1 786 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Avstånd till tomtgräns då angränsande tomt är en trottoar + lokalgata
Sida 1 av 2
Vår förening står inför att införa fastighetsnära sortering.
Vi försöker hitta lämplig plats för detta.
Om man uppför ett lämpligt bod/hus för detta och det innebär att man behöver bygglov för boden/huset vad gäller för avstånd till tomtgränsen?
Vi har runt vår fastighet en trottoar och sedan en lokalgata på tre av fyra sidor. Är det fortfarande 4,5 meter från
tomtgräns som gäller även när angränsande mark inte är en annan "tomt" utan denna trottoar och lokalgata?
Om man uppför ett lämpligt bod/hus för detta och det innebär att man behöver bygglov för boden/huset vad gäller för avstånd till tomtgränsen?
Vi har runt vår fastighet en trottoar och sedan en lokalgata på tre av fyra sidor. Är det fortfarande 4,5 meter från
tomtgräns som gäller även när angränsande mark inte är en annan "tomt" utan denna trottoar och lokalgata?
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Ja, i den mån du verkligen har en 4,5m gräns att förhålla dig till, så spelar det ingen roll vad som finns på andra sidan gränsen.
Men det finns mycket missförstånd om "4,5 m regeln".
OM du vill bygga en bygglovsfri byggnad, som en friggebod eller ett attefallshus, då finns det en absolut regel om minst 4,5 m från tomtgräns. Men du får bygga närmare än 4,5m om grannen explicit godkänner det. Grannen har i detta fall vetorätt. OM grannen är en allmän plats som en gata, så gäller (ett tag till, lagändring är på gång) att ingen kan ge medgivande. Så mot gata är det ovillkorligen 4,5m som gäller.
Men om du bygger en byggnad som du söker bygglov för, så finns ingen generell regel om avstånd till gräns. Det finns i många detaljplaner begränsningar på allt från 1m till 6m. Och även om det finns en regel i detaljplanen så kan kommunen ändå medge undantag som en "liten avvikelse", oavsett vad grannarna tycker. Och här spelar det alltså ingen roll om grannen är en väg. Om "detaljplanen" för området är gammal så fanns det en generell avståndsregel som inte längre gäller, som nu hanteras med övergångsregler till de nyare systemen, en liten djungel att hålla reda på.
Det är alltså två helt olika regelverk om du bygger med bygglov, eller en bygglovsfri byggnad.
Om det är just en sopsorteringsbyggnad som skall byggas, så kan jag tänka mig att det är lättare att få igenom det som liten avvikelse. Och OM nu kommuner med ny lagstiftning får rätt att godkänna friggeod nära gatan, så borde sopsortering vara ett ändamål som de kan godkänna.
Men det finns mycket missförstånd om "4,5 m regeln".
OM du vill bygga en bygglovsfri byggnad, som en friggebod eller ett attefallshus, då finns det en absolut regel om minst 4,5 m från tomtgräns. Men du får bygga närmare än 4,5m om grannen explicit godkänner det. Grannen har i detta fall vetorätt. OM grannen är en allmän plats som en gata, så gäller (ett tag till, lagändring är på gång) att ingen kan ge medgivande. Så mot gata är det ovillkorligen 4,5m som gäller.
Men om du bygger en byggnad som du söker bygglov för, så finns ingen generell regel om avstånd till gräns. Det finns i många detaljplaner begränsningar på allt från 1m till 6m. Och även om det finns en regel i detaljplanen så kan kommunen ändå medge undantag som en "liten avvikelse", oavsett vad grannarna tycker. Och här spelar det alltså ingen roll om grannen är en väg. Om "detaljplanen" för området är gammal så fanns det en generell avståndsregel som inte längre gäller, som nu hanteras med övergångsregler till de nyare systemen, en liten djungel att hålla reda på.
Det är alltså två helt olika regelverk om du bygger med bygglov, eller en bygglovsfri byggnad.
Om det är just en sopsorteringsbyggnad som skall byggas, så kan jag tänka mig att det är lättare att få igenom det som liten avvikelse. Och OM nu kommuner med ny lagstiftning får rätt att godkänna friggeod nära gatan, så borde sopsortering vara ett ändamål som de kan godkänna.
Det ska sägas att PBL redan liberaliserades för ett antal år sedan avseende möjligheten att bryta mot äldre detaljplans regler för åtgärder som fyller ett angeläget gemensamt behov eller ett allmänt intresse som t ex sopbyggnader. Min grann-BRF i Stockholms innerstad uppförde en sopanläggning och fick bygglov för detta trots att den bröt mot den gamla detaljplanen. Just med stöd i dessa regler.
Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...dp/planenlighet/atgardens-planenlighet/behov/
Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...dp/planenlighet/atgardens-planenlighet/behov/
Det måste finnas möjligheter till undantag från avstånd till trottoar för t ex sophanteringshus eller fasta "tunnor". Jag var senast igår och hälsade på ett av barnen i Solna och där har föreningen precis installerat sopbehållare (rejäla i plåt) på framsidan av huset istället för att ha ett soprum mot gården.
Den raden med sopbehållare står med framkant precis i linje med trottoaren och sen är det ca 2m till husfasad bakom behållarna.
Här i Sollentuna där jag bor, så finns många exempel på små "skjul" för sopbehållare som står nära trottoarer. Ofta är de ca 2x4 m med tak och relativt öppna sidor (gärna brädor så höjgt som sopkärlen är och sen galler/nät)
Jag har svårt att tro att kommunerna ska kunna uppfylla kraven på fastighetsnära sortering samtidigt som man inte tillåter små byggnader för att ställa sopkärl i.
Den raden med sopbehållare står med framkant precis i linje med trottoaren och sen är det ca 2m till husfasad bakom behållarna.
Här i Sollentuna där jag bor, så finns många exempel på små "skjul" för sopbehållare som står nära trottoarer. Ofta är de ca 2x4 m med tak och relativt öppna sidor (gärna brädor så höjgt som sopkärlen är och sen galler/nät)
Jag har svårt att tro att kommunerna ska kunna uppfylla kraven på fastighetsnära sortering samtidigt som man inte tillåter små byggnader för att ställa sopkärl i.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Men soptunnor och ev. låg konstruktion runt dem kvalar troligen inte in som byggnadsverk, och blir därmed inte bygglovspliktiga överhuvudtaget. Jag uppfattar att frågan gäller någon liten byggnad där man går in och lägger avfall i olika kärl, ett byggnadsverk.
Jodå, typiska konstruktioner för sop- och återvinningskärl är byggnader i PBLs mening och kräver bygglov. De är har ju mer än 1,2 m höjd under tak, samma logik som gör vissa trädäck bygglovspliktiga. Grannen fick söka bygglov i efterhand för sådana när tillsynen knackade på. Stockholm stad.H hempularen skrev:
(Även upplag- och materialgårdar kräver bygglov enligt PBF.)
Om vägen/trottoaren är kommunal (eller på annat sätt offentligt ägd) så går det dessutom inte att få tillåtelse att bygga närmare än 4,5 m. Jag har visserligen inte kommunal väg, men jag valde att göra en konstruktion som med "lätthet" kan flyttas med pirran om så skulle behövas. Sannolikheten för att någon kommer att klaga är ytterst liten om man håller konstruktionen så liten som möjligt (inte ett "bod") och inte högre än nödvändigt.
Som boende på västkusten så är mitt största problem att tunnorna blåser iväg, så därför har jag min konstruktion nästintill vindtät. Jag hade en kedja för att ännu mindre minska risken för att vinden skulle ta dem, men denna rev renhållningsarbetarna bort då den gjorde deras arbete långsammare.
Min rekommendation är därför en lösning som ser ut som ett "U"
Som boende på västkusten så är mitt största problem att tunnorna blåser iväg, så därför har jag min konstruktion nästintill vindtät. Jag hade en kedja för att ännu mindre minska risken för att vinden skulle ta dem, men denna rev renhållningsarbetarna bort då den gjorde deras arbete långsammare.
Min rekommendation är därför en lösning som ser ut som ett "U"
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Fsast som skrivits i tråden, I det läget skall det vara enklare att få igenom det som en liten avvikelse från detaljplanen.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Dert blir ju lite konstigt om bygglovsavdelningen säger att du måste ha tunnorna minst 4,5 m in på tomten. Men renhållningsverksamheten vägrar hämta längre in än 3m (som gäller här).
Det finns inget som hindrar att de står vid tomtgräns, du får bara inte göra en "byggnad" där utan att den följer gällande lagstiftning. Därför är ett enklare vindskydd i form av ett "U" runt tunnorna det rimligaste i praktiken. Då kan man nog räkna med att de ser genom fingrarna även om det bryter mot reglerna.H hempularen skrev:
Är det föreningens uppgift att sköta sophantering? Står det i dess verksamhetsplan?C clippan skrev:Vår förening står inför att införa fastighetsnära sortering.