P
förstår ändå inte riktigt vad det gnälls om när det gäller rönnen..

detta trädslag blir aldrig riktigt tjusigt..
Om man jämför med en Björk eller tall..
Det blir alltid en plattkrona med utåt hängande grenar och där sitter bären..
Så vad spelar det för roll om den är 10 m hög eller 2.5 m med samma utseende?

Calle Kula22 Calle Kula22 skrev:
Lönnen är det värre med. Visst överlever den förmodligen, kanske med vissa svampangrepp och kanske viss begränsad rötutveckling i stumparnas övre del, men trädet är i stort sett förstört som arttypiskt kronträd. De nya vattenskotten som kommer att slå ut från stumparna upptill blir bara infästa i den nu yttersta årsringen av ved, och kommer att växa till sig i längd och tjocklek så fort att de på några år troligen blir så långa och tunga att de bryts loss ur sin ytliga infästning i stumparna.
Ursäkta, men det där är dumheter. Har i min närhet två träd som kapats rakt av vid betydligt äldre ålder än lönnen i TS. En är en stor lönn, gissningsvis 80 år eller så som kapades för åtminstone 50 år sedan, Ingen beskärning av tillväxten ser ut att ha utförts så är väldigt många "toppar", men alla står än. En annan är en gissningsvis 30-40 årig björk som kapades rakt av för kanske 20 år sedan. Hos den fick en av de nya topparna raskt överhanden och idag så ser man bara kapningen när den är avlövad.

Är det bra beskärningar. Nej! Dör träden av det? Troligtvis inte.

• Gilla
1
  • Laddar…
Att tänka på till nästa gång är att en beskärning alltid ska ha ett syfte, och tyvärr är kunskapen låg hos både beställare och många entreprenörer.

En vanlig uppbyggnadsbeskärning och följa efter med uppstamningen är ingen rocket-science direkt..

Maskintok skrev:
Vad som gäller rent juridiskt vet jag inte.
Men det är då ingen större skada skedd på varken lönnen eller rönnen.. de fortsätter att leva..
De fortsätter att leva, men de är ohjälpligt skadade

P PhaseOne skrev:
De fortsätter att leva, men de är ohjälpligt skadade
Jag är lika övertygad om att träden inte är ohjälpligt beskärda. Det kan behöva ett par år men...
Är det experter som säger att träden kommer att dö? Och att de kommer vara lika fula?

Man borde ha lite högre tankar om naturen.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag är lika övertygad om att träden inte är ohjälpligt beskärda. Det kan behöva ett par år men...
Är det experter som säger att träden kommer att dö? Och att de kommer vara lika fula?

Man borde ha lite högre tankar om naturen.
Det är mycket tyckande..
Jag har då sett värre skador och de har då blivit fina träd..

Det här är två fall av 100% icke fackmannamässig beskärning av lignoser (dvs vedartade växter). Den som gjort det där har inte en aning om vad de gör, släpp dem för helsicke inte i närheten av era träd igen.

Rönnen går att rädda (till mer än livet, dvs det går att ordna med ny topp på den så att den kan utvecklas till ett vettigt kronträd igen), för den är så pass ung än. bind fast en tunnare stör typ bambukäpp, från mitten av kvarvarande stam ungefär och upp till kanske en meter ovanför nuvarande avkapade stam. Böj försiktigt upp det närmaste sidoskottet (det som ser ut att hänga ut överst i bilden) och bind det rakt upp mot bambustören. Bind fast med en ögla runt både stör och skottet, dvs ingen "åtta" som omsluter båda individuellt. Det ska finnas ett par cm luft mellan stören och skottet. Låt käppen sitta ett par år, och kontrollera årligen (minst) att det inte blir kloss tight mellan stör och befintlig stam, samt mellan nya toppskottet och stören. Efter några år har skottet ombildats till nytt toppskott. Sen kommer trädet att behöva ordinarie uppbyggnadsbeskärning av en yrkesman för att bli arttypiskt och med en stabil krona över många år. De första åren kan det bli en beskärningstillsyn per år, men sen behövs det vanligen allt mer sällan.

Lönnen är det värre med. Visst överlever den förmodligen, kanske med vissa svampangrepp och kanske viss begränsad rötutveckling i stumparnas övre del, men trädet är i stort sett förstört som arttypiskt kronträd. De nya vattenskotten som kommer att slå ut från stumparna upptill blir bara infästa i den nu yttersta årsringen av ved, och kommer att växa till sig i längd och tjocklek så fort att de på några år troligen blir så långa och tunga att de bryts loss ur sin ytliga infästning i stumparna. Det är mycket vanligt på träd som stympats på det här sättet. Det kommer även att kräva ett långvarigt arbete med årlig beskärning och kronkorrigering för att få trädet att komma i närheten av det utseende som det egentligen skulle ha.

Nej, skrota den lönnen och plantera ett nytt i motsvarande storlek som det nu sönderskurna har idag - på beskärningsfirmans bekostnad - för det är de som genom amatörmässig "beskärning" har sågat sönder trädet. Det är lika klantigt utfört som om du bett vilken jeppe på stan som helst att renovera växellådan på din bil. Han kanske får ihop den så det ser ok ut på utsidan, men inuti då..? Kostnad i inköp av en Acer platanoides (visst är det en skogslönn på bilden?) av den där storleken, går säkerligen till nånstans mellan 10-12 000 kr exkl. moms, och kanske ännu mera. Fackmässigt planterad i en bra planteringsjord på platsen, har det kostat säkert 10-15 000 kr ytterligare.

