Japansåg, mallar och 5 meter trä.

Vi behöver renovera våra 16 fönster. Så jag tänkte min sambo skulle gå kurs för att kunna axla uppdraget, hon älskar dessutom att lära sig nya saker!

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut en kurs i att tillverka en fönsterbåge, hos Scandinavian WindowCraft.

[bild]

Kursen går igenom alla moment i fönsterbågstillverkning - från fräsning av bågprofiler till sammansättning av den färdiga bågen. Både teori och praktik varvas under dagen. Även infällning av vinkelräta spröjskorsmöten kommer ni få lära er. Ni använder främst handverktyg. Ni jobbar med en egen fönsterbåge under dagen, men med handledning.

Värde: 3 480 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan: Vilka material och verktyg får du med dig på kursen? Svaret hittar du här: [länk]
  2. Motivera varför just du ska vinna.
  3. Posta dina svar i den här tråden.
Vinnaren utses fredagen den 18 oktober. Lycka till!

—---------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Scandinavian WindowCraft för att de sponsrar den här tävlingen.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
5m bågmaterial att tillverka en båge av, inklusive mallar att ta med hem + ny japansåg.
Har bott i mitt hus sedan -86 och har tillverkat nya bågar då och då. De fungerar men det hade varit så roligt att få möjlighet att göra det på "rätt" sätt. Huset är från 1870 ungefär och nya köpefönster är inget alternativ.

H
1. 5m bågmaterial inklusive mallar samt japansåg. Fast jag kanske hellre väljer den engelska version som ger mig 6m bågmaterial + 1meter mallar. Å andra sidan verkar man inte få med någon japansåg :-/

2. Har planer på att byta de dåliga och tråkiga 90-talsfönstren och sätta in flaggfönster i vårt hus från 1933 - det vore ju verkligen häftigt om jag kunde tillverka dem själv! Jag hoppas också det kan bli en kickstart på en ny fin hobby som finsnickare.

1. 5m bågmaterial, mallar o japansåg

2. Oj, vad skoj, jag älskar att fixa och pyssla och att lära mig nya saker. Med de här kunskaperna skulle jag kunna hjälpa både mig själv (med stuga och lada) och andra! :)

Den här veckan tävlar vi ut en kurs i att tillverka en fönsterbåge, hos Scandinavian WindowCraft.

[bild]

Kursen går igenom alla moment i fönsterbågstillverkning - från fräsning av bågprofiler till sammansättning av den färdiga bågen. Både teori och praktik varvas under dagen. Även infällning av vinkelräta spröjskorsmöten kommer ni få lära er. Ni använder främst handverktyg. Ni jobbar med en egen fönsterbåge under dagen, men med handledning.

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan: Vilka material och verktyg får du med dig på kursen? Svaret hittar du här: [länk]

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Scandinavian WindowCraft för att de sponsrar den här tävlingen.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
1. Japansåg, 5 m bågmaterial, mallar.
2. Har nyss köpt ett hus byggt tidigt 20-tal och är sugen på att byta de märkliga perspektivfönster som sattes in på 80-talet för att återskapa husets ursprungliga charm.

[bild]

Så här tävlar du:

1. 5 meter bågmaterial, mallar och en japansåg.
2. Jag har precis köpt ett hus i Tranemo kommun som har många trasiga fönsterbågar som behöver bytas ut till likadana för att bevara husets charm. Så detta vore ett ypperligt tillfälle att lära mig att tillverka egna fönster då jag inte har råd att anlita någon för att göra detta och att Gölingstorp ligger nära där jag bor.

Då var tävlingen avslutad.

Jag säger grattis till veckans vinnare @Testarn med inlägg #18, lycka till med kursen och fönsterbyggandet! 🥳

T
Då var tävlingen avslutad.

Jag säger grattis till veckans vinnare @Testarn med inlägg #18, lycka till med kursen och fönsterbyggandet! 🥳
Tack!
Ska bli både kul och intressant.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.