Hej. Här är det mycket trådar om badrum.

Tänker läga in kakel i badrummet och så här tänker jag gå till väga.

1. Dubbelgips på golv 26mm.
Dubbelt här för att det kommer att stå ett badkar ovanpå och jag är lite osäker på reglingen. Det finns ett befintligt trägolv.

2. Enkelgips på vägg 13mm.
Gipset skruvas inte dirket på reglarna utan som i 1. så vägarna redan beklädda med trä.

3. Byter ut befintlig golvbrunn, den är rostig å gammal.

4. Spacklar fall med 1:50 under badkar och 1:100 på resten av badrummet.

5. Tätskikt, som är godkänt. Inkl muffar, remsor mm.
Funderar på biltemas, priset.

6. Kakel.

En detalj som jag är lite osäker på. Jag har 5 rörgenomgångar 2/golv 2/vägg. Rören i väggarna går till element, när elementet är ditsatt så rör sig inte rören, men som det nu så sitter de löst. Jag kommer inte åt att sätta fast de heller. räcker det med att det är stumt när elementet sitter där ?

I golvet sitter rören fast. Nuvarande lösning så är rören draget i 2 st genomföringar som har större dimension än rören. Genomförningarna är tätade mot golvet, och sticker upp ca 2 cm. Mellan rör och genomförning är det också tätat, okänt material hårt är det iaf. Vilket är bäst att göra en högre genomförning och täta den remsa iom tätskiktet och sedan i sin tur lägga in tätningmassa, silikon eller dylikt mellan rören och genomförningen. Eller att ta bor genomförningen om spackla mot rören och täta direkt med tätskiktet mot rören ?

http://www.zazozora.com/anders/ror/ror1.jpg

http://www.zazozora.com/anders/ror/ror2.jpg

Jag har tagit bort den del av tätningen som är mot rören på bilderna.

Ja, kommer lätt åt att byta rören nerifrån källaren. Är det bäst att sätta tätskikten sedan direkt mot rören och strunta i den nuvarande lösningen. (Den med en genomförning som är tätad och en extra tätning mellan rör och genomförning.)

Rören kommer att vara under ett badkar sedan, så jag funderar på att använda prisol rör, det är ca 2 meter som då byts ut och då för jag extra så att rören kan gå mot väggen där de skarvas vidare till kranar och sådant.

Det finns speciella "muffar" för rörgenomföringar som är en gummerad bit som träs över utstickande rör.

Har du tänkt att lägga två lager golvgips?

Jo jag vet om muffarna, det är väl annars ett måste ? Troligtvis så blir det så att jag tätar med muffarna mot rören direkt. Den lösningen som jag har på bilden har funkat i alla år, ca 37. Då har man om nödvändigt kunnat byta rören på ett enkelt sätt.

Ja, dubbelgips. Är det onödigt mycket tycker du ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.