Vi är i planerna med att bygga ett dubbelgarage.
Då vi bor i detaljplanerat område har vi pratat med grannen om det är okej att garaget kommer 1m från tomtgräns, och det var inga problem, grannens egna ord: "1 m blir bra, då blir det som häcken, då finns det plats att gå ner på eran tomt med skottkärra och greja med i våran slänt".
Deras tomt ligger 1.5m över våran och vi ligger på deras norrsida.
Vi har en häck planterad på våran tomt 1m in för insynsskydd då deras hus ligger bakom vårat.

Och nu när vi har ritat garaget och ska skicka in bygglovet, fick har höra av grannen att de kanske inte vill ha garaget där och kommer nog tyvärr säga emot detaljplansavvikelsen?1
Grannen sa:
-De vill inte ha en vägg där. (1,5m av väggen är ju under deras markhöjd)
-De får mindre utsikt från deras tvättstugefönster till vägen. (räknat över våran parkering).
-De blir instängda. (men de har ju stängt in sig med sitt eget garage).

Bifogar bild på tänkt garage.

Till min fråga, är det ens värt att skicka in bygglovet om grannen troligtvis säger nej?
 
  • Flygbild över byggnader med markerade områden i grönt och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nilandson
  • Laddar…
Det ser ut att ligga nära vägen. Sannolikt krävs det minst 6m där. Jag skulle nog sökt bygglov även om grannen är tveksam.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det ser ut att ligga nära vägen. Sannolikt krävs det minst 6m där. Jag skulle nog sökt bygglov även om grannen är tveksam.

Om dig dessutom lär du skillnaden på de och dem så ger du ett seriösare intryck.
Handkladd inte exakt, garaget är ritat att ligga 7m från vägen, och ca 3m från vårat hus på smalaste delen
 
Vad står det i detaljplanen ? Om den tillåter 1 m från tomtgräns är det bara att tuta och köra, grannen kommer inte komma kunna stoppa ett bygglov pga tappat utsikt från tvättstugan eller annat larv...
 
  • Gilla
H_kan@88 och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad står det i detaljplanen ? Om den tillåter 1 m från tomtgräns är det bara att tuta och köra, grannen kommer inte komma kunna stoppa ett bygglov pga tappat utsikt från tvättstugan eller annat larv...
I detaljbeskrivningen finns det bara maxhöjder och maxbyggyta (allt vi håller oss inom med stor marginal.)
Vad jag fattat så gäller generella avstånd på 4,5 meter, om inget annat nämns i detaljbeskrivningen.

Edit:
Det lite komiska är att de själva har ett garage 1m från deras egna tomtgräns, men den angränsar mot en kommunal väg. (liten grusväg för att kunna komma in i skogen).
Även en attefall mot skogen, så den själva maxar alla gränser.
 
Redigerat:
Grannen har inget veto när det gäller bygglov, hen blir tillfrågad i granskningsprocessen men det är byggnadsnämnden (BN) som gör bedömningen om åtgärden (ditt garage) kan tillåtas trots en avvikelse. BN kan alltså ”köra över” grannen om de finner placeringen lämplig.

Men som någon frågade innan, vad säger detaljplanen (DP)? Många DP tillåter att ett garage placeras 1 m från fastighetsgräns. Däremot är jag lite fundersam på vad DP säger om byggrätten? Hur stort garage (komplementbyggnad) tillåter den? I vissa DP räcker byggrätten inte till ett dubbelgarage.

Edit; Såg att du han svara innan jag blev klar med min kommentar, så det blir lite upprepning. :)
 
  • Gilla
splinter och 5 till
  • Laddar…
Men grannen har inte vetorätt. När det gäller bygglov (annat om det gäller bygglovsfri byggnad, som friggebod eller Attefalls hus).

Om det gäller ett bygglov som kan gå som mindre avvikelae från detaljplanen, så kommer kommunen att ta in yttranden från grannarna, som en del av beslutsunderlaget. Men de kan neka bygglov även om grannen är för, och de kan godkänna bygglov även om grannen är emot.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Grannen har inget veto när det gäller bygglov, hen blir tillfrågad i granskningsprocessen men det är byggnadsnämnden (BN) som gör bedömningen om åtgärden (ditt garage) kan tillåtas trots en avvikelse. BN kan alltså ”köra över” grannen om de finner placeringen lämplig.

