7 257 läst ·
50 svar
7k läst
50 svar
Avslutad: Vi tävlar ut nio stavmixrar från testet!
Det skulle bli en enorm databas om man ska få med alla tillverkare och alla olika byggnadsteknikerT Thullen skrev:Jag skulle vilja se en artikelserie om de olika hustillverkare som funnits sedan 40-50-talet till idag.
Hur husen är byggda och vilka unika lösningar olika hustillverkare valt, för och nackdelar med de olika husen osv.
Lite då jag själv bor i ett Mockfjärds Elementhus från 60-talet som minst sagt har säregna konstruktionslösningar, som ofta är svårt att få bra råd om när det kommer till strukturella renoveringar och ombyggnationer.
Jag kan tänka mig att det finns fler exempel på hustillverkare som "gått sin egen väg" genom åren, och det skulle va kul att ha en artikelserie om detta.
Här står jag med en sprillans ny robotgräsklippare i kartong. Jag har försökt googla fram smarta knep för hur jag ska dra linan som klipparen ska följa... min trädgård är full av svåra hinder. Jag hoppas dels på en Bäst i test av robotar plus en manual för hur jag på egen hand bär mig åt för att lägga linan förbi hinner, nära kanter osv på bästa sätt!
Hoppas också på fler tester av ex. elektrisk häcksax och spabad mm.
Och vill ni göra ett reportage - be my guest! Här finns ett nybyggt uterum som blivit fantastiskt. Nybakade kanelbullar och rykande kaffe väntar er. ;-)
Håller tummarna för en fantastisk mixer till sonen som precis tagit studenten och ska flytta hemifrån för att satsa på sin hockey. En och annan smoothie slinker ner för extra energi! Smeg är favoritmärket men alla är välkomna såklart.
Hoppas också på fler tester av ex. elektrisk häcksax och spabad mm.
Och vill ni göra ett reportage - be my guest! Här finns ett nybyggt uterum som blivit fantastiskt. Nybakade kanelbullar och rykande kaffe väntar er. ;-)
Håller tummarna för en fantastisk mixer till sonen som precis tagit studenten och ska flytta hemifrån för att satsa på sin hockey. En och annan smoothie slinker ner för extra energi! Smeg är favoritmärket men alla är välkomna såklart.
Det jag ständigt letar efter men inte hittar är tips och idéer som är anpassade för de av oss som bor i de kallare delarna av landet. Såsom växter och tomtmark, planering, byggnadsvård och allmänt för husägare i fjällregion.
Med stormar, långa vintrar och ibland extrema temperaturer - vad bör vi tänka på?
Hoppas innerligt att en tråd för oss dyker upp!
Mvh Yvonne
Med stormar, långa vintrar och ibland extrema temperaturer - vad bör vi tänka på?
Hoppas innerligt att en tråd för oss dyker upp!
Mvh Yvonne
Kanske just därför det skulle bli en guldgruva med tiden.T twoody skrev:
Det är inget man spottar ur sig i en handvändning, men börjar man smått och fortsätter löpande så blir det en väldigt värdefull databas med tiden.
Här är det oerhört värdefullt om medlemmarna bidrar med den info de har om sina hus, lite som en wiki.
Hej!
Vi ska bygga hus till våren och vi är väldigt osäkra på hur vår framsida ska se ut. Skulle gärna vilja se ett reportage som handlar om olika alternativ till uppfarter/vägar till hus och garage. Vad finns det för olika stilar, material, prisklasser mm.
Vi ska bygga hus till våren och vi är väldigt osäkra på hur vår framsida ska se ut. Skulle gärna vilja se ett reportage som handlar om olika alternativ till uppfarter/vägar till hus och garage. Vad finns det för olika stilar, material, prisklasser mm.
Artikeln om solceller var intressant. Skulle gärna se det som en långsiktig artikelserie, med fokus att visa på utvecklingen framåt (som jag hoppas blir relativt snabb) med teknik för att bli mer och mer autonom. Och kanske inte bara med solceller utan mer hela anläggningen med batterier, eventuellt vindkraftverk mm
Dvs hur bygger man ekonomiskt/praktiskt för att bli s¨självförsörjande man kan, eller är det möjliget att till och med bli bidragande när det gäller energi.
Dvs hur bygger man ekonomiskt/praktiskt för att bli s¨självförsörjande man kan, eller är det möjliget att till och med bli bidragande när det gäller energi.
Hej!Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat stavmixrar och nu tänkte jag att vi tävlar vi ut nio av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.
[bild]
Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.
Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså nio stycken stavmixrar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den stavmixer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.
Stavmixrarna vi tävlar ut är:
Bamix DeLuxe Stavmixer 180
Bosch MSM88160
Braun MQ725
Clas Ohlson Stavmixer 150
Kitchen Aid Artisan
Philips HR 1673
Philips HR 2653
Smeg Retro HBF02
Turmix stavmixer
Läs mer om stavmixarna här: [länk]
Tävlingen pågår till och med torsdag den 27/6 kl 9 på morgonen.
Lycka till!![]()
Vi har planer på att bygga ut vårt dubbelgarage, uppåt, med en lägenhet. Det skulle vara kul att läsa om något sånt projekt. Tanken är också att i samband med det ev bygga ett eget reningsverk för avloppet. Det vore också toppen att läsa om hur det går till.
Tack för mig!
Mvh
Gisella
Som många andra föräldrar kämpar jag med att få ner barnens skärmtid! Är det inte dator, så är det padda eller mobil...
Då många av oss vuxna också spenderar på tok för mycket tid, skulle jag tycka det vore fint med en barn/familjeavdelning. Denna avdelning skulle kunna innehålla tips på gemensamma projekt, som kan uppskattas och utföras av både barn och vuxna.
Givetvis skiftar intresse med ålder, men med en bred repertoar borde man kunna sammansvetsa de flesta familjekonstellationer i gemensam projekt!
Exempelvis skulle ni kunna beskriva:
Hur man anlägger en boulebana, vilket passar tonåringar.
Bygga kojor, spel som corn hole osv för de något yngre.
Odla jordgubbar, morötter osv för de yngsta.
Om tipsen presenteras i ett format som tilltalar olika åldersgrupper (exempelvis som en serie för de mindre barnen), så skulle det kunna leda till resultat som både barn och vuxna har nytta av!
Utöver det hade jag gärna läst en gör det själv guide för installation av sprinklers och annan bevattning! Gärna med avstamp i det mest grundläggande! När jag försöker läsa på blir jag inte klok på alla begrepp (exempelvis ventilbox) och nyttan av dessa.
Sen är det alltid kul med tävlingar, så omröstningstävlingar på forum-medlemmarnas egna konstruktioner, idéer, smarta lösningar hade varit både kul och inspirerande! Att kamma hem ett pris för fiffigast pergola hade ju varit kul! Bara att vinna äran räcker nog för de flesta, men annars kommer nog en chokladkaka locka till stort deltagande!
När jag ändå är igång, så hade det varit intressant med lite boktips/recensioner! Jag gör ofta själv misstaget att jag köper inredningsböcker osv på grund av utseendet, men innehållet hade ofta fått vara bättre!
Då många av oss vuxna också spenderar på tok för mycket tid, skulle jag tycka det vore fint med en barn/familjeavdelning. Denna avdelning skulle kunna innehålla tips på gemensamma projekt, som kan uppskattas och utföras av både barn och vuxna.
Givetvis skiftar intresse med ålder, men med en bred repertoar borde man kunna sammansvetsa de flesta familjekonstellationer i gemensam projekt!
Exempelvis skulle ni kunna beskriva:
Hur man anlägger en boulebana, vilket passar tonåringar.
Bygga kojor, spel som corn hole osv för de något yngre.
Odla jordgubbar, morötter osv för de yngsta.
Om tipsen presenteras i ett format som tilltalar olika åldersgrupper (exempelvis som en serie för de mindre barnen), så skulle det kunna leda till resultat som både barn och vuxna har nytta av!
Utöver det hade jag gärna läst en gör det själv guide för installation av sprinklers och annan bevattning! Gärna med avstamp i det mest grundläggande! När jag försöker läsa på blir jag inte klok på alla begrepp (exempelvis ventilbox) och nyttan av dessa.
Sen är det alltid kul med tävlingar, så omröstningstävlingar på forum-medlemmarnas egna konstruktioner, idéer, smarta lösningar hade varit både kul och inspirerande! Att kamma hem ett pris för fiffigast pergola hade ju varit kul! Bara att vinna äran räcker nog för de flesta, men annars kommer nog en chokladkaka locka till stort deltagande!
När jag ändå är igång, så hade det varit intressant med lite boktips/recensioner! Jag gör ofta själv misstaget att jag köper inredningsböcker osv på grund av utseendet, men innehållet hade ofta fått vara bättre!
Hej, jag skulle gärna se att ni skrev om inbyggda skjutdörrar.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Då var tävlingen avslutad! Nu ska vi fundera och jag återkommer under dagen med vilka som vinner en stavmixer.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Då har vi gått igenom bidragen - tack för alla bra förslag! Det här medlemmarna vinner varsin stavmixer, i nämnd ordning:
@elpaco
@Olivia0001
@Thullen
@Paulina123
@Naturliv
@twoody
@elinasmamma
@Cancerman_777
@Mariangel
Grattis och tack för bra förslag! Nu hoppas jag att ni har fyllt i korrekt adress i er profil, för det är dit stavmixern kommer att skickas.
@elpaco
@Olivia0001
@Thullen
@Paulina123
@Naturliv
@twoody
@elinasmamma
@Cancerman_777
@Mariangel
Grattis och tack för bra förslag! Nu hoppas jag att ni har fyllt i korrekt adress i er profil, för det är dit stavmixern kommer att skickas.
Tack, tack! Nu har stavmixern kommit. Flera funktioner i ett, kanonbra! Visp, mixer och någon slags burk. Jag får testa och lära mig använda den. Sambon kommer att bli glad, han slipper vispa grädden med handvisp. Först ut blir att mixa frukt- och bärdrycker. Det blir smaskens så här i sommartid. Tack, än en gång!