Sitter på min åkgräsklippare och plötsligt börjar den att ryka blått ordentligt. Stängde av och startade om efter 10 min. Första 2 min var det OK men sedan började det igen.
Ingen märkbar effektförlust.
Vad kan det vara och kan man köra en timme till?

harry73
Oljeläckage? Har du problem med oljetryck, kan det ta sönder hela motorn, så jag skulle först ta reda på vad som är fel innan jag startar igen

Två frågor:
-Har du olja i ?
-Har du fyllt för mycket olja nyss?
Låter annars som en kolvring gått/smält.

Jag har inte fyllt på olja, men det finns olja kvar.
Låter som om jag behöver plocka ned hela motorn. Skit.

harry73
Jag lider med dig:(

H
Min motor gjorde lika.
Haft en hel del start och stopp utan att kört mycket emellan.
Så helt plötsligt blå rök den.
Men sen har jag klippt gräset inga problem.
Olja fanns och finns fortfarande.
2 år gammal maskin jag har

Ny symptombeskrivning: när motorn går på högvarv ryker det något, men när man kopplar in klippaggregatet kommer det mycket mer rök fast varvtalet är ungefär likadant. Det verkar som om det kommer mer oljerök när man kräver mer effekt från motorn.

H
Verkar det som du har något fel på motorn.
det gör inte min

L
Kan vara kolvringar eller om det är en fyrtaktare ventilstyrningarna som är otäta ,glappa , kommer in lite olja under gång och det börjar ryka , renovering eller köra tills den säger upp sig

Om kolvringarna är otäta eller borta förväntar man att motorn tappa effekt? För det gör den inte.

L
Behöver inte vara så , den kan gå ändå , vet du hur den har varit JA , men ett fel växer du in i under lång tid och har inget att jämföra med , precis som en gammal bil , kompisen ska åka med och säger f-n vad det skramlar , svar vadå jag hör inget

L Liteavvarje skrev:
Behöver inte vara så , den kan gå ändå , vet du hur den har varit JA , men ett fel växer du in i under lång tid och har inget att jämföra med , precis som en gammal bil , kompisen ska åka med och säger f-n vad det skramlar , svar vadå jag hör inget
Tyvärr fattar jag inte vad du menar.

Du har inte bara råkat luta den för mycket åt fel håll?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.