Jag har byggt en ny utbyggnad på huset på platta där jag från början tänkte ha badrum och grovingång. Avlopp och vatten är således draget till "ena hörnet" där badrummet skall vara.

Nu har vi kommit på andra tankar och tänkte även ha tvättstugan i utbyggnaden. Problemet är att jag inte har fixat avlopp till tvättmaskinen. Väggarna består av 170reglar +45reglar. Avloppet från tvättmaskinen måste gå genom via två hörn för att komma till tvättställets avlopp... (kommer inte bila upp nya plattan... )

SÅ frågan är hur jag ska göra detta? känns lite sisådär att dra ett vanligt 50mm avloppsrör med 90graders böjar (och skarvar) i hörnen. Röret ut från tvättmaskiner är ju dessutom betydligt mindre samt att vattnet pumpas ut så spontant tycker jag ju att man borde kunna dra ett pexrör eller liknande med betydligt mindre dimension än 50mm.. ???

Mycket "klägg" I avloppsvattnet från tvättmaskin.
Förvisso är ju slangen från maskin mycket tunnare, men jag skulle ändå gå på rekommenderat.
My two cents...

Redigerat:
Ok men är det ok att bygga in ett avloppsrör i vägg med skarvar?

Är inte avloppsrör alltid skarvade? Alla böjar i alla fall....

T
Byggis1976 skrev:
Är inte avloppsrör alltid skarvade? Alla böjar i alla fall....
Jo, självklart, lustig fråga av TS:x

klart dom är skarvade men frågan är om det är ok att nu i efterhand lägga in ett avloppsrör i väggen på detta sätt??

Normalt sett skulle man ju tänkt på detta när man gjöt plattan så röret hamna i den... i Avloppsröret från övervåningen tex så går det i en "låda" så man kan komma åt röret utan att riva halva huset :)

Skulle det bli nått läckage i avloppsröret så ryker ju hela utbyggnaden.... känns ju sisådär

Det bör tilläggas att väggarna som avloppsröret ska gå i är ytterväggar... Läste i en annan tråd att det inte va ok att dra avloppsrör i ytterväggar...

T
Som sagt, inga problem att lägga rör med skarvar i väggar, säkert ett hundratusentals badrum som har det så i Sverige.

Vattenrör ska man helst inte lägga i ytterväggar pga av frysrisken. Om man tvunget ändå vill ha det ska det vara välisolerat och rören ska förläggas på den varma sidan av isoleringen. Avloppsrör är inga problem att lägga i yttervägg då det inte står vatten ståendes stilla i rören såsom i vattenrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.