Har bestämt mig för att byta ut befintlig frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360 P till luftvatten värmepump Mitsubishi Ecodan PUD-SWM100YAA R32 Split + Mitsubishi Ecodan EHST20D-YM9D R32 Split.
Det finns två alternativa placeringar för utomhusdelen. Den ena omedelbart utanför inomhusdelen ca 2-4m, men då på framsida av hus, kräver gjuten platta, lite trångt, kanske ljud som stör mm. Alternativt vid gavel av hus ca 8-10m, delvis under tak, trädgårdsplattor som underlag.
Min fråga är helt enkelt om man riskerar försämrad effektivitet/energiförluster genom att välja "det stora avståndet"??
Det finns två alternativa placeringar för utomhusdelen. Den ena omedelbart utanför inomhusdelen ca 2-4m, men då på framsida av hus, kräver gjuten platta, lite trångt, kanske ljud som stör mm. Alternativt vid gavel av hus ca 8-10m, delvis under tak, trädgårdsplattor som underlag.
Min fråga är helt enkelt om man riskerar försämrad effektivitet/energiförluster genom att välja "det stora avståndet"??
Du kommer alltid få ökande effektförluster med ökat avstånd mellan ute och innedel. Till viss del kan de kompenseras med bättre isolering. Många installatörer kör som standard förisolerad alupex eller liknande då det går snabbt men kanske inte är helt optimalt med längre avstånd då man ev kan se behovet av att köra kraftigare isolering. Om dina avstånd är rimligt lika den faktiska längden på rördragning ser jag inte något direkt hinder för din placering men att få igenom det med installatören i förväg är nog bra så de både köper in på placering och tar med sig lämpligt material
Exempel på en luftvärmepump från Panasonic som säljs nu. Viktigt att det fylls på mer köldmedia för att motsvara den ökade rörlängden. Elektronisk expansionsventil har förbättrat prestandan ganska mycket jämfört med gamla modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för snabba svar. Då har jag kvitto på att avståndet har betydelse. Bara vetskapen om att jag får effektförluster så känns det nu spontant som att bästa alternativet är det korta avståndet, även om det innebär gjutning av platta, estetiskt lite mindre tilltalande, ljudmässigt ingen betydelse.
Det var installatören som bad oss fundera på det längre avståndet med motiveringen att det kanske såg trevligare ut och eventuellt ljudmässigt. Det långa avståndet skulle innebära rördragning på vinden på enplanshus.
Det var installatören som bad oss fundera på det längre avståndet med motiveringen att det kanske såg trevligare ut och eventuellt ljudmässigt. Det långa avståndet skulle innebära rördragning på vinden på enplanshus.
1% enligt Josth diagram, känns inte som avgörande om det finns andra aspekter att ta hänsyn till. Men detta kan ju enbart TS ta ställning till. En utedel till en värmepump vill man ju gärna gömma undan så långt bort som möjligt för att slippa både ljud och synlighet.
Klicka här för att svara