Byggahus.se

Avslutad: Få koll på fukten

1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 490 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    ryobi_fuktmatare.jpg

Den här veckan kan du vinna en batteridriven fuktmätare från Ryobi, idealisk till mätningar runt om i hemmet, i husvagnen eller husbilen, eller för att mäta fukt i ved eller material till dina DIY-projekt.

ryobi_fukt.jpg

Resultatet syns direkt på skärmen och den mäter fukt från 0-99,9%. Fyra lägen finns för olika material; mjukt trä, hårt trä, gips och betong.

Tre vinnare får varsin fuktmätare.

Värde: 700 kr/st, totalt 2 100 kr

Så här tävlar du:
    Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Med hur många procents noggrannhet kan du mäta fukten?

Svaret hittar du här: se.ryobitools.eu

Vinnaren utses fredagen den 17 september.

OBS: Kontrollera gärna att den adress du angett på din profilsida fortfarande stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Ryobi för att de sponsrar den här tävlingen.

ryobi_fukt_ved.jpg

Redigerat 10 sep 12:17
  2. Fadai
    Slöjdnörd · 794 inlägg

Fadai

Slöjdnörd
    Noggrannheten är 2%. Har aldrig ägt en fuktmätare, men ofta tänkt att det är bra att ha. Dock har andra behov gått före, men nu kanska det är dax. Hus från -46 m källare, nog finns det saker att kolla…

3. C
    Elektroniktokig · Linköping · 102 inlägg

Cerb

Elektroniktokig
    Svar: 2%

motivering:
    Skulle passa mig helt perfekt nu i vintern när det är dags att elda i den gamla kaminen igen, så slipper jag fundera så mycket över om jag redan nu kan elda med körsbärsträdet jag högg ner tidigt i våras.

4. LevaLivet
    Medlem · Vastra gotaland · 47 inlägg

LevaLivet

Medlem
    Svar = 2%

Bråkar med fuktighet på både vind och krypgrund. Ryobis mätare skulle vara ett bra komplement till loggning av RF i luften.

5. N
    Medlem · 54 inlägg
    Svar: 2% noggrannhet mellan 0 och 99,9%.
    Motivering: Tror inte jag har problem med fukt vare sig i villan eller sommarstugan (men har aldrig mätt!). Däremot är jag ofta osäker på hur torr veden är när jag eldar. Ibland vill det inte riktigt brinna och sotar mest. Har olika träslag som ved och svårt utifrån vikt, sprickbildning etc att avgöra fukten tycker jag. Vore himla praktiskt att kunna mäta istället för att gissa och låta lite fuktig ved ligga ett tag till.

• Laddar…
  6. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 700 inlägg

imported_Benno

Medlem
    2% noggrannhet.
    För hög fukthalt är ju aldrig bra. Kan vara nyttigt att få veta nivån i huset.

7. S
    Hobbysnickare · 29 inlägg

Snickesnickarn

Hobbysnickare
    Svar:
    2% noggrannhet upp till väldigt höga fuktnivåer.

Motivering:
    Just köpt ett hur med vatten stående i krypgrunden. La de sista slantarna på mätare för luftfuktigheten. Den är på över 80% just nu. Vore ju oerhört intressant att även få koll på fukten i balkarna där nere. Sen att Ryobi är ett favoritmärke gör ju en evetuell vinst ännu trevligare

mvh

8. P
    Medlem · 17 inlägg

pjgb

Medlem
    Svar: 2% noggrannhet

Motivering:
    Jag och min sambo har precis köpt vår första gemensamma bostad, en 40-talskåk med källare. Så att hålla koll på fukten i bjälklaget låter som en bra grej!

9. Willewonka
    Renoverare · 2017 · 511 inlägg

Willewonka

Renoverare
    Svar: 2%
    Bott i vårat hus i ca 2.5 månader nu och varje dag kommer jag på något mer verktyg/redskap jag behöver. Allt från en stege till en såg till en kratta. Listan kan göras lång...
    När jag bytte ett fönster i förra veckan såg jag att förra ägaren satt byggplast mellan panelen och isoleringen, ist för vindduk.. så en fuktmätare för att se att den gamla plankstommen från -42 är torr o frisk hade suttit fint i höst/vår när jag tar tag i o byta panelen o riva bort plasten.

10. N
    Medlem · 27 inlägg
    2% noggrannhet.

Jag ser direkt två användningsområden:
    1) mäta fuktighet i veden för att bespara min man många svordomar och inpyrda rum
    2) äntligen ta tag i att felsöka vart vattnet tar vägen från vår värmepanna som sakta tappar trycker under året och kräver påfyllning 2ggr per säsong...

11. S
    Medlem · 34 inlägg

Scootersvempa

Medlem
    2%

Har länge önskat mig en fuktmätare (har ett par vattenskador i bagaget). Har dock aldrig prioriterar att köpa en och kommer nog heller inte göra det, tyvärr. Vore alltså ett ypperligt tillfälle att komplettera mitt Ryobi-stall...

Tack för en toppensida!

12. P
    Medlem · 2 inlägg

Persika

Medlem
    2%.

Länge velat köpa en fuktmätare men inte blivit av än så varför inte kanske vinna en istället :)

13. BigR
    Husägare · Norrland · 711 inlägg

BigR

Husägare
    2% är noggrannheten.
    Jag kan inte bärga mig att mäta fukthalten i diverse ved jag samlat in i somras.

14. D
    Medlem · 18 inlägg

Dabber

Medlem
    Svar: Upp till 2% vid rätt låga nivåer, kan få högre nivå när det mäts i lättbetong.

Förra året såg vi hur det pärlade sig i källaren i ena hörnet. Resulterade i dränering.
    Har inte pärlat sig i år men vill ändå få lite koll då jag i pandemitider börjat ha mitt kontor/skrivbord i andra änden vid hemarbete.
    Att få vinna en kvalitetsmätare vore toppen!

15. T
    Medlem · norrbotten · 2 286 inlägg

trojlee

Medlem
    2%

För att slippa mögel och lukt vill jag kunna mäta fukt!:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.