Byggahus.se

Backventil till avlopp - en lösning eller medför ofta problem?

307 läst  7 svar

1. A
    Medlem Nivå 6
    Hej!
    Kommunen har dragit nytt vatten och avlopp mellan huset och det kommunala avloppssystemet. Detta har medfört att delar av källargolvet är borta.
    Undrar om en backventil för avloppet skulle kunna tillföra något (eller om det bara kommer att medföra problem?)

För ca 15år sedan fick kommunen problem med någon ventil och källaren fylldes med avloppsvatten.
    (med medföljande problem...)

Lutningen mellan huset och kommunens avlopp är minimal.
    Har fått anlita spolbil (vilket jag nu försöker undvika) - en ganska hög kostnad....

Tittade på en backventil från Biltema https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/avloppsror-backventil-2000034576
    Köpte hem en på "öppet köp" men det följde inte med någon bruksanvisning...

Kommer en backventil att fungera utan problem?
    Skiljer funktionen mellan olika backventiler?
    Finns bättre modeller?
    Måste backventiler för avlopp rengöras ofta? (på något sätt)
    Vad brukar inträffa?
    Skulle denna ventil samtidigt kunna användas som rensbrunn?

2. A
    Medlem Nivå 6
    Ingen som har erfarenhet?
    På kartongen står det "Gräv ej ned backventilen i marken" - Hade tänkt att avloppsröret skulle vara under mark, men locket (och en bit ned) skulle finnas under en plåtlucka i golvet. (möjligen gjuta lite cement som en skål - för att slippa ev. jordlukt...)
    Har dock inte löst ifall det kommer att rinna vatten genom luckan...

Det står även om rengöring och inspektion - jämna mellanrum - vad det nu innebär.... (en gång per år / varje vecka / månad eller...?)

Skulle vara intressant om någon hade åsikter / erfarenhet av en liknande backventil lösning.

3. S
    Medlem · Nivå 12
    Om du inte har återkommande problem med att det stiger från kommunens sida så skulle jag inte montera nån. Det medför ju bara en massa merjobb och den kommer med all säkerhet behöva rensas regelbundet och därför ska man ju av naturliga skäl inte gräva ner dom........
    Är det dessutom klent med fall så bidrar ju inte det till att de håller sig rena själva.

4. A
    Medlem Nivå 6
    Återkommande?
    Det har inträffat med förre ägaren. (och kan inträffa igen)
    Vissa saker betalade kommunens försäkring, men den drabbade får inte ersättning för allt.
    Tänkte att denna insats skulle kunna vara en typ av "billig" försäkring...

Eftersom jag ändå hade tänkt sätta in ett liggande rensrör (typ .: https://www.rskdatabasen.se/kategor...-inomhusrordelar/rensror/wafix-pp-2830521-183 ) kändes locket på backventilen bättre och hålet större...
    Vill man inte ha en backventil går locket som stänger avloppet att plocka bort.
    Det som är kvar är inte runt utan en fyrkantig box. (skulle kunna skicka en bild om så önskas.)

Frågan kvarstår - fungerar denna backventil / typ av backventil i praktiken? (eller bara i teorin)
    - Vad är det för typ av "smuts"/händelse som kan medföra underhåll?

En sak jag inte gillade med Biltemas backventil är att muttrarna till locket inte satt fast i plasten utan ramlade bort när skruven lossades... (det kan jag inte acceptera)

5. J
    Medlem · Nivå 9
    Bor du i nederändan av ett område som byggt/byggts ut och kommunens rör inte räcker till så kan du få en återgående flöde av skitvatten till dig, det är en miss från kommunens planerare, så häng på om att du vill veta vad som gäller mellan dig och kommunen om det inträffar. Jag anser att det är en sak som kommunen ska se till att inte hända, väldigt lätt att lägga över på fastighetsägaren. Det med en backventil så ska det vara bra fart genom den för att inte något ska fasta i mellan luckan och tätning, då kan det sippra in baklänges oavsett och den ska inte grävas ner utan komma åt den bra för rensning, hur ofta är jag tveksam till, men varannan månad skulle jag kolla den

6. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Jag hävdar att källare är en riskkonstruktion, där ska man inte förvara saker av större värde. Ska man förvara saker där ska det stå i hyllor/ komma upp från golvet i händelse av en översvämning.