Men som någon frågade innan, vad säger detaljplanen (DP)? Många DP tillåter att ett garage placeras 1 m från fastighetsgräns. Däremot är jag lite fundersam på vad DP säger om byggrätten? Hur stort garage (komplementbyggnad) tillåter den? I vissa DP räcker byggrätten inte till ett dubbelgarage.

Edit; Såg att du han svara innan jag blev klar med min kommentar, så det blir lite upprepning. :)
Vårat hus är även placerat så långt norr som DP tillåter, för att få plats med garage.
 
M MegakriL skrev:
I detaljbeskrivningen finns det bara maxhöjder och maxbyggyta (allt vi håller oss inom med stor marginal.)
Vad jag fattat så gäller generella avstånd på 4,5 meter, om inget annat nämns i detaljbeskrivningen.

Edit:
Det lite komiska är att de själva har ett garage 1m från deras egna tomtgräns, men den angränsar mot en kommunal väg. (liten grusväg för att kunna komma in i skogen).
Även en attefall mot skogen, så den själva maxar alla gränser.

När är detaljplanen ifrån? Om det inte står ett avstånd eller planen är äldre än 1987 (byggnadsstadgan) så är det en prövning som ska göras. Begär ut grannens bygglov, har deras garage prövats som en avvikelse?

Det finns inget generellt avstånd om 4,5 meter i nyare planer.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M MegakriL skrev:
Vi är i planerna med att bygga ett dubbelgarage.
Då vi bor i detaljplanerat område har vi pratat med grannen om det är okej att garaget kommer 1m från tomtgräns, och det var inga problem, grannens egna ord: "1 m blir bra, då blir det som häcken, då finns det plats att gå ner på eran tomt med skottkärra och greja med i våran slänt".
Deras tomt ligger 1.5m över våran och vi ligger på deras norrsida.
Vi har en häck planterad på våran tomt 1m in för insynsskydd då deras hus ligger bakom vårat.

Och nu när vi har ritat garaget och ska skicka in bygglovet, fick har höra av grannen att de kanske inte vill ha garaget där och kommer nog tyvärr säga emot detaljplansavvikelsen?1
Grannen sa:
-De vill inte ha en vägg där. (1,5m av väggen är ju under deras markhöjd)
-De får mindre utsikt från deras tvättstugefönster till vägen. (räknat över våran parkering).
-De blir instängda. (men de har ju stängt in sig med sitt eget garage).

Bifogar bild på tänkt garage.

Till min fråga, är det ens värt att skicka in bygglovet om grannen troligtvis säger nej?
Absolut inte.
Det är en väsentlig avvikelse som inte kom.er godtas.
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
H_kan@88 och 7 till
  • Laddar…
C ChadiBellan skrev:
Absolut inte.
Det är en väsentlig avvikelse som inte kom.er godtas.
Och här kom grannen! Välkommen!
 
  • Gilla
  • Haha
Denimhead och 36 till
  • Laddar…
C ChadiBellan skrev:
Absolut inte.
Det är en väsentlig avvikelse som inte kom.er godtas.
Gud så bitter granne. Mitt tips till ts blir isf att plantera Thuja Brabant innanför tomtgräns och låta dem växa sig minst 7 meter höga och det finns inget du någonsin kan göra åt denna växtlighet .
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mortsken och 7 till
  • Laddar…
Gamila Gamila skrev:
När är detaljplanen ifrån? Om det inte står ett avstånd eller planen är äldre än 1987 (byggnadsstadgan) så är det en prövning som ska göras. Begär ut grannens bygglov, har deras garage prövats som en avvikelse?

Det finns inget generellt avstånd om 4,5 meter i nyare planer.
Området är från ca 2011.
 
C ChadiBellan skrev:
Absolut inte.
Det är en väsentlig avvikelse som inte kom.er godtas.
Så du menar att det inte är någon ide att skicka in?
 
  • Gilla
mockebo225
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MegakriL skrev:
Området är från ca 2011.
Om även detaljplanen är från 2011 och inget om 4,5 m nämns så finns ingen sån regel. Som sagts ovan.

I en plan från 2011 är det vanligen prickmark som begränsar var man kan placera byggnader.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.