1. Den ska vara lättanvänd och erbjuda ett bra städresultat samt hålla en hög kvalitet.
2. Som äldre och pensionär så blir det allt jobbigare att släpa runt på en tung dammsugare varför en robotdammsugare skulle göra vardagen och livet lite lättare, förnöjsammare och roligare den tid som återstår.

1:
Att komma hem efter en lång dag på jobbet till ett renstädat golv, dvs att det städas utan krav på att man behöver vara närvarande. Att kunna schemalägga städningen hade varit fantastiskt. Även de som har en möjlighet att skura/moppa låter som en dröm som blir uppfylld.

2:
Med en inflytt till vårat första hus 23/9, och en liten knodd som är beräknad till 11/12 så hade det hjälpt oss enormt medans vi hittar våran nya plats i hemmet, och i lillens liv. Att ha både en hårig katt & hund som fäller enormt, hade också livet blivit lite enklare när bristen på tid närmar sig.

Ha det fint!

Joakim & Elise

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Egenskaper jag värderar högst hos en robotdammsugare är bra sugeffekt, ljudnivå och batteritid. Sugeffekt är viktigt för att allt ska dammsugas upp, så att man inte behöver städa manuellt efteråt. En robotdammsugare ska hjälpa en, inte ge en extra jobb. Ljudnivån är viktig för att jag kan störa mig på ljud ibland, så det är viktigt att den inte låter allt för mycket när den jobbar. Sambon får migrän ibland, så en tyst robotdammsugare är ett måste för hennes skull. Viktigt att batteritiden är bra och att robotdammsugaren är självgående, så att man inte behöver sätta tillbaka den i laddningsstation själv.

2. Vi har precis köpt vårt första hus och får en bebis i september. Vi ska sakta men säkert renovera huset, så det hade varit så mycket mer stressfritt att lägga tid på renoveringen och bebisen istället för att städa. Sen när bebisen börjar krypa, vill man ha rena golv, så att bebisen inte blir golvmopp/dammsugare med sina kläder. Jag har försökt övertala min sambo att skaffa en katt, men hon vill inte ha en massa päls överallt och är skeptisk till att en robotdammsugare verkligen klarar av att suga upp päls. Så nu kanske vi kan skaffa en katt och hon blir mindre skeptisk till robotdammsugare.

M MaBj skrev:
1. Det viktigaste är att den är lättanvänd och att den klarar sig bra själv, dvs inte kör bort sig eller fastnar i saker. Annars är det risk att den aldrig används, har jag märkt.

2. Vi har ett stort hus, katt och två barn vilket innebär att det alltid är skräpigare hemma än man skulle önskat. Med en robotdammsugare som faktiskt användes skulle golven vara roligare att gå på och livskvaliteten högre. Har en äldre (10 år) Samsung som inte klarat den miljön då det alltid ligger saker framme som den fastnar i. Vore kul att se hur långt utvecklingen gått på 10 år, och jag skulle kunna presentera den jämförelsen i mitt slutomdöme.
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Så här tävlar du:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba J9+

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

1. Det jag värderar högst hos en robotdammsugare är att den så klart städar bra och att den inte behöver så mycket underhåll.
2. Jag skulle vara en lämplig kandidat för att långtidstesta robotdammsugaren då jag älskar teknik som underlättar mitt liv eller bara gör livet lite roligare. Som tekniknörd kan jag ge detaljerad feedback om all funktionalitet och prestanda. Dessutom bor jag med husdjur och tonåringar i huset, vilket ger mig möjlighet att verkligen testa dammsugarens kapacitet under utmanande förhållanden.

[bild]

Så här tävlar du:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba J9+

OBS!!!

1. Att den klara av mattor, trösklar, sladdar och pryttlar i varje hörn. Olika sorters golvmaterial trä, laminat, vinylmatta,betong.
Mkt djurhår är extra viktigt.

2.Bor i gammalt hus med två hundar och en katt som har fri tillgång till trädgården så jag moppar golv varje dag så vi tvåbenta slipper grus, gräs mellan tårna. Jag älskar golvljustakar och höga växter så utmaningen blir att ta sig runt dessa.
P.s har en gubbe som inte vet hur en dammsugare ser ut eller fungerar😉D.s

[bild]

Så här tävlar du:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba J9+

OBS!!!

1) Har aldrig haft en robotdammsugare men skulle uppskatta mycket att någon/t annan gör det jobbet då jag är i 60-årsåldern och har barnbarn boende hos oss.

