Vi är i planerna med att bygga ett dubbelgarage.
Då vi bor i detaljplanerat område har vi pratat med grannen om det är okej att garaget kommer 1m från tomtgräns, och det var inga problem, grannens egna ord: "1 m blir bra, då blir det som häcken, då finns det plats att gå ner på eran tomt med skottkärra och greja med i våran slänt".
Deras tomt ligger 1.5m över våran och vi ligger på deras norrsida.
Vi har en häck planterad på våran tomt 1m in för insynsskydd då deras hus ligger bakom vårat.
Och nu när vi har ritat garaget och ska skicka in bygglovet, fick har höra av grannen att de kanske inte vill ha garaget där och kommer nog tyvärr säga emot detaljplansavvikelsen?1
Grannen sa:
-De vill inte ha en vägg där. (1,5m av väggen är ju under deras markhöjd)
-De får mindre utsikt från deras tvättstugefönster till vägen. (räknat över våran parkering).
-De blir instängda. (men de har ju stängt in sig med sitt eget garage).
Bifogar bild på tänkt garage.
Till min fråga, är det ens värt att skicka in bygglovet om grannen troligtvis säger nej?
Då vi bor i detaljplanerat område har vi pratat med grannen om det är okej att garaget kommer 1m från tomtgräns, och det var inga problem, grannens egna ord: "1 m blir bra, då blir det som häcken, då finns det plats att gå ner på eran tomt med skottkärra och greja med i våran slänt".
Deras tomt ligger 1.5m över våran och vi ligger på deras norrsida.
Vi har en häck planterad på våran tomt 1m in för insynsskydd då deras hus ligger bakom vårat.
Och nu när vi har ritat garaget och ska skicka in bygglovet, fick har höra av grannen att de kanske inte vill ha garaget där och kommer nog tyvärr säga emot detaljplansavvikelsen?1
Grannen sa:
-De vill inte ha en vägg där. (1,5m av väggen är ju under deras markhöjd)
-De får mindre utsikt från deras tvättstugefönster till vägen. (räknat över våran parkering).
-De blir instängda. (men de har ju stängt in sig med sitt eget garage).
Bifogar bild på tänkt garage.
Till min fråga, är det ens värt att skicka in bygglovet om grannen troligtvis säger nej?
Det ser ut att ligga nära vägen. Sannolikt krävs det minst 6m där. Jag skulle nog sökt bygglov även om grannen är tveksam.
Redigerat av moderator:
Handkladd inte exakt, garaget är ritat att ligga 7m från vägen, och ca 3m från vårat hus på smalaste delenD Daniel 109 skrev:
Vad står det i detaljplanen ? Om den tillåter 1 m från tomtgräns är det bara att tuta och köra, grannen kommer inte komma kunna stoppa ett bygglov pga tappat utsikt från tvättstugan eller annat larv...
I detaljbeskrivningen finns det bara maxhöjder och maxbyggyta (allt vi håller oss inom med stor marginal.)Jonatan79 skrev:
Vad jag fattat så gäller generella avstånd på 4,5 meter, om inget annat nämns i detaljbeskrivningen.
Edit:
Det lite komiska är att de själva har ett garage 1m från deras egna tomtgräns, men den angränsar mot en kommunal väg. (liten grusväg för att kunna komma in i skogen).
Även en attefall mot skogen, så den själva maxar alla gränser.
Redigerat:
Grannen har inget veto när det gäller bygglov, hen blir tillfrågad i granskningsprocessen men det är byggnadsnämnden (BN) som gör bedömningen om åtgärden (ditt garage) kan tillåtas trots en avvikelse. BN kan alltså ”köra över” grannen om de finner placeringen lämplig.
Men som någon frågade innan, vad säger detaljplanen (DP)? Många DP tillåter att ett garage placeras 1 m från fastighetsgräns. Däremot är jag lite fundersam på vad DP säger om byggrätten? Hur stort garage (komplementbyggnad) tillåter den? I vissa DP räcker byggrätten inte till ett dubbelgarage.
Edit; Såg att du han svara innan jag blev klar med min kommentar, så det blir lite upprepning.