Gällande ersättning från firman som beskar träden, så är nog risken att en så oseriös firma försöker undandra sig sitt ansvar. Enda sättet att få ut ersättning då är mig veterligen att stämma dem i civil domstol? Konsumenttjänstlagen lär ju inte vara tillämplig mellan er som Brf och dem som företag, tyvärr.

Vill ni ha fatt i beskärningskunniga proffs, så Googla "arborist" i Gula Sidorna. Om jag förstått det rätt så är det en skyddad yrkestitel/utbildningstitel, och det får man inte kalla sig utan en gedigen utbildning och praktisk yrkeserfarenhet.
La du på en nolla för mycket där? För det kostar inte 10k att plantera ett nytt träd.

Tur att det var i rätt period den beskars.
Sen är allting en smaksak. Kanske inte just dessa träd....

P
D discokapten skrev:
La du på en nolla för mycket där? För det kostar inte 10k att plantera ett nytt träd.
speciellt en rönn:thinking::crysmile:

Tack för alla med kunskap och alla med åsikter. Vår förvaltare förstod problemet. De kommer ersätta våra träd samt förmodligen ta ett snack med den anställda som fick ett ”hjärnsläpp” kring detta

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
De va en riktigt bra lösning! Service!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Calle Kula22
D discokapten skrev:
Nej du, det är inte "en nolla för mycket". Däremot tänkte jag in borttagningen av det tidigare trädet och dess rötter inom det område som behövs för trädgrop/växtbädd för nya trädet. Den trädgropen bör ligga på runt 4-6 m3 i ett djup om 0,8 - 1,0 meter för ett träd i den storleken. Adekvat yrkesjord i undre (mineraljord) och övre (ytjord med stabil och mullhalt runt 5-8%) jordlagret, ingår också i priset. Du ska även ha en stabil uppbindning av trädet tills det har rotat och etablerat sig, vilket lär ta 2-4 år för ett träd i den här storleken - om allt fungerar bra vill säga.

För plantering av ett enstaka träd i den här storleken som lönnen så lär du hamna i de prisspannen. För flera på en gång så går planteringskostnaden per styck såklart ned. Rönnen är förstås en helt annan sak, den är fortfarande så ung.

Men vad vet väl jag, jag har ju bara jobbat i mark- och landskapsbranschen som yrkesarbetare, teknisk säljare & rådgivare för ingenjörsbiologiska anläggningsprodukter, projektör och konsult inom mark. landskap och anläggning, samt som beställare på kommunal förvaltning, i 25 år...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
jessan.s jessan.s skrev:
Tack för alla med kunskap och alla med åsikter. Vår förvaltare förstod problemet. De kommer ersätta våra träd samt förmodligen ta ett snack med den anställda som fick ett ”hjärnsläpp” kring detta
hej! det låter bra! En sak som kanske kan vara aktuellt är då att fundera på om det ska vara samma sorts träd eller ej som återplanteras. Av egen erfarenhet (både inom Brf och privat) kan jag säga att tex lönn ofta verkar användas för att de är vackra träd. Men de blir stora ganska snabbt. kankse går att göra upp mellan föreningen och förvaltaren vad det skall bli?

• Gilla
jessan.s
  • Laddar…
Nej du, det är inte "en nolla för mycket". Däremot tänkte jag in borttagningen av det tidigare trädet och dess rötter inom det område som behövs för trädgrop/växtbädd för nya trädet. Den trädgropen bör ligga på runt 4-6 m3 i ett djup om 0,8 - 1,0 meter för ett träd i den storleken. Adekvat yrkesjord i undre (mineraljord) och övre (ytjord med stabil och mullhalt runt 5-8%) jordlagret, ingår också i priset. Du ska även ha en stabil uppbindning av trädet tills det har rotat och etablerat sig, vilket lär ta 2-4 år för ett träd i den här storleken - om allt fungerar bra vill säga.

För plantering av ett enstaka träd i den här storleken som lönnen så lär du hamna i de prisspannen. För flera på en gång så går planteringskostnaden per styck såklart ned. Rönnen är förstås en helt annan sak, den är fortfarande så ung.

Men vad vet väl jag, jag har ju bara jobbat i mark- och landskapsbranschen som yrkesarbetare, teknisk säljare & rådgivare för ingenjörsbiologiska anläggningsprodukter, projektör och konsult inom mark. landskap och anläggning, samt som beställare på kommunal förvaltning, i 25 år...
Jag skörtar också kommunen när jag planterar träd, vilket jag gör regelbundet eftersom jag faktiskt nästan uteslutet arbetar med träd.

Uppenbarligen är jordförutsättningarna helt ok, eftersom träden växer på platsen, vilket innebär att du inte behöver byta ut jorden. Absolut att du kanske får tillföra en del men vi pratar om under en kubik.

Jag fäller, gräver ur och återplanterar på under två timmar, hur kan jag motivera en faktura på 10.000?

Etablering: 700:-
Grävmaskin: 730:- x2
Gubbe: 480:- x2
Jord: 1 m3 kvalitetsjord: 500:-
Band, stolp och klamrar för uppbindning: 350:-

Runt 4000:- hade det kostat att byta ut ett träd i den storleken, och då har jag skapliga marginaler.

Tydligen så missade du kursen, att naturen kunskaper att klara sig.. oavsett vilken utbildning. Och erfarenhet, så tror jag på att naturen klarar sig själv. En taskig klippning reder sig.
Träden i naturen kan få ordentligt med stryk. Ändå överlever de.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.