2) Saker hos oss måste fungera och avlasta. Måste man ändå göra om jobbet har grejen inget berättigande. Ni kommer att få en kritisk utvärdering!

[bild]

Så här tävlar du:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba J9+

OBS!!!

Jag har ägt några olika robotdammsugare genom åren. Startade med en Trilobit från Husqvarna. Sen blev det en Neato och den senaste en Xiami Roborock 5 med appstyrning. Jag har hundar som springer ut och in från trädgården. Det ger både smuts och hundhår. Dessutom tappar jag själv en del hår. Detta fastnar alltid i borsten och är väldigt irriterande. Moppfunktionen tycker jag är dålig och jag måste starta ganska ofta. Dessutom är behållaren ganska liten för damm och smuts. Jag tycker att en viktig funktion är större behållare samt bättre moppfunktion. Att den skall klara mindre trösklar samt att man kan byta mellan borstar och enbart lameller. Appstyrningen är viktig då man kan hitta vart den fastnat via en karta i telefonen. Bra sugeffekt och större behållare känns viktigt. Den skall även klara lite tjockare mattor. Jag skulle bli jätteglad att vinna och hos mig får den testas på många olika ytor.

1. Oj! vet knappt hur en sådan fungerar men det hade varit kul och intressant att testa ny teknik i hemmet
troligtvis har dessa någon form av app som såklart skall vara enkel att använda såsom mer avancerade funktioner om det skulle behövas
Förhoppningen är att en sådan skall kunna gå att flytta till önskat rum o sen sköter den sig själv

2. Vi har katt i hemmet o en man (jag!) so m ständigt springer ut o in med foppatofflorna på ;)
Självklart så skulle jag vilja avlasta min fru och handjagaren från Bosch som går med jämna mellanrum här hemma

1.viktigaste är att den inte fastnar överallt och att den inte jagar mig i hela huset
2..att jag slipper handdammsuga huset o får mer tid över till att bygga!

1. De egenskaper som vi i vår familj värderar högs, är att den fungerar utan att krångla och att den gör rent på golven. Sen är det viktigt att den inte fastnar i något hörn eller på en mattkant.
2. vi har ett hem i flera plan, kan inte inte bära en vanlig dammsugare i trappen. Ur säkerhetssynpunkt så ska man inte bära tung dammsugare mellan våningsplanen. Tycker vi om att ha rena golv, då vi har allergier.

1. Att ha en lättanvänd app och att dammsugaren har mopp, mopp skulle vara väldigt intressant då det brukar spillas mjölk var och varannan middag .
  2. Med 3 barn i åldrarna 1,3 Och 5 år så kommer dammsugaren få en rejäl utmaning med att dammsuga/svabba under matbord och övriga ytor.

1. Precision, batteritid och möjlighet att stänga av vissa av husets ytor. Jag förväntar mig fräscha
    golvytor och massa extratid i trädgården, barnens aktiviteter och att ta hand om vårt fina hus
    där drömmen just nu är nya tapeter i hall och sovrum!

2. Gammal sekelskiftesvilla som är utbyggd i omgångar. Här får roboten en utmaning med
    vinklar, vrår och små och stora trappor. Husdjur smyger runt dagligen och släpper hår... Barnen springer in med gräsiga skor i jakt på en frukt i köket. Kompisar är alltid välkomna och brödsmulor på golvet har blivit normalt här hemma. Vi är fem personer där 2 tillbringar större delen av dagarna hemma. OCH vi är bra på att lorta ner... tyvärr! Hoppas få utvärdera roboten och lovar att lämna för- och nackdelar och kanske utvecklingsförslag i ett utförligt dokument efter testet.

egenskaper att den är lätthanterad och gör ett bra jobb

1. Jag värdesätter en lättanvänd robot dammsugare som alla i familjen kan starta och stoppa vid behov. Även tystheten värdesätts då sambon jobbar som sjuksköterska på natten och sover på dagarna.
2. Vi är två föräldrar som jobbar konstiga tider så det vore en stor post som försvinner som vi kan använda till annat.

[bild]

Så här tävlar du:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba J9+

OBS!!!

Det som skulle kännas väldigt bra är moppfunktion och automatisk tömning förutom bra dammsugning på både golv och mattor..

Vi är så usla på att städa golvet hela familjen så för att bjuda alla där hemma så ett renare hem automatiskt skulle göra mig till hjälte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.