Hej! Jag ska riva delar av en bärande vägg mellan kök och vardagsrum som ni ser markerat i rött på första bilden nedan, ca 3,4m. Har läst att reglarna inte bör vila i dörröppningar på våningen under varför jag markerat med rött även där var väggen på våningen ovanför kommer tas ner.
Vad jag förstått består väggen av 240mm lättbetongblock och många i radhusområdet har tagit ner delar/hela väggen tidigare. Någon som kan guida mig om jag tänker fel med avväxlingen, är det något annat jag bör tänka på och hur vet jag vilken storlek på balk jag bör ha? Jag vet såklart att jag kan anlita en konstruktör men roligt att lära sig lite här inne innan!
Tack för alla tips och svar!
/Gustav
Vad jag förstått består väggen av 240mm lättbetongblock och många i radhusområdet har tagit ner delar/hela väggen tidigare. Någon som kan guida mig om jag tänker fel med avväxlingen, är det något annat jag bör tänka på och hur vet jag vilken storlek på balk jag bör ha? Jag vet såklart att jag kan anlita en konstruktör men roligt att lära sig lite här inne innan!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla tips och svar!
/Gustav
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Antar att det är ett suterränghus där det bara är ett tak som ska växlas av? Du har inte tillgång till sektionsritningar och någon information om hur huset är grundlagt eller vilken typ av mark huset står på?
Skulle det vara så att de nya stolparna skulle hamna över en dörröppning våningen under så får man göra ytterligare avväxling över denna.
Beroende på vilka laster som råder kan man ställa nya pelarna på lättbetongväggen annars får man även förstärka denna.
Jag rekommenderar att anlita en konstruktör och inte ge sig på dessa operationer själv då det är väldigt mycket att ta hänsyn till som man dessvärre inte tänker på som lekman.
Skulle det vara så att de nya stolparna skulle hamna över en dörröppning våningen under så får man göra ytterligare avväxling över denna.
Beroende på vilka laster som råder kan man ställa nya pelarna på lättbetongväggen annars får man även förstärka denna.
Jag rekommenderar att anlita en konstruktör och inte ge sig på dessa operationer själv då det är väldigt mycket att ta hänsyn till som man dessvärre inte tänker på som lekman.
Tack, ja det är ett suterränghus och bara taket som ska växlas av. Jag har alla ritningar från kommunen och också uträkningar för avväxling men eftersom det är grekiska tänkte jag att det kanske finns proffs här som kan hjälpa! Men kanske bäst att anlita konstruktör ändå
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Har du redan beräkningar för avväxlingen? Då borde balkdimensionen stå i denna?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med avväxling bärande vägg
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Avväxling av bärande vägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Avväxling/förstärkning bärande yttervägg - 4 meters öppning
Avväxling bärande vägg
Avväxling icke-bärande tegelvägg