Har köpt lgh med inbyggt badkar, som jag vill byta mot dusch. Avloppet sitter inte centrerat, funkar det att sätta dit duschvägg ändå?

• Badrum med dusch och toalett, golvbrunnen är inte centrerad. Hylla på väggen med flaskor. Kakel i grått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja så länge som golvbrunnssilen är innanför duschväggarna, men ytan med extra stort fall (de små plattorna) är liten så du får räkna med att duschvattnet rinner ut på golvet utanför duschväggarna.

Krilleman
Cessew Cessew skrev:
Har köpt lgh med inbyggt badkar, som jag vill byta mot dusch. Avloppet sitter inte centrerat, funkar det att sätta dit duschvägg ändå?
Det ser ut att kunna gå väldigt bra.

Vad har du för mått mellan vägg till WC?

Duschat utrymme med grå kakelvägg, duschmunstycke, schampoflaskor och avloppsbrunn. Röd pil visar avstånd mellan vägg och toalett.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut att kunna gå väldigt bra.

Vad har du för mått mellan vägg till WC?

[bild]
88 cm

Cessew Cessew skrev:
88 cm
Så enda problemet blir egentligen att vattnet ev rinner utanför? Men det är ”godkänt”?

Krilleman
Cessew Cessew skrev:
Så enda problemet blir egentligen att vattnet ev rinner utanför? Men det är ”godkänt”?
Med välvda dörrar 80x90 så tror jag inte brunnen kommer utanför duschen.

Hur går det med tvålhyllan och måttet 900mm från hörnet?

Mät!

Duschhörna med grå kakel, duschhandtag, nisch med flaskor, golvbrunn och röd markerad båge med måttangivelser 80 och 90.
Skapa konto

Med välvda dörrar 80x90 så tror jag inte brunnen kommer utanför duschen.

Hur går det med tvålhyllan och måttet 900mm från hörnet?

Mät!

[bild]
Tvål hyllan är hela väggen…

• Inbyggd hylla i badrumsvägg med flaskor och tvålar, grå kakelvägg och dusch i bakgrunden.
    Skapa konto
Krilleman
Cessew Cessew skrev:
Tvål hyllan är hela väggen…
Då är nog bara duschdraperi den enda vettiga lösningen över hela längden.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Då är nog bara duschdraperi den enda vettiga lösningen över hela längden.
Typ sådan?

• Duschhörna med glasvägg, regndusch och väggmonterad duschstång.
    Skapa konto
Krilleman
Cessew Cessew skrev:
Typ sådan?
Det där är en duschvägg.

Men faktum kvarstår att denna produkt nästan alltid behöver någon form av duschdraperi för att mota oönskat vattensprut så att säga.

Även fast denna produkten som du visar på bilden så är det inte "torrt" utanför denna artikel efter normal dusch utan någon form av draperi.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det där är en duschvägg.

Men faktum kvarstår att denna produkt nästan alltid behöver någon form av duschdraperi för att mota oönskat vattensprut så att säga.

Även fast denna produkten som du visar på bilden så är det inte "torrt" utanför denna artikel efter normal dusch utan någon form av draperi.
Ja, men tror du att det rinner ut vatten mot toaletten, om man väljer denna variant? Dvs duschvägg med draperi. Antar att det kommer att rinna ut under draperiet i vilket fall. Kan man alltså inte sätta en duschvägg mot tvål hyllan? Är det för att det ser konstigt ut, eller finns annan nackdel🤔

Krilleman
Cessew Cessew skrev:
Ja, men tror du att det rinner ut vatten mot toaletten, om man väljer denna variant? Dvs duschvägg med draperi. Antar att det kommer att rinna ut under draperiet i vilket fall. Kan man alltså inte sätta en duschvägg mot tvål hyllan? Är det för att det ser konstigt ut, eller finns annan nackdel🤔
Att endast ha duschvägg (och inget klassiskt draperi) så kommer det bli blött mot WC hur du än ser det.

Sätter man duschvägg mot tvålhyllan så ser det väldigt konstigt ut rent visuellt, dessutom kommer det "läcka" vatten där på fel sida av duschväggen.

Jag tror fortfarande att ett enkelt duschdraperi är den bästa lösningen i ditt fall.

Redigerat:
  • Gilla
Cessew
  • Laddar…
Krilleman
Cessew Cessew skrev:
Tex såhär med duschstång (fjäderbelastad) och draperi av eget tycke...

Dusch med grå kakelplattor, en hylla med flaskor och hygienprodukter samt en duschstång med duschmunstycke bredvid.
Skapa konto

Tex såhär med duschstång (fjäderbelastad) och draperi av eget tycke...

[bild]
Ja, men inte så kul m så mycket draperi😆. Tror du inte på duschvägg mot toan och draperi in mot tvål hylle väggen?

Satsuki
Teoretiskt sätt kan man nog fälla in en glasskiva mitt i hyllan och sätta en glasvägg (fast) utanför? Hur snyggt det blir vet jag inte men möjligt är det säkert

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.