47 001 läst ·
22 svar
47k läst
22 svar
Axley (Jula) vagn till trädgårdstraktor
Fasen nu blev jag också sugen att greja kulkoppling på min.
Tobias: Vad körde du med för kula till din Rider? Standardkulorna som finns på Bilbuttricks och Jula bland annat har M24gäng och hålet på traktorerna är 18mm. Min tanke var om man skulle smida till en lösning så man har både kula och hål för sprint då jag har uppsamlare, vertikalskärare och mossrivare b.la till traktorn också. Alternativt om man skulle hitta en kula som passar direkt så kan man bara skruva bort kulan när man skall dra något annat som har sprint.
Tobias: Vad körde du med för kula till din Rider? Standardkulorna som finns på Bilbuttricks och Jula bland annat har M24gäng och hålet på traktorerna är 18mm. Min tanke var om man skulle smida till en lösning så man har både kula och hål för sprint då jag har uppsamlare, vertikalskärare och mossrivare b.la till traktorn också. Alternativt om man skulle hitta en kula som passar direkt så kan man bara skruva bort kulan när man skall dra något annat som har sprint.
Jag köpte kula på Biltema. Den hade nämligen tumgänga, jag kommer inte ihåg vilken, men jag behövde borra upp hålet till 19,5mm. Hur ser det ut på traktorn? Sitter sprinthålet i ramen? På ridern är det en lös plåtbit som sitter med två skruvar, så det är smidigt att skifta.
Tack för det! Det skulle vara perfekt med en där det räcker att borra till 19,5mm.Tobias Rydholm skrev:
Originalhålet är som sagt 18mm.
Det stämmer, sprinthålet sitter direkt i ramen. Men skiljer det bara 1,5mm bör det funka
bra med sprint i samma hål. Men jag har ändå en tanke om man skulle slöjda ihop en lösning så man har både och.
Det bör ju räcka med en plåtbit med två hål som du fäster med kulan i det ordinarie hålet. Det gör ju inget att den sticker ut bakom, eftersom släpet kommer högre upp.
Passa också på att köpa två framhjul från en 2wd Husqvarna Rider (ej R111). Med ett varv eltejp runt axeln, samt ett gäng distansbrickor sitter de som en smäck. De är garanterat ljusår bättre än de glidlagrade däcken som sitter på. Och det blir mycket snyggare med.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag betalade också 1500 pistoler för min kärra förra året, är prisvärt. Kan också tipsa er om Julas vertikalskärare och vad de kallar för harv för grusgång, i själva verket är det en mossrivare. Båda funkar skitbra, och kostar en bråkdel av Husqvarnas egna grejor, och utförandet är väldigt lika. Även Julas bogserade uppsamlare är prisvärd. Inte lika bra som Husqvarnas och Stigas, men klart bra till ett mycket lägre pris.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden