Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Avstånd reglar trapetstak

1. G
    Medlem · Stockholm · 62 inlägg

goran123

Medlem
    Nu har jag byggt en pergola, dvs stolparna och bärlinor, men har ännu inte satt dit längsgående takbalkar och tvärgående reglar/läkt. Jag tänkte nu sätta dit dessa och ska sätta dit ett trapetstak, tex Plastmo.

I instruktionerna står det krav på avstånd mellan läkt/tvärgående reglar På minst 80cm vilket är ok men det står inget om krav på cc avstånd mellan längsgående takbalkar. Mina läkt/tvärgående reglar är 45x70 så det kanske spelar in?

För att det ska bli snyggt kan jag sätta längsgående balkarna med förslagsvis 89cm eller 119cm cc.

Nåt förslag på lämpligt avstånd?

2. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 578 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Kan du länka till taket du tänkt köpa? Det måste framgå där vilket cc-mått det är anpassat för.

3. G

goran123

Medlem
    Hej! Japp absolut, det är RIAS trapetsskivor som de säljer på Bauhaus jag tänkte på eftersom det är närmast där jag bor och här är monteringsanvisningen
    http://ipaper.ipapercms.dk/Rias/Trapetsvrigatakskivor/?page=6
    Där står det bara att de tvärgående reglarna ska ha Max 60 cm i avstånd men jag ser inget om det längsgående balkarna.

4. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 578 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Kan lätt bli missförstånd med olika begrepp. Takreglarna ska max 600 mm i avstånd, du behöver inte ha några reglar på andra ledden om du går upp i dimension tillräckligt.
    Hur långt blir taket?

5. G

goran123

Medlem
    ah ok. Taket blir ca 3,60x2,80 och tänkte inte ha för många med större dimension för att istället ha lite tätare mellan mina 45x70 reglar som taket ska ligga på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.