Men som någon frågade innan, vad säger detaljplanen (DP)? Många DP tillåter att ett garage placeras 1 m från fastighetsgräns. Däremot är jag lite fundersam på vad DP säger om byggrätten? Hur stort garage (komplementbyggnad) tillåter den? I vissa DP räcker byggrätten inte till ett dubbelgarage.
Edit; Såg att du han svara innan jag blev klar med min kommentar, så det blir lite upprepning.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Men grannen har inte vetorätt. När det gäller bygglov (annat om det gäller bygglovsfri byggnad, som friggebod eller Attefalls hus).
Om det gäller ett bygglov som kan gå som mindre avvikelae från detaljplanen, så kommer kommunen att ta in yttranden från grannarna, som en del av beslutsunderlaget. Men de kan neka bygglov även om grannen är för, och de kan godkänna bygglov även om grannen är emot.
Om det gäller ett bygglov som kan gå som mindre avvikelae från detaljplanen, så kommer kommunen att ta in yttranden från grannarna, som en del av beslutsunderlaget. Men de kan neka bygglov även om grannen är för, och de kan godkänna bygglov även om grannen är emot.
Vårat hus är även placerat så långt norr som DP tillåter, för att få plats med garage.M MetteKson skrev:Grannen har inget veto när det gäller bygglov, hen blir tillfrågad i granskningsprocessen men det är byggnadsnämnden (BN) som gör bedömningen om åtgärden (ditt garage) kan tillåtas trots en avvikelse. BN kan alltså ”köra över” grannen om de finner placeringen lämplig.
Men som någon frågade innan, vad säger detaljplanen (DP)? Många DP tillåter att ett garage placeras 1 m från fastighetsgräns. Däremot är jag lite fundersam på vad DP säger om byggrätten? Hur stort garage (komplementbyggnad) tillåter den? I vissa DP räcker byggrätten inte till ett dubbelgarage.
Edit; Såg att du han svara innan jag blev klar med min kommentar, så det blir lite upprepning.![]()
M MegakriL skrev:I detaljbeskrivningen finns det bara maxhöjder och maxbyggyta (allt vi håller oss inom med stor marginal.)
Vad jag fattat så gäller generella avstånd på 4,5 meter, om inget annat nämns i detaljbeskrivningen.
Edit:
Det lite komiska är att de själva har ett garage 1m från deras egna tomtgräns, men den angränsar mot en kommunal väg. (liten grusväg för att kunna komma in i skogen).
Även en attefall mot skogen, så den själva maxar alla gränser.
När är detaljplanen ifrån? Om det inte står ett avstånd eller planen är äldre än 1987 (byggnadsstadgan) så är det en prövning som ska göras. Begär ut grannens bygglov, har deras garage prövats som en avvikelse?
Det finns inget generellt avstånd om 4,5 meter i nyare planer.
Absolut inte.M MegakriL skrev:Vi är i planerna med att bygga ett dubbelgarage.
Då vi bor i detaljplanerat område har vi pratat med grannen om det är okej att garaget kommer 1m från tomtgräns, och det var inga problem, grannens egna ord: "1 m blir bra, då blir det som häcken, då finns det plats att gå ner på eran tomt med skottkärra och greja med i våran slänt".
Deras tomt ligger 1.5m över våran och vi ligger på deras norrsida.
Vi har en häck planterad på våran tomt 1m in för insynsskydd då deras hus ligger bakom vårat.
Och nu när vi har ritat garaget och ska skicka in bygglovet, fick har höra av grannen att de kanske inte vill ha garaget där och kommer nog tyvärr säga emot detaljplansavvikelsen?1
Grannen sa:
-De vill inte ha en vägg där. (1,5m av väggen är ju under deras markhöjd)
-De får mindre utsikt från deras tvättstugefönster till vägen. (räknat över våran parkering).
-De blir instängda. (men de har ju stängt in sig med sitt eget garage).
Bifogar bild på tänkt garage.
Till min fråga, är det ens värt att skicka in bygglovet om grannen troligtvis säger nej?
Det är en väsentlig avvikelse som inte kom.er godtas.
Området är från ca 2011.Gamila skrev:

