Byggahus.se
Hej! Ny på det här forumet och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig. Har köpt ny lägenhet och från inflytt noterat en väldigt dålig lukt i badrummet. Efter att ha gjort rent golvbrunnen och städat allt noggrant har jag nog hittat luktens källa - det verkar vara sprickor i toalettstolens anslutning som gör att avloppslukt läcker ut. Skulle förklara varför det blir bättre när ett fönster är öppet i lägenheten, att lufttrycket påverkar om lukt dras in eller ut. Så frågan nu är - hur kan jag åtgärda det? Antingen tar jag in rörmokare som får fixa det och då byter jag nog ut hela toalettstolen också då den har några år på nacken. Men kanske kan jag fixa det själv till en lägre kostnad? Någon som vet om och hur jag kan täta detta själv? Blir väldigt tacksam för alla råd och tips :) /Henrik

• Sprickor vid toalettstolens anslutning och synlig mögel, tecken på läckage och dålig lukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en toalettstol med synliga sprickor vid anslutningen mot golvet.
    Skapa konto
Mazen Mazen skrev:
Avloppskitt.
[länk] surfaces&gclid=EAIaIQobChMI3bGu7_v29AIVd49oCR2gyQWaEAQYAiABEgIZcfD_BwE
Tack för svar! Behöver jag ta bort det gamla först på nåt vis eller kan jag bara kleta på nytt över sprickorna?

Jag antar att du menar sprickorna i massan där röret går ned i golvet. Det har inget med lukt att göra.

Du har ett rör som kommer upp ur golvet. På det sitter det en vit gummimanchett/packning. Röret från toan går med i röret och tätas av den manschetten. På bilden syns inget fel. Men det förekommer att manschetten har halkat av från röret på någon sida. Jag hjälpte en bekant med just det för ett par månader sedan.
Jag hoppas jag har tolkat bilden rätt.

• Gilla
Lena Lugn och 4 till
  • Laddar…
I en lgh jag bodde en kort period i somras hade jag avloppslukt. Det visade sig bero på att golvbrunnens insats inte var korrekt monterad. Allt var rent och såg riktigt ut, men insatsen var inte fastdragen ordentligt. Jag passade på att smörja o-ringen med silikonfett och drog fast den. Lukten upphörde efter någon timme eller så. Lätt att kolla.

• Gilla
philsson87 och 4 till
  • Laddar…
Ibland kan man lura sig på var stanken kommer ifrån. Du råkar inte ha ett försummat tvättmaskinsvattenlås som torkat ut? Sen kan det vara värt att kontrollera att tilluften är tillräcklig och att ingen exempelvis stängt igen spaltventiler eller andra tilluftsventiler. Har man mekanisk frånluft (om du nu har det) och dålig tilluft är det svårt att undvika att odör kan sugas upp och hur som helst fungerar inte ventilationen som tänkt om tilluften inte är tillräcklig.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag antar att du menar sprickorna i massan där röret går ned i golvet. Det har inget med lukt att göra.
Kan vi veta det säkert? Kan inte husets avloppsstam vara kapad jäms med golvet och det vita plaströret vara en lös nerstucken rörstump på så sätt att det kan läcka både i överkant vid muffen och i nederkant mot "stammen"?

Jag tycker det skulle kunna vara "rörelsesprickor" i fogen nedan som skulle kunna tyda på en lös rörstump.

Närbild på ett vitt plastavloppsrör vid en betonggolvkant, med möjliga rörelsesprickor i fogen nedanför.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan vi veta det säkert? Kan inte husets avloppsstam vara kapad jäms med golvet och det vita plaströret vara en lös nerstucken rörstump på så sätt att det kan läcka både i överkant vid muffen och i nederkant mot "stammen"?

Jag tycker det skulle kunna vara "rörelsesprickor" i fogen nedan som skulle kunna tyda på en lös rörstump.

[bild]
inte otänkbart. Men om röret vore kapat i höjd med golvet, så skulle det inte gå att skjuta ner ett rör med samma diameter. Men visst kan det vara någon sorts fullösning där.
Iofs. Så ser det ut som någon tätat med något i stil med VVS kitt. Det finns ingen anledning att ha där. Om det inte är någon sorts fulkoppling under.

• Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Du har ett rör som kommer upp ur golvet. På det sitter det en vit gummimanchett/packning. Röret från toan går med i röret och tätas av den manschetten. På bilden syns inget fel. Men det förekommer att manschetten har halkat av från röret på någon sida. Jag hjälpte en bekant med just det för ett par månader sedan.
Jag hoppas jag har tolkat bilden rätt.
Tack för svar! Ah ok! Så sprickorna som är synliga behöver i sig inte innebära något problem? Skulle man behöva öppna upp allt då/lyfta upp toan för att sedan se till att det sluter tätt därunder?

mattiasp mattiasp skrev:
I en lgh jag bodde en kort period i somras hade jag avloppslukt. Det visade sig bero på att golvbrunnens insats inte var korrekt monterad. Allt var rent och såg riktigt ut, men insatsen var inte fastdragen ordentligt. Jag passade på att smörja o-ringen med silikonfett och drog fast den. Lukten upphörde efter någon timme eller så. Lätt att kolla.
Tack för svar! Ah okej jag borde ta en ny titt på golvbrunnen då för säkerhets skull!

Du kan ju börja med att inspektera den vita gummimanchetten på alla sidor du kommer åt.

• Gilla
Henrikrenoverar
  • Laddar…
Som många redan sagt, lukten kan ju komma från samtliga avlopp i badrummet. Har själv haft bekymmer som jag löste först när jag bytte vattenlåset. Väldigt vanlig modell är denna
https://www.hornbach.se/shop/Vatten...-Oden-S50-MA75/10333146/artikel-detaljer.html
sitter ofta i golvbrunn i dusch eller under badkar. Har även haft lukt från ett handfat då det samlats gegga i översvämningsdelen och även i vattenlåsen. Rengör allt du kan komma åt och varmvatten och skurmedel där det är svårare. Helst borte eller spola med ex duschslangen om det är möjligt
viktigast är att du inte låser dig vid att det bara kan vara en källa till lukten.

• Gilla
Simsu och 2 till
  • Laddar…
På den förstorade bilden #7 ser det faktiskt ut som en spricka i stosen.

• Gilla
Henrikrenoverar
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ibland kan man lura sig på var stanken kommer ifrån. Du råkar inte ha ett försummat tvättmaskinsvattenlås som torkat ut? Sen kan det vara värt att kontrollera att tilluften är tillräcklig och att ingen exempelvis stängt igen spaltventiler eller andra tilluftsventiler. Har man mekanisk frånluft (om du nu har det) och dålig tilluft är det svårt att undvika att odör kan sugas upp och hur som helst fungerar inte ventilationen som tänkt om tilluften inte är tillräcklig.
Ingen tvättmaskin finns och spaltventilerna i lägenheten är så öppna de kan vara. Men när fönstrena är öppna i lägenheten (i badrummet finns inget fönster) då luktar det mindre men varför det är så kan jag inte förklara.

Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Tack för svar Alfredo. Om det är så som du skriver då borde luktproblemet kunna åtgärdas av att jag kletar på mer sånt VVS-kitt på sprickorna eller? För det är tydliga sprickor där. Kan det vara värt ett försök, kan inte skada va? Har sniffat runt och lukten tycks komma från toalettstolens anslutning och inte från golvbrunnen, där luktar det inget efter vad jag känner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.