Hej! Jag ska göra stenkant för att avskilja gräsmatta från häck, ungefär som på bild. Jag tycker det blir snyggt med kvadratiska stenar, små gatstenar hade varit perfekt om de inte varit så oregelbundna. Men sett att det finns på stenbolaget som verkar vara jämnare så blir nog något sådant. Ska lägga 40-50 meter totalt.
Försökt läsa på ordentligt men det jag inte riktigt har klart för mig är om man gräver ut för båda samtidigt och lägger gemensam markduk under; hur hanterar man i så fall höjdskillnaden mellan raderna? Verkar lite onödigt att fylla på med 10 cm makadam.. I övrigt har jag tänkt att lägga markduk, ett lager stenkross och sedan sättsand för att avsluta med hårdfog.. Vill även förbereda för robotgräsklippare, kan man lägga slinga under stenen i marknivå?
Som synes helt novis på detta så tar mycket tacksamt emot input!
Försökt läsa på ordentligt men det jag inte riktigt har klart för mig är om man gräver ut för båda samtidigt och lägger gemensam markduk under; hur hanterar man i så fall höjdskillnaden mellan raderna? Verkar lite onödigt att fylla på med 10 cm makadam.. I övrigt har jag tänkt att lägga markduk, ett lager stenkross och sedan sättsand för att avsluta med hårdfog.. Vill även förbereda för robotgräsklippare, kan man lägga slinga under stenen i marknivå?
Som synes helt novis på detta så tar mycket tacksamt emot input!
Jag har gjort precis detta men med vanliga såna stenar som är typ 20x10x5 eller nåt. Den vanligaste storleken på byggvaruhus. Då blir det bra med samma nivå och sen ställer man bara den inre på högkant, långsidan.
Jag grävde typ 20cm och fyllde med grus och sen när man sätter stenarna får man knacka med en gummihammare så dom sätter sig rätt. På baksidan lägger man betong typ upp till halva plattan, den stående alltså.
Min gräsklippare är utan slinga så kan inte hjälpa dig där.
Om du har olika nivå på gruset under kan kanske det vara svårt att få till där dom möts snyggt och stenen längst in har inget stöd utåt. Jag hade tagit nåt som jag valde där du kan ha samma nivå och stöd från båda håller.
Jag la lite armeringsjärn bakom också innan betongen..
Det har hållit riktigt bra
Jag kan stå på på dom innersta stenarna när jag klipper häcken, dom är helt still. Väger iofs inte så mycket 🤔
Tillägg: det finns massor på youtube om detta. Massor. Kolla engelskspråkiga kanaler.
Jag grävde typ 20cm och fyllde med grus och sen när man sätter stenarna får man knacka med en gummihammare så dom sätter sig rätt. På baksidan lägger man betong typ upp till halva plattan, den stående alltså.
Min gräsklippare är utan slinga så kan inte hjälpa dig där.
Om du har olika nivå på gruset under kan kanske det vara svårt att få till där dom möts snyggt och stenen längst in har inget stöd utåt. Jag hade tagit nåt som jag valde där du kan ha samma nivå och stöd från båda håller.
Jag la lite armeringsjärn bakom också innan betongen..
Det har hållit riktigt bra
Jag kan stå på på dom innersta stenarna när jag klipper häcken, dom är helt still. Väger iofs inte så mycket 🤔
Tillägg: det finns massor på youtube om detta. Massor. Kolla engelskspråkiga kanaler.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur göra med gräsmatta/plantering bakom en häck?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Sluttande gräsmatta efter häck..
Gräsmatