Vi skall stambyta i min BR och jag är osäker vad jag skall välja. Lägenheten skall säljas direkt efter.
Vad skall man ha för kakel? Visst, självklart inga neonfärger men helt i vit känns väldigt tråkigt.
Det handlar om ett litet badrum på typ 3 m2.
Vad skall man ha för kakel? Visst, självklart inga neonfärger men helt i vit känns väldigt tråkigt.
Det handlar om ett litet badrum på typ 3 m2.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Var inte frågan vad för kakel de skulle ha ??Grolt skrev:
Personligen hade jag satsat på vitt med någon form av grå platta som inslag eftersom man sen kan färgsätta med handdukar, ljus och annat som livar upp och då kan man ändra när andan faller på.
Håller med, det lite mer neutrala håller alltid i längden, särskilt om lägenheten skall säljas direkt efter renoveringen.Paul-Staffanstorp skrev:
I ett sånt litet badrum hade jag valt en dusch.
Redigerat:
Man kan duscha i ett badkar, men det är betydligt trixigare att bada i duschen, och jag vet många med mig som inte skulle betala pengar för en lägenhet utan badkar.
Väggarna hade jag valt helvita, och gärna en matt platta. Vitt är tidlöst och i ett litet badrum blir det ändå inte så mycket väggyta som syns.
Vitt med en bårdplatta runt om går fetbort för det stinker verkligen "stambytesbadrum a'la 90-tal"..
Väggarna hade jag valt helvita, och gärna en matt platta. Vitt är tidlöst och i ett litet badrum blir det ändå inte så mycket väggyta som syns.
Vitt med en bårdplatta runt om går fetbort för det stinker verkligen "stambytesbadrum a'la 90-tal"..
Badkar såklart! Visst, jag är partisk i detta fall men jag har varit på så många lägenhetsvisningar där folk rynkat på näsan för att man inte har ett badkar (mig själv inklusive). Tror att de flesta mäklare skriver under på detta också, det är ju bara att titta i objektbeskrivningarna, där framhävs ju ofta badkaret.
Känns som om badkar har fått en litet renessans. 90-talet känns som att det var rationellt och det skulle vara dusch. Och 90-tals badrum med dusch och ful bård vill man ju inte ha som någon skrev...
Och som redan också sagts, svårt att bada i duschen, lättare duscha i badet.
Köp ett badkar där man lätt kommer åt att städa underifrån.
Röstar också på vitt kakel men försök inte spexa till det med "ljust" kakel, d v s någon hemsk ljusgul, ljusblå eller begie färg. Eventuellt skulle du ju kunna sätta en dekor vertikalt, typ bakom duschen. Alltså en vertikal remsa 10-20 cm från golv till tak.
Så har jag gjort i mitt badrum (skiffermosaik). I övrigt helt vitt med snygga plattor.
Känns som om badkar har fått en litet renessans. 90-talet känns som att det var rationellt och det skulle vara dusch. Och 90-tals badrum med dusch och ful bård vill man ju inte ha som någon skrev...
Och som redan också sagts, svårt att bada i duschen, lättare duscha i badet.
Köp ett badkar där man lätt kommer åt att städa underifrån.
Röstar också på vitt kakel men försök inte spexa till det med "ljust" kakel, d v s någon hemsk ljusgul, ljusblå eller begie färg. Eventuellt skulle du ju kunna sätta en dekor vertikalt, typ bakom duschen. Alltså en vertikal remsa 10-20 cm från golv till tak.
Så har jag gjort i mitt badrum (skiffermosaik). I övrigt helt vitt med snygga plattor.
OK, ingen bård.ACME skrev:
Finns det någon annan variant av accent, för att liva upp lite.
Bård fast högst upp, lodrät plattrad av accentfärg, 4st plattor i fyrkant av annan färg eller ..?
Eller är det bara att låta bli?
Vilken storlek på plattor, är det mindre plattor ju mindre badrum?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Badkar, ger mer för pengarna tillbaka. Ingen bård, men t.ex en vertikal rand bakom toan eller vid duschen i badkaret. Resten vitt. Gärna grått antracit golv.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Håller med om att badkar är kasst att duscha i, men det var inte vad frågan gällde. Frågeställningen är ju vad är smartast att välja vid en renovering och som sedan ska avyttras. Då i detta läge bedömer jag att det är plus med badkar, dvs. ger bättre betalt för lägenheten. Att det sedan finns trevligheter att göra i dusch eller badkar för den delen också är rätt ointressant när frågan är vad som ger mest tillbaka vid en renovering som man inte själv ska använda.
Det går ju hela tiden trender i inredning som de flesta naturligtvis faller för, och därmed daterar man sitt badrum till en viss period.Mikael_L skrev:
Jag tycker att man bör hålla sig till relativt neutrala alternativ när det gäller golv- och väggplattor. Ett badrum ska hänga med några årtionden och det som känns fräscht idag kan lätt bli sååå 2009... om femton år. Jag säger bara; Rundade duschdörrar av glas som kan vikas in i duschen när dom inte används...
Ett klassiskt exempel för min generation;
Backa bandet 10-15 år så skulle alla ha väggar som bestod av en bröstning med rak sättning, bård, diagonalsättning, bård igen och sedan avsluta med ett rakt skift mot tak. Gärna en melerad 20x20-platta. Urk!
Vissa anser att vitt inte är en färg, men det har alltid funkat och använts i varierande utsträckning genom alla tider. Kompletterar man det med ett golv i någon neutral jordnära färg (tänk natursten) så har man en tidlös kombination som dom flesta kan leva med.
Att klatscha till det med accentfärger på plattorna i en lägenhet som ska säljas tror jag inte är någon bra idé. Det en tycker är fräscht tycker någon annan är smaklöst.
Kan man bara inte leva med helvita plattor på väggarna så tycker jag att man ska hålla sig till att plocka upp golvfärgen på väggen i någon form. Nuförtiden tillverkas ju många plattor i serier med olika storlekar och kan man alltid lägga t.ex. en gråbrun 10x10-platta på golv och göra en fondvägg av mosaik ur samma serie på någon vägg. Men återigen så är risken att det känns 2005-20XX med den varianten om 10 år, så jag skulle hålla det sparsamt.
Små väggplattor i ett litet utrymme kan lätt kännas plottrigt tycker jag. Apropå storlek så såg jag att Konradssons har en platta nu som är 80x80 cm. Den är nog jättespännande att sätta..