Jag saknar dock att jag ha en källare i mitt nuvarande hus. Hade jag haft källare så hade jag monterat en backventil. Precis som med allt annat ska en backventil underhållas, jag hade kontrollerat den minst en gång i halvåret. Gällande montering bör den monteras så att den kan underhållas, antingen i en lucka i golvet eller i en brunn så stor att man kan komma ner i den (det finns även backventiler som monteras i brunn och kan lyftas upp för underhåll). Jag har inte koll på just biltemas backventil och hur bra den fungerar.

Ett alternativ till klaffbackventil är att montera en wastop, vi har monterat en hel del sådana på jobbet.

7. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    När ni ändå gör er omaket att bygga om avloppet och delar av golvet så är det bättre att lägga på några hundringar till och köpa en backventil av något mer kännt kvalitetsmärke. Den ska ju trots allt sitta där i kanske 40 år och fungera när den som bäst behövs.

8. A
    Medlem Nivå 6
    Ja, huset ligger nästan "sist" i avloppsslingan (finns bara några hus längre bort.). Avloppsröret ligger ofta under grundvattennivån. (vilket nu kanske blir bättre, med dränering runt huset). Innan kunde grundvattnet ligga ca 2 dm under avloppet / golvet, nu verkar bara marken bli fuktig...) Innan jag bytte avloppsrör fick jag anlita spolbil för att rensa rören... (vilket kan hända igen pga. felaktig vinkel - dock kanske plaströr fungerar bättre än cementrör)

En sak jag inte nämnt är att avloppet från köket inte kommer att gå genom backventilen. (som jag ser det är det den svåraste "skiten") Kommer avloppet upp i mark plan - då är det problem...

Backventil / rensbrunn tänkte jag montera under en lucka halvt nedgrävd (med luckan ovan mark)
    Eftersom jag inte har någon koll alls vilka alternativ som finns - fördelar / nackdelar / underhåll är det bra med alternativ.

Enklast är sk. klaffventiler (fungerar på ett sätt som jag kanske förstår.)
    Biltemas kostar 400kr
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Backventil - Biltema.jpg

och Terana REDI kostar 1600kr
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Terana-Backventil-Markavlopp_3131201_11690.jpg

Sedan finns det med dubbelluckor osv.
    (om det är någon avgörande kvalitets skillnad Terani / Biltema - vet jag inte)
    En fundering är - Om jag inte fixar underhållet - är det enkelt att ta bort klaffen, men kommer det att fungera lika bra som helt utan backventil?

WaStop däremot har en annan funktion och verkar ska monteras i t.ex. kommunens brunn. (dvs. kan monteras senare)
    Vad som skiljer mellan en WaStop som kostar 6000kr eller 10000kr - ingen aning.
    Funktionen kändes dock trevlig. https://wapro.com/sv/produkter/wastop-backventil
    En sak jag inte förstår med videon om WaStop - Avloppet verkar fungera även om det är fullt med vatten på utsidan.

Nå väl.
    Antag att jag har en avloppsbackventil monterad.
    Det som inte bör hända har inträffat - kommunens avlopp fylls (av någon anledning)
    Hur får jag veta att ett problem uppstått hos kommunen?

Avloppet från köket (3,5m upp) påverkas inte av backventilen. Kommer nog att fungera i någon form.
    Men toan spolar - vattnet "rusar" genom röret och kommer till backventilen.
    - Trycket öppnar backventilen - men hastigheten bromsas av mottrycket - kommer detta vatten upp genom de golvbrunnar som inte har PURUS NOOD https://www.purus.se/produkter/produkt/nood-vattenlas/?.
    (dock inte enligt WaStop...)

Fungerar det så?
    Jag bör alltså ha något avlopp som inte stoppar bakvatten... (för att få veta problemet tidigare)
    Om ingen befinner sig hemma - kanske kommunen löst problemet och backventilen har betalat sig vid ett tillfälle....

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka