lukten försvann!!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.