Byggahus.se

Avvattning från halvvalmat tak

642 läst  1 svar

1. H
    Medlem Nivå 3
    Hej! Har ett 30-talshus med halvvalmat tak och traditionellt kort och inbyggt/slutet takutsprång. Avvattningen från den valmade delen av taket har hittills skett via en bockad plåt innanför den horisontella vindskivan. Därifrån har vattnet runnit ut på sadeltakets underlagspapp och ned till hängrännorna. Den här konstruktionen har gjort att huset fått fuktskador i alla fyra hörn. Nu vill jag rätta till problemet en gång för alla. Men konstruktionen som sådan är rätt elegant och jag vill helst inte montera en hängränna nedanför valmningen. Känner du till någon standardlösning som leder bort vattnet från underlagspappen? Hälsningar, Henrik

2. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Det här finns det inte någon standardlösning på. Jag rekommenderar att du tar kontakt med ett byggföretag/takläggare som kan hjälpa dig med en hållbar lösning. På vår hemsida www.plannja.se hittar du närmaste återförsäljare. Om du inte har egna byggkontakter så kan butiken säkert hjälpa dig.

Med vänlig hälsning

Ann-Katrin Ahlbäck, Plannja

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: