Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Hej på er!
Har fått i uppdrag av svärfar att "digitalisera" hela samlingen av filmer från frugans barndom, som han redan kopierat från nått tidigt vhs-format till DVD med hjälp av en dvd med inspelningsfunktion för 10 år sen typ...
Själva processen att "rippa" filmerna är inget problem, jag tänker att jag ska spara allihopa som image-filer, men han vill ju kunna titta på dem såklart... Hans tv kan inte spela upp dvd-images så de måste ju kodas om på något sätt, och här har jag fastnat lite grann..
Fråga 1 är vilket format man ska välja, som går att spela upp på så många olika typer av enheter som möjligt?
Fråga 2 är om man ska välja en upplösning som ligger såpass nära "originalformatet" som möjligt och låta vilken enhet man nu tittar på sköta uppskalning, eller om man ska låta Handbrake sköta upskalningen och spara filerna i 1080 direkt?
Har fått i uppdrag av svärfar att "digitalisera" hela samlingen av filmer från frugans barndom, som han redan kopierat från nått tidigt vhs-format till DVD med hjälp av en dvd med inspelningsfunktion för 10 år sen typ...
Själva processen att "rippa" filmerna är inget problem, jag tänker att jag ska spara allihopa som image-filer, men han vill ju kunna titta på dem såklart... Hans tv kan inte spela upp dvd-images så de måste ju kodas om på något sätt, och här har jag fastnat lite grann..
Fråga 1 är vilket format man ska välja, som går att spela upp på så många olika typer av enheter som möjligt?
Fråga 2 är om man ska välja en upplösning som ligger såpass nära "originalformatet" som möjligt och låta vilken enhet man nu tittar på sköta uppskalning, eller om man ska låta Handbrake sköta upskalningen och spara filerna i 1080 direkt?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Handbrake är bra, men det har du ju greppat. Källmaterialet är ju VHS så det är inte mycket att göra på kvalitetsfronten.
- MP4/M4V stöds av i princip allt idag.
- testa med inställningar för Decomb/Deinterlace för att få bort naggiga kanter i höga kontraster.
- Låt uppspelningsenheten skala upp, så håller du filerna små. Finns inget att ”skala upp” egentligen.
- MP4/M4V stöds av i princip allt idag.
- testa med inställningar för Decomb/Deinterlace för att få bort naggiga kanter i höga kontraster.
- Låt uppspelningsenheten skala upp, så håller du filerna små. Finns inget att ”skala upp” egentligen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
MKV är ett hack som kanske funkar på valfri spelare och samtidigt tillför femtielva möjligheter som inte behövs. TS har VHS som källa. 576i som bäst.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Går det att behålla strukturen från dvd-filmerna, med kapitel och så, kunde det kanske finnas något syfte med det...
Hack?Johan Gunverth skrev:
Jag tänkte det var bättre att bibehålla den kvalite som eventuellt fanns eftersom det handlade om VHS från början istället för att mangla det genom Handbrake.
Vet inte heller vad det är för femtielva möjligheter du menar, men man kan ju välja att bara använda det man behöver....
Men MakeMKV är ett snabbt och enkelt sätt att få DVD:er till mkv-filer med video, ljud, undertexter (kanske inte finns i just det här fallet) och kapitel.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Jag får nog testa i alla fall, även om jag redan rippat till image-filer... Som sagt, det viktigaste är att det funkar enkelt för svärfar att spela upp direkt från back-up-hårddisken på tvn, jag kan ju spela upp image-filerna direkt...N Nyikåk skrev:Hack?
Jag tänkte det var bättre att bibehålla den kvalite som eventuellt fanns eftersom det handlade om VHS från början istället för att mangla det genom Handbrake.
Vet inte heller vad det är för femtielva möjligheter du menar, men man kan ju välja att bara använda det man behöver....
Men MakeMKV är ett snabbt och enkelt sätt att få DVD:er till mkv-filer med video, ljud, undertexter (kanske inte finns i just det här fallet) och kapitel.
Renoverare
· Stockholm
· 20 251 inlägg
Rippa original mpeg2 streamen utan omkodning. Lägg den på en plexserver som farsans TV kan koppla sig till. Jag har en plexserver som mina päron kan accessa enkelt och bekvämt
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Det är lite för avancerat..AndersMalmgren skrev:
Att sätta i ett USB-minne i TVn blir lagomt..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 251 inlägg
Varför koda om dock. Mpeg2 är inte lossless så du har redan där försämrat originalet. Att omkoda igen tar bort ytterligare information. Jag hade behållt originalströmmenDan_Johansson skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Källmaterial: VHS.
Diskussionen om att förlora information p.g.a. ”onödig” komprimering är irrelevant. Viktigare då att sammanfläta linjescanning till hela bildrutor.
Diskussionen om att förlora information p.g.a. ”onödig” komprimering är irrelevant. Viktigare då att sammanfläta linjescanning till hela bildrutor.
Renoverare
· Stockholm
· 20 251 inlägg
Tvärt om det är extra viktigt med att inte förlora information när källmaterialet är dåligt.Johan Gunverth skrev:
Deinterlace görs i TVn vid uppspelning
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
VHS är för ”brusigt” för att komprimeringsmetoder skall kunna arbeta effektivt. Ta bort linjescanning redan innan komprimering minskar filstorleken avsevärt med bibehållen kvalitet, så det finns alla anledningar att åtgärda ”problemet” med att det inte finns en DVD-spelare tillgänglig (MPEG2 interlaced)
Läs TS önskemål en…gång…till.
Läs TS önskemål en…gång…till.
Redigerat:

