1 873 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Avslag bygglov plank
Hade tänkt bygga ett ca 8m långt, 1,9m högt plank längs framsidan på vårat hus innanför häcken. Detta för att avskärma en områdesparkering precis utanför.
Sökt bygglov men fått föreläggande om komplettering.
Då det handlar om hörntomt vill de ha fri sikt enligt 10m sikttriangel.
Vi bor i en samfällighet med gångväg mellan husen där biltrafik är förbjuden utom sjuktranaporter o ev tung last. Sitter även skyltar "gångfartsområde" vid alla infarter till området.
Trodde inte att denna "sikttriangel" gällde samfällighetens vägar där gångfart typ 7km/h endast är tillåten om man kör bil.
Har även fått godkänt av samfälligheten och ok angående sikten i korsningen.
Är det ändå kört eller har jag något att jobba med när jag ska prata med kommunen.
10m åt varje håll är kört då tom huset i så fall kommer skymma sikten.
Kikar man runt i området är nästan alla korsningarna blockerade från sikt med häckar, buskar eller tillbyggd förråd.
Våran tomt är rundad på hörnet så var mäter man sikten ifrån?
10m låter mycket när det är gångväg.
Mvh
Sökt bygglov men fått föreläggande om komplettering.
Då det handlar om hörntomt vill de ha fri sikt enligt 10m sikttriangel.
Vi bor i en samfällighet med gångväg mellan husen där biltrafik är förbjuden utom sjuktranaporter o ev tung last. Sitter även skyltar "gångfartsområde" vid alla infarter till området.
Trodde inte att denna "sikttriangel" gällde samfällighetens vägar där gångfart typ 7km/h endast är tillåten om man kör bil.
Har även fått godkänt av samfälligheten och ok angående sikten i korsningen.
Är det ändå kört eller har jag något att jobba med när jag ska prata med kommunen.
10m åt varje håll är kört då tom huset i så fall kommer skymma sikten.
Kikar man runt i området är nästan alla korsningarna blockerade från sikt med häckar, buskar eller tillbyggd förråd.
Våran tomt är rundad på hörnet så var mäter man sikten ifrån?
10m låter mycket när det är gångväg.
Mvh
Du skulle kunna ta kontakt med någon på kommunen som arbetar med trafiksäkerhet och höra hens bedömning. Fri sikt inom sikttriangeln är ingen lag utan riktlinjer så det är möjligt att göra en bedömning utifrån den specifika platsen. Sikttriangeln mäts tex från väg eller trottoarkant. Bildgoogla för att se förtydligande.
Klicka här för att svara