6 733 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Avstängningskran under diskbänk
Sida 1 av 2
En berättelse ur verkligheten:
Syrran köpte hus. När de skulle ta huset i besittning, stod det någon cm vatten på golvet i köket. Diskmaskinen hade sprungit läck sedan förra ägaren flyttade ut. Avstängningskranen var öppen, eftersom den satt under diskbänken och därmed inte användes pga bekvämlighetsskäl.
Så det är nog bättre om den sitter ovanpå i alla fall.
Syrran köpte hus. När de skulle ta huset i besittning, stod det någon cm vatten på golvet i köket. Diskmaskinen hade sprungit läck sedan förra ägaren flyttade ut. Avstängningskranen var öppen, eftersom den satt under diskbänken och därmed inte användes pga bekvämlighetsskäl.
Så det är nog bättre om den sitter ovanpå i alla fall.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Naturligtvis bör den sitta uppe på kranen och det gör det ju med automatik idag då man byter blandare med vid renoveringen.
Dock var det ibland vanligt att folk valde att sätta en inne i skåpet för att slippa byta blandaren till en med avstängning.
Dock var det ibland vanligt att folk valde att sätta en inne i skåpet för att slippa byta blandaren till en med avstängning.
Hur många stänger kranen även om den sitter ovanpå? Jag stänger när jag reser bort, men till vardags slarvar jag otroligt mkt med det. Vilket ju gör att kranen är meningslös eftersom försäkringen ändå inte gäller (de bryr sig egentligen inte om var den sitter utan bara om den användes eller inte då skadan uppstod). Kollade upp det i smb med att vi renoverade eftersom den kran jag köpt ej hade avstängning och rörmokaren sa att jag var tvungen att ha en sådan för att försäkringen skulle gälla. Hade jag då vetat att den ändå inte gäller om den inte används hade jag nog struntat i att förstöra bänkskivan med en ful avstäningskran.
Det är väldigt enkelt.coss skrev:
Jag fällde in ett VPrör i väggen (då jag satte in nytt kök) mellan uttaget för diskmaskinen och underkant av överskåpet.
Sen monterade jag ett tvåpoligt tidur under överskåpet (http://www.elbutik.se/product.html?product_id=128001&search_page=) som styr uttaget (http://www.elbutik.se/product.html?product_id=101083&search_page=).
I uttaget kopplar jag diskmaskin och magnetventilen (http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/2-2-vaegs-magnetventil-stroemloes-staengd-foer-vat.html)
FLKR
Greppar jag rätt så slår du på tiduret när du ska köra diskmaskinen, sen stänger den av sig själv efter inställd tid och då stryper vattnet.
Vilken av alla magnetventiler stoppade du in?
Jag har OSB och gips stående vid sidan så jag har ju tid att trycka in ett rör och dosor.
Kan jag utgå från uttaget till diskmaskinen så slipper jag dra egen ström dit
?
Vilken av alla magnetventiler stoppade du in?
Jag har OSB och gips stående vid sidan så jag har ju tid att trycka in ett rör och dosor.
Kan jag utgå från uttaget till diskmaskinen så slipper jag dra egen ström dit
?
Ja du har "greppat rätt"
Du ska använda en magnetventil som är stängd när den är strömlös (den jag har är en gammal som jag hittat på jobbet men liknande G 1/8" 2 mm VCW21 strömlös stängd 230V/AC mässing art.nr. 207211130602)
Ja du kan utgå från ett 230 V uttag till diskmaskinen...du ska inte blanda ihop med andra matningar.
Du behöver sen 5 trådar (inkl jord) då tiduret är tvåpoligt
FLKR
Du ska använda en magnetventil som är stängd när den är strömlös (den jag har är en gammal som jag hittat på jobbet men liknande G 1/8" 2 mm VCW21 strömlös stängd 230V/AC mässing art.nr. 207211130602)
Ja du kan utgå från ett 230 V uttag till diskmaskinen...du ska inte blanda ihop med andra matningar.
Du behöver sen 5 trådar (inkl jord) då tiduret är tvåpoligt
FLKR
Det finns väl diskmaskiner med samma funktion (ventil inbyggd i vattenanslutningen)? Vi köpte en Siemens med "aquastop", såvitt jag förstår är det en magnetventil som sitter precis vid anslutningen, som bara öppnar vid vattenpåfyllning.
Ja nästan!
Diskmaskinen (åtminstånde delar av) är fortfarande spänningssatt efter det att den är klar...men annars har du rätt...dock har min diskmaskin inte aquastop.
Utöver detta så är aquastop säkert styrd av nåt microchip som kan gå sönder
FLKR
Diskmaskinen (åtminstånde delar av) är fortfarande spänningssatt efter det att den är klar...men annars har du rätt...dock har min diskmaskin inte aquastop.
Utöver detta så är aquastop säkert styrd av nåt microchip som kan gå sönder
FLKR
Vi har aquastop i vår nya maskin som står i garaget och väntar på att få komma in i köket.
men det känns ju säkrare om man även lägger magnetventil när man ändå håller på.
Man kanske skulle lägga den direkt efter huvudkranen och en brytare så man kan slå av hela huset på en gång.
Och helt plötsligt så växte arbetet.
Men vänte lite. du säger 5 trådar, det ligger ju bara tre till uttaget så vad är de andra ifrån?
men det känns ju säkrare om man även lägger magnetventil när man ändå håller på.
Man kanske skulle lägga den direkt efter huvudkranen och en brytare så man kan slå av hela huset på en gång.
Och helt plötsligt så växte arbetet.
Men vänte lite. du säger 5 trådar, det ligger ju bara tre till uttaget så vad är de andra ifrån?