Det finns väl några här som har fått denna combo att funka.
Jag undrar om ni hittade en vettig hålbild i adapterplattan till fräslyften.
Jag har vridit och vänt men inte hittat mer än två samtidigt täckande hål och då har det inte varit riktigt 100. Blir det till att borra nya hål som passar?
Jag undrar om ni hittade en vettig hålbild i adapterplattan till fräslyften.
Jag har vridit och vänt men inte hittat mer än två samtidigt täckande hål och då har det inte varit riktigt 100. Blir det till att borra nya hål som passar?
Enligt uppgifter i en annan tråd behöver man kapa ner bottenplattan för att fräsen skall passa i lyften. Kolla http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/129979-axminster-fraeslyft-fraes-4.html#114 och senare inlägg.
Yepp!
Det läste jag och håller som bäst på med alla fula trix i boken för att få ner sulan till rätt storlek. Jag fick intrycket att det vara ganska lite att kapa men det är snarare en hel del.
Däremot såg jag inget om att det var svårt att hitta en fungerande hålbild. Det blir väl till att borra. Dessutom bör det försänkas för att få det att funka.Synd bara att det är så förbannat många hål i plattan. Det blir lite trixigt att hitta lämpligt ställe.
Det läste jag och håller som bäst på med alla fula trix i boken för att få ner sulan till rätt storlek. Jag fick intrycket att det vara ganska lite att kapa men det är snarare en hel del.
Däremot såg jag inget om att det var svårt att hitta en fungerande hålbild. Det blir väl till att borra. Dessutom bör det försänkas för att få det att funka.Synd bara att det är så förbannat många hål i plattan. Det blir lite trixigt att hitta lämpligt ställe.
Det är inget större problem att montera fräsen, jag valde några lämpliga hål i den befintliga hålplattan och borrade nya i fräsplattan, eftersom att jag redan hade kapat sönder/förminskat fräsplattan för att den ska få plats. Slipade ner bultskallarna så slapp jag försänka dem.
Jag är helnöjd med montaget.
Men var är bildbevisetrobland skrev:Det är inget större problem att montera fräsen, jag valde några lämpliga hål i den befintliga hålplattan och borrade nya i fräsplattan, eftersom att jag redan hade kapat sönder/förminskat fräsplattan för att den ska få plats. Slipade ner bultskallarna så slapp jag försänka dem.
??????
Än märkligare än saknade hål, fastän där finns hur många som helst, är bultarna till montaget. I kittet finns två st insex med försänkt skalle. Gott så. Vad värre är att hålen i plattan inte är försänkta utan urfrästa. Det löste sig med med plattskallad 6mm spårskruv som jag filade ner. Jag kan ju ha tänkt fel, det har hänt förr. Eller så läste jag manulen slarvigt, i vanlig ordning.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Försänkta skruv och cylindriska hål verkar inte vara nån vidare kombo, eller tänker de att försänkningen ska styra ändå?
Annars skulle man väl tro att det var så att man skulle sätta en pinne i fräsen att centrera med och då låsa plattan med skruvarna. Så funkar t.ex. Trends Unibase.
Annars skulle man väl tro att det var så att man skulle sätta en pinne i fräsen att centrera med och då låsa plattan med skruvarna. Så funkar t.ex. Trends Unibase.
Hej
Jag vet inte om det syns så bra men på hålplattan som levereras med fräslyften så är det försänkningar så slippar man av bultskallen så att den inte blir tjockare än ca 2mm så får bultskallarna plats utan problem.
Ni får ursäkta men det är första gången jag bifogar några bilder.
Jag vet inte om det syns så bra men på hålplattan som levereras med fräslyften så är det försänkningar så slippar man av bultskallen så att den inte blir tjockare än ca 2mm så får bultskallarna plats utan problem.
Ni får ursäkta men det är första gången jag bifogar några bilder.
Det var ett väldigt fint fräsbord robland! Vad är det för mikrojusterare du använt? Är det ett hemmabygge? I min skalle samt på min hylla finns delar och ritningar till ett bord och anhåll som är näst intill identiskt med ditt, lustigt.
För fininställningen så modifierade jag den som levereras till sidoanslaget på classe-fräsen, i övrigt så har jag gjort fräsbordet utifrån bilder i amerikanska tidningar, fast inte efter några bestämda mått. Det jag tycker är viktigt för mig var att höjden skulle bli 90 cm så att det stämmer med övriga bänkar i snickarboden.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det ser fint ut!