Hej på er!

Har fått i uppdrag av svärfar att "digitalisera" hela samlingen av filmer från frugans barndom, som han redan kopierat från nått tidigt vhs-format till DVD med hjälp av en dvd med inspelningsfunktion för 10 år sen typ...

Själva processen att "rippa" filmerna är inget problem, jag tänker att jag ska spara allihopa som image-filer, men han vill ju kunna titta på dem såklart... Hans tv kan inte spela upp dvd-images så de måste ju kodas om på något sätt, och här har jag fastnat lite grann..

Fråga 1 är vilket format man ska välja, som går att spela upp på så många olika typer av enheter som möjligt?

Fråga 2 är om man ska välja en upplösning som ligger såpass nära "originalformatet" som möjligt och låta vilken enhet man nu tittar på sköta uppskalning, eller om man ska låta Handbrake sköta upskalningen och spara filerna i 1080 direkt?
 
Handbrake är bra, men det har du ju greppat. Källmaterialet är ju VHS så det är inte mycket att göra på kvalitetsfronten.
- MP4/M4V stöds av i princip allt idag.
- testa med inställningar för Decomb/Deinterlace för att få bort naggiga kanter i höga kontraster.
- Låt uppspelningsenheten skala upp, så håller du filerna små. Finns inget att ”skala upp” egentligen.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
MKV är ett hack som kanske funkar på valfri spelare och samtidigt tillför femtielva möjligheter som inte behövs. TS har VHS som källa. 576i som bäst.
 
Går det att behålla strukturen från dvd-filmerna, med kapitel och så, kunde det kanske finnas något syfte med det...
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
MKV är ett hack som kanske funkar på valfri spelare och samtidigt tillför femtielva möjligheter som inte behövs. TS har VHS som källa. 576i som bäst.
Hack?
Jag tänkte det var bättre att bibehålla den kvalite som eventuellt fanns eftersom det handlade om VHS från början istället för att mangla det genom Handbrake.
Vet inte heller vad det är för femtielva möjligheter du menar, men man kan ju välja att bara använda det man behöver....
Men MakeMKV är ett snabbt och enkelt sätt att få DVD:er till mkv-filer med video, ljud, undertexter (kanske inte finns i just det här fallet) och kapitel.
 
N Nyikåk skrev:
Hack?
Jag tänkte det var bättre att bibehålla den kvalite som eventuellt fanns eftersom det handlade om VHS från början istället för att mangla det genom Handbrake.
Vet inte heller vad det är för femtielva möjligheter du menar, men man kan ju välja att bara använda det man behöver....
Men MakeMKV är ett snabbt och enkelt sätt att få DVD:er till mkv-filer med video, ljud, undertexter (kanske inte finns i just det här fallet) och kapitel.
Jag får nog testa i alla fall, även om jag redan rippat till image-filer... Som sagt, det viktigaste är att det funkar enkelt för svärfar att spela upp direkt från back-up-hårddisken på tvn, jag kan ju spela upp image-filerna direkt...
 
Du kan även använda MakeMKV direkt mot ISO-filer, så med lite skript så kan det bli helt automatiserat.
 
Rippa original mpeg2 streamen utan omkodning. Lägg den på en plexserver som farsans TV kan koppla sig till. Jag har en plexserver som mina päron kan accessa enkelt och bekvämt
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rippa original mpeg2 streamen utan omkodning. Lägg den på en plexserver som farsans TV kan koppla sig till. Jag har en plexserver som mina päron kan accessa enkelt och bekvämt
Det är lite för avancerat.. :crysmile: (eller ja, jag är för lat för att sätta upp allting)..

Att sätta i ett USB-minne i TVn blir lagomt..
 
  • Haha
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Har kört igång lite, och det var kul att se hur snabbt det går att koda om med modern gpu ... :surprised:

Något jag inte förstår är varför GPU-Z och HWinfo visar så olika användning av gpun... :thinking:
 
  • Skärmdump av övervakningsverktyg som visar GPU-användning med olika värden på två program.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har kört igång lite, och det var kul att se hur snabbt det går att koda om med modern gpu ... :surprised:

Något jag inte förstår är varför GPU-Z och HWinfo visar så olika användning av gpun... :thinking:
Varför koda om dock. Mpeg2 är inte lossless så du har redan där försämrat originalet. Att omkoda igen tar bort ytterligare information. Jag hade behållt originalströmmen
 
Källmaterial: VHS.
Diskussionen om att förlora information p.g.a. ”onödig” komprimering är irrelevant. Viktigare då att sammanfläta linjescanning till hela bildrutor.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Källmaterial: VHS.
Diskussionen om att förlora information p.g.a. ”onödig” komprimering är irrelevant. Viktigare då att sammanfläta linjescanning till hela bildrutor.
Tvärt om det är extra viktigt med att inte förlora information när källmaterialet är dåligt.

Deinterlace görs i TVn vid uppspelning
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
VHS är för ”brusigt” för att komprimeringsmetoder skall kunna arbeta effektivt. Ta bort linjescanning redan innan komprimering minskar filstorleken avsevärt med bibehållen kvalitet, så det finns alla anledningar att åtgärda ”problemet” med att det inte finns en DVD-spelare tillgänglig (MPEG2 interlaced)
Läs TS önskemål en…gång…till.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.