Svar: Torsten Ingestad.

jag och min sambo har spenderat första året i vårt drömhus på att renovera inomhus. I år ska vi göra ett stort omtag i trädgården och ömt vårda de fina Rhodedendron och perennväxter som tidigare ägare planterat innan huset såldes som dödsbo till oss.

Vi hoppas att kunna återställa lite av den glans trädgården hade när den designades av en trädgårdsmästare på 1930-talet med hjälp av gödning från Blomstra!

• Trädgård vid skymning med blommande vita och lila rhododendron och perenner vid en sjö.
  • Renoverat hus vid sjö i skymningen med trädgård och solnedgång i bakgrunden.
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Utvecklat av Sveriges lantbruksuniversitet.
Som man behövs kraftfull hjälp för att hålla blommorna friska och vackert växande

Svar: Professor Torsten Ingestad

Vi har nyss flyttat från vår trädgård som vi byggt upp i 25 år. Nu börjar vi om med en större trädgård! Eftersom jag är handikappad och sitter en del i rullstol Altan med odlingslådor och krukväxter, hund på trädäcket, och en trädgård i bakgrunden. har vi byggt en stor altan och odlingslådor runt den så det blir lätt att nå växterna. Det är min lilla trädgård och min man sköter allt utanför altanen. Nu gäller det att impa med frodiga odlingar i mina lådor så jag behöver verkligen en hel del näring och det skulle därför vara jätteroligt att vinna näringen från Blomstra.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Svar på frågan: Torsten Ingestad

Jag skulle behöva lite hjälp eftersom jag inte har gröna fingrar :crysmile:och dessutom är nybörjare när det gäller att ha en riktig trädgård, har alltid bott i lägeneht tidigare.

Torsten Ingestad med vidare forskning SLU. Varför… hjälp hjälp jag behöver all hjälp jag kan få i trädgården då fingrarna inte är helt gröna

Tom Ericsson heter forskaren , då jag gillar blommor och vill att blommorna skall få en bra växtnäring som gör att dom blommar och växer vilket Blomstra är.
Anders Nehl

Torsten Ingestad är personen i frågan. Jag skulle verkligen vilja vinna då jag byggt om ett gamalt dass och förråd till övervintring av mina plagoner, afrikanska liljor och uppdrivning av toamter, chilli, basilika mm. Rummet som fick namnet Pelargonien är precis fullt av växter som behöver lite boost i livet.

Tom Eriksson inspirerades av sin mentor och utvecklade Blomstra.
Jag är riktigt dålig på att sköta mina växter och skulle behöva en skjuts i rätt riktning med bra näring och bra skötselråd. Kanske att det går att rädda delar eller hela rabatten?

Tom Ericsson!
Har beställt en massa vackra växter och blommor som jag vill ska överleva och frodas, så detta paket från Blomstra är helt perfekt för mig! Nu får jag sinnesro :)

Tom Ericsson
Jag skulle gärna vilja vinna det här åt min fru. Har länge uppmuntrat henne till att hitta någon hobby. När vi flyttade till hus förra året så upptäckte hon blomsterodling vilket hon kom att älska därav skulle jag vilja ge henne lite bra näring till årets odlingar!

Torsten Ingestad

Önskar barnens kunskaper berika,
dom tror fortfarande att grönsaker växer på ICA.
Odla näringsrikt och ekologiskt från grunden,
kommer att bli lärorikt från första stunden.
Varva tomater, gurka och andra favoriter,
låta grödorna öka våra trädgårdsmeriter! :heart::love:

Kanske är det i år vi sätter ett miniväxthus intill husknuten.
Ett större är drömmen men får vänta några år till tyvärr.

engs
Inastina Inastina skrev:
dom tror fortfarande att grönsaker växer på ICA.
På lokala maxi så växer de faktiskt. De har ett konstbelyst odlingsrum, påminner om nått sånt där odlingslabb man kan se i sci-fi filmer/serier när de odlar på en rymdfarkost eller ogästvänlig planet.

Utom tävlan men passar jag på att skicka ett önskemål till Blomstra om de skulle råka läsa här.

Skulle vilja se en serie näringar för grönsaker. Uppdelat på uppdrivning/grönmassa i början och senare en under fruktsättning. Som vad jag förstår ska man optimalt ha olika stor andel av näringsämnena beroende på var de är i växtstadiet.
Kanske en tredje för blomning också men många fortsätter blomma om man skördar så vet inte riktigt hur ofta det skulle vara aktuellt, så kanske räcker med två varianter.

• Wow
Inastina
  • Laddar…
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Nu har vinnarna i veckans tävling blivit utsedda. De fem medlemmar som kommer njuta av prunkande och grönskande trädgårdar/terrasser i sommar är: @Sndrus, @ElviraMagdalena, @tttomten, @Lycka77 och @Rikard_Sa. Grattis säger vi!
Stort tack, nu ska här odlas:cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.