Hej, har problem med vibrerande/brummande vattenledningar. Efter lite googlande så verkar det luta åt att det kanske kan vara backventilen som spökar! Men när jag tittar på inkommande vatten så tycks det inte sitta någon backventil.

Den inringade detaljen tycker jag inte ser ut som en backventil utan mer som en unionkoppling, eller kan det vara backventilen?

Kan beskriva problemet lite mer ingående. Oavsett vart i huset man sätter på vattnet. Så lever det om nå djävulskt. Ibland låter det mindre, ibland låter det mer och vissa gånger inte alls. Men det är så pass högljutt och skrämmande att barnen inte vågar spola i toaletten eller handfatet nattetid 😂

Och det känns som det är kopplat till pannrummet någonstans, det är liksom där det låter som mest och sen levereras ut i husets alla ledningar. Inkommande vatten sitter också i pannrummet för den delen.

• Vattenledning med rött vred och blå koppling i pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inringad rördetalj bredvid rött vred i pannrum, osäker om det är en unionkoppling eller backventil, kan orsaka ljud i vattenledningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är ingen backventil.

Det kan sitta en patronbackventil i ena anslutningen till mätaren, tex,
[länk]
Aha ja det förklarar varför den inte är synlig från utsidan. Får kolla mer på det där imorgon i dagsljus. Hoppas den är monterad efter första avstängningen så man slipper krångel 👍🏻

H
Du har inte en äldre blandare som börjar bli sliten som gör att det låter när du stänger av vattnet från den blandaren.
Annars så är det en tryckstötdämpare och eller en tryckreducerare du behöver.

H H-Thomasson skrev:
Du har inte en äldre blandare som börjar bli sliten som gör att det låter när du stänger av vattnet från den blandaren.
Annars så är det en tryckstötdämpare och eller en tryckreducerare du behöver.
Ljudet uppstår när vattnet sätts på, oavsett om det är toaletten på övervåningen, tvättmaskinen som fyller på eller kranen i köket som används. Det upphör antingen av sig själv efter cirka 10 sekunder eller när vattnet slutar rinna. Efter det kan det dröja flera timmar innan vibrationerna återkommer, men det finns inget tydligt mönster – de kan lika gärna komma tillbaka efter 10 minuter.

Jag har också funderat på om det kan bero på för högt tryck, men jag upplever inte att trycket i kranarna är särskilt starkt.

Jag har bara bott i huset i ungefär en vecka, så jag vet tyvärr inte när problemet började. Det sitter en relativt ny varmvattenberedare monterad – kan den vara orsaken?

Kommer ljudet när det spolas kallvatten eller varmvatten?

M MikaelKarlsson skrev:
Hej, har problem med vibrerande/brummande vattenledningar. Efter lite googlande så verkar det luta åt att det kanske kan vara backventilen som spökar! Men när jag tittar på inkommande vatten så tycks det inte sitta någon backventil.

Den inringade detaljen tycker jag inte ser ut som en backventil utan mer som en unionkoppling, eller kan det vara backventilen?

Kan beskriva problemet lite mer ingående. Oavsett vart i huset man sätter på vattnet. Så lever det om nå djävulskt. Ibland låter det mindre, ibland låter det mer och vissa gånger inte alls. Men det är så pass högljutt och skrämmande att barnen inte vågar spola i toaletten eller handfatet nattetid 😂

Och det känns som det är kopplat till pannrummet någonstans, det är liksom där det låter som mest och sen levereras ut i husets alla ledningar. Inkommande vatten sitter också i pannrummet för den delen.
Byt ventiler! Dessa håller inte tätt vid avstängning!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.