Cessew Cessew skrev:
Antar att det kommer att rinna ut under draperiet i vilket fall.
Det beror på om draperiet hänger i luften eller ända ner i golvet.

Vi har duschdraperi och det hänger ända ner i golvet när vi duschar, oftast kommer inget vatten på golvet utanför draperiet.

Cessew Cessew skrev:
Har köpt lgh med inbyggt badkar, som jag vill byta mot dusch. Avloppet sitter inte centrerat, funkar det att sätta dit duschvägg ändå?
Jag ser inga problem med att sätta duschvägg mot toan. Särskilt om den är fast är det mycket lite vatten som rinner under väggen. Känns inte som ett superproblem heller...

Det knepiga är väggen/draperiet vid tvålhyllan. Men ja, jag tycker det går att kombinera duschvägg och draperi. Ser nog helt ok ut. Snyggare än enbart draperi i alla fall.

BirgitS
Cessew Cessew skrev:
Ja, men inte så kul m så mycket draperi😆. Tror du inte på duschvägg mot toan och draperi in mot tvål hylle väggen?
Problemet med en fast duschvägg mot toaletten är att det nog inte går att uppfylla båda kraven:
Tillräckligt bred dusch
Tillräckligt mycket utrymme på vänstra sidan av toaletten för att det ska gå att komma åt att städa toalettens vänstra sida och för att duschväggen inte ska vara i vägen för höger ben när man sitter på toaletten.

Man rekommenderar närmare 20 cm utrymme på båda sidorna av toaletten pga. krav 2 ovan.

L Laurentiusson skrev:
Jag ser inga problem med att sätta duschvägg mot toan. Särskilt om den är fast är det mycket lite vatten som rinner under väggen.
Så det är inga problem att ha en duschbredd på ca 65 cm eller att duschväggen är dikt toastolen?

Det är alltså 88 cm mellan befintliga väggen och sidan på toastolen. Se inlägg 4.
Man behöver minst 20 cm fritt utrymme mellan toastolen och vägg, 20 cm känns relativt tajt.

Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Man behöver minst 20 cm fritt utrymme mellan toastolen och vägg, 20 cm känns relativt tajt.
Här ska även tilläggas om duschväggen är "fast" så gäller måtte 40cm.

Satsuki
Vill ni inte ha badkar för att få mer golvyta, för att ni inte gillar inbyggda badkar eller för att ni inte kommer i/ut badkaret?

Det finns ju väldigt praktiska väggar man kan sätta uppe på badkarskanten och håller vattnet inne i badkaret om det är det som är problemet. Tror också de finns som rörliga om man vill kunna fälla undan den.

Av egen erfarenhet vet jag att en dusch mindre än 88 är smal. Man kan lösa det genom att stå ”på sidan” dvs med sidan mot blandaren, men då måste andra måttet vara större (typ 95-100)….

Förresten, det finns duchdörrar som viks mitt på så de blir 1/2 av bredden

Satsuki Satsuki skrev:
Vill ni inte ha badkar för att få mer golvyta, för att ni inte gillar inbyggda badkar eller för att ni inte kommer i/ut badkaret?

Det finns ju väldigt praktiska väggar man kan sätta uppe på badkarskanten och håller vattnet inne i badkaret om det är det som är problemet. Tror också de finns som rörliga om man vill kunna fälla undan den.

Av egen erfarenhet vet jag att en dusch mindre än 88 är smal. Man kan lösa det genom att stå ”på sidan” dvs med sidan mot blandaren, men då måste andra måttet vara större (typ 95-100)….

Förresten, det finns duchdörrar som viks mitt på så de blir 1/2 av bredden
Vill ha mer golvyta, gillar inte inbyggda badkar, fastnar hår/svårt göra rent (trots hår-sil), börjar bli gammal😂(60), halkrisk mm. Tänkte oxå att man kan ha 100 längd på duschväggen, så man kan stå på tvären.
Tack för alla inputs!

Satsuki
Cessew Cessew skrev:
Vill ha mer golvyta, gillar inte inbyggda badkar, fastnar hår/svårt göra rent (trots hår-sil), börjar bli gammal😂(60), halkrisk mm. Tänkte oxå att man kan ha 100 längd på duschväggen, så man kan stå på tvären.
Tack för alla inputs!
Mitt tips är att prata med en bra försäljare av duschväggar alt direkt med tillverkarna. Jag fick väldigt bra hjälp av en av dem (PMa om du vill ha närmare uppgifter).
Det finns hur stor variation på duschväggar, dörrar mm som helst och nästan allt går att specialbeställa..

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Satsuki Satsuki skrev:
och nästan allt går att specialbeställa..
Givetvis. Allt går...!
Men vad blir kostnadsbilden?

Jag kan nog skaffa en Ferrari med rosa elefanter från fabrik om jag betalar nog.

Omslag för barnskivan "Fem Myror är Fler än Fyra Elefanter" med en rosa elefant och en myra. Texten: GULDKORN, 2 CD för priset av 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satsuki
Krilleman Krilleman skrev:
Givetvis. Allt går...!
Men vad blir kostnadsbilden?

Jag kan nog skaffa en Ferrari med rosa elefanter från fabrik om jag betalar nog.

[bild]
Det beror väl på hur man prioriterar och vad som är viktigt. Vissa lägger 4500kr på en spolknapp till inbyggnadstoan 🤷🏼‍♀

Krilleman
Satsuki Satsuki skrev:
Det beror väl på hur man prioriterar och vad som är viktigt. Vissa lägger 4500kr på en spolknapp till inbyggnadstoan 🤷🏼‍♀
Absolut är det i betraktarens öga.

Men majoriteten av alla som vill påskina att allt är "bra" på sociala medier idag med semestrar, bilar och hus... Det är dom största "skrytarna" som i själva verket har den sämre ställt. Allt för att upprätthålla någon form av social påhittad status.

Ingenting av ovannämnda behöver man ha betalat med för egna pengar.
Idag kan man låna sig till allt.

Tänkvärt!

Satsuki
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut är det i betraktarens öga.

Men majoriteten av alla som vill påskina att allt är "bra" på sociala medier idag med semestrar, bilar och hus... Det är dom största "skrytarna" som i själva verket har den sämre ställt. Allt för att upprätthålla någon form av social påhittad status.

Ingenting av ovannämnda behöver man ha betalat med för egna pengar.
Idag kan man låna sig till allt.

Tänkvärt!
Nu vet jag ju inte riktigt vad det har med saken att göra, men jag kan ju tycka att det är mycket förnuftigt att byta badkar mot dusch för att inte behöva ta ett steg i/ur badkaret för varje dusch, eftersom det är en fallrisk.
Att man då får vara lite kreativ och tänka utanför boxen och kanske vill prioritera att hitta en fungerande lösning har kanske inte så mycket med konsumtionslån att göra?

Demmpa Demmpa skrev:
Så det är inga problem att ha en duschbredd på ca 65 cm eller att duschväggen är dikt toastolen?

Det är alltså 88 cm mellan befintliga väggen och sidan på toastolen. Se inlägg 4.
I och för sig sant, kanske en vikbar/svängbar dusch då, men kanske inte blir lika snyggt.

BirgitS
Cessew Cessew skrev:
Tack för alla inputs!
Vår dusch, med två duschdörrar, är 80x100 cm och sambon är lång med långa ben, men hade inte ens tänkt tanken att bredden skulle vara ett problem när jag frågade.

Duschdörr, inte duschvägg, behöver du ju ha när det är så nära toaletten.

• Gilla
Cessew
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.