Vi planerar vårt nya Ikea-kök som vi vill ge ett äldre uttryck.

Vi vill helst ha överskåp som är 100 cm höga, som går upp till tak med någon fin takanslutning.

Vår takhöjd innebär dock att utrymmet som blir kvar mellan bänk och väggskåp hamnar runt 49-52 cm beroende på taklist (måttet krymper dessutom om vi väljer dekorlist under väggskåpet).

Verkar som att standard på detta mått är allt från 50-57 cm.

OBS: fläktskåpet är endast 80 cm högt, så där blir avstånd till hällen inget problem.

Vi hoppas kunna välja 100-skåp på vägg utan att det känns trångt och tungt, (trots ett lägre avståndsmått).

Söker nu tips och inspiration på denna specifika fråga.
  • Vilka mått har ni valt? - ange mått och skicka gärna bild!
  • Samt hur känslan upplevs - luftigt/trångt/praktiskt vid matlagning?

Redigerat:
Ska vara 50 cm mellan spisplatta och fläkt , detta för kunna se i gryta utan att behöva krypa in under fläkten. Då blir även skåpen 50 cm över bänkskivan. Klart det går att tumma någon/ra centimeter, men inte för mycket

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
50 cm mellan bänkskiva och överskåp är det som togs fram som standard på 50-talet. Det är en kompromiss mellan att det ska vara tillräckligt högt för att man ska se och kunna använda vad som står på bänkytan och tillräckligt lågt för att man ska kunna använda hyllorna i överskåpen.

På den tiden var överskåpen 30 cm djupa med en mycket tunn lucka som inte täckte hela stommen. Nu har väl Ikea djupare skåp (30 cm plus tjock lucka plus utrymmet för skenan?) och därför har jag för mig att Ikea rekommenderar ett lite större mellanrum. Har man högskåp så behöver man se till att överskåpen linjerar med dem i överkant.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Jag har monterat flera ikeakök och några har fått överskåpen sänkta jämfört med vad
Ikea rekommenderar som standardhöjd.

Jag vill säga att det till stor del beror på höjden på personerna som jobbar i köket.

Skåpen behöver inte häller linjera i överkant, det går att trolla bort.

Mitt eget kök har 100cm överskåp och det blev bra. Takhöjden är 2.47 och skåpen är satta mot taket med bara en liten list som döljer ojämnheter.

Kan mäta vilket mått vi har mellan bänkskiva och överskåpen.

Jag är 1.78 och frugan 1.58.
Vi tycker att det bliv perfekt.

Tidigare hade överskåpen ett dödutrymme längst upp. Bakom takanslutningen.

//AA

50cm som nämnts tidigare bör du inte gå under. Och har du gasolhäll så gäller 65cm till fläkten.

• Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.