Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Först, tack alla som har låtit oss få se och njuta av era otroligt fina pepparkakshus. Det är ett sant nöje som ökar julstämningen. Som någon skrev här innan, alla pepparkakshusmakare är värda pris. :heart:

Själv har jag ju aldrig lyckats åtstadkomma annat än ett prefabricerat pepparkakshus, så jag förstår allt slit och pill som måste ligga bakom dessa imponerande skapelser som ni har visat.

[bild]

Juryn har nu konfererat och alla hade olika favoriter, men till slut lyckades vi enas om en vinnare. Grattis @AnnSo72 du vinner årets tävling i pepparkakshus och en ljusstake Luciatåg.
Åh! Tusen tusen tack! :love::love: Jag blir helt överväldigad och glad! :love::heart:

• Gilla
Erica Alsén och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Håller med om imponerande, rent av proffsigt! Har du något för fönstren, vad i såfall?
Tack Jag har gelatinblad för de vanliga fönstrena och plexiglas på de stora fönsterpartierna.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Tack, det ser verkligen ut som glas.!

Karlia Karlia skrev:
Tack, det ser verkligen ut som glas.!
Ja, eller hur

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Först, tack alla som har låtit oss få se och njuta av era otroligt fina pepparkakshus. Det är ett sant nöje som ökar julstämningen. Som någon skrev här innan, alla pepparkakshusmakare är värda pris. :heart:

Själv har jag ju aldrig lyckats åtstadkomma annat än ett prefabricerat pepparkakshus, så jag förstår allt slit och pill som måste ligga bakom dessa imponerande skapelser som ni har visat.

[bild]

Juryn har nu konfererat och alla hade olika favoriter, men till slut lyckades vi enas om en vinnare. Grattis @AnnSo72 du vinner årets tävling i pepparkakshus och en ljusstake Luciatåg.

[bild]

Grattis verkligen suuuperfint! Vore kul och veta hur många timmar det tog att skapa?
Från hus till by, från charmig amatör till proffs och från allt ätligt till en salig blandning, att ha bra hand med kameran sätter sista toutchen...

Tack! :love::heart: Min pepparkaksby började nog i tanken redan när jag byggde mitt första hus 2019. Förra året byggde jag två helt olika hus, en riddarborg och ett höghus i Montmartre-stil. Under hela den tiden låg det tankar och idéer och skvalpade att det hade varit kul att göra något mer både inuti och utanpå. I år gick jag all in. Började 21 november men första huset blev bara en prototyp. Ritade om mallarna och breddade huset både på längden och djupet och gjorde större/bättre skyltfönster. Höghuset hittade jag mall från nätet men ritade om det också så att huset fick en entré samt trappa. Hade velat ha fler hus men skivan jag byggde på räckte inte till så då fick det istället bli en pepparkaksbil. Pausat ett antal dagar emellan för mitt nattjobb och sedan gett mig på det igen ett par dagar i taget. Hade deadline 10 december men blev helt klar 9 december. Hur många timmar eller dagar vet jag inte exakt. Men det har varit ett projekt som har ändrats under tiden och tidsspannet är några dagar här och några dagar där mellan 21 november - 9 december.

En del grejer har jag tillverkat själv. Såsom de små pepparkakorna och lussekatterna som är gjorda med hjälp av sockerpasta. Russinen i lussekatterna är små pepparkorn. Små "rottingkorgar" har jag tillverkat med hjälp av kartongpapper och jutesnöre och lim. Resterande miniatyrer såsom kassaapparater och leksaker och bageritillbehör har jag funnit på nätet.

Redigerat:
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Mikael_L
Ska passa på och visa pepparkakshuset här, innan det äts upp.
Ett par sidor fick tegelfasad, de andra sidorna annat.
Det beror på att det var olika byggare inblandade som hade sina egna idéer.
Pepparkakshus med tegelfasad av godis och ett färgglatt tak med godisknappar, omgivet av figuriner. Pepparkakshus med tegelfasad av färgglada godisar på ena sidan och vit glasyr på andra.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.