Byggahus.se
Hej,

Huset skall provtryckas nästa vecka och entreprenören har lagt fuktspärren på varma sidan av isoleringen men den sitter inte intill eller nära. Det kan finnas flera cm upp till flera meter mellan isoleringen och fuktspärren. beroende på vilken del av huset vi tittar på. Jag har en lite bild nedan, frågan är: är det rätt och göra såhär? Måste inte fuktspärren ligga på isoleringen direkt? Är väldigt stressad över detta. Någon som kan hjälpa på min fråga? Får jag inte problem med kondens etc på detta viset? Kanske också viktigt att veta; FTX aggregatet ligger mellan isoleringen och fuktspärren, kondens?

Arkitektonisk sektion av husvägg med markeringar som visar avståndet mellan isolering och fuktspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Det känns som en märklig lösning att lämna ett gigantiskt utrymme mellan fuktspärr och isolering .... som gammal byggare skulle jag aldrig gjort det. Känns som en fulfix för att tjäna pengar ...
Kanske någon teoretiker kan svara på frågan, jag har bara magkänslan att gå på :)
 
  • Gilla
Squarerootminus1
  • Laddar…
Hej @John Smith

Frågar är kan man göra så? Kan det bli problem med fukt/kondens på detta viset? :)

Tack för svaret.

mvh,
sean
 
Det borde inte vara någon större risk för fukt bara för att det är några dm mellan plasten och isoleringen. Det kan väl snarare vara en bättre lösning om det är enklare att få till en tät fuktspärr under takstolarna jämfört med att man ska klippa och tejpa en massa inne i fackverket.
 
  • Gilla
Squarerootminus1
  • Laddar…
@useless Tack!För mig spelar det ju egentligen ingen roll. Bara det inte skapar problem. Jag har ju som sagt aggregatet på vinden, så husets värme kommer ju inte upp dit om det plastas såhär. Vinden kommer alltid vara kall även om den är isolerad? För att plasten inte låter varma luften till vinden?
 
Plasten isolerar inget, så det kommer att vara i princip lika varmt på båda sidorna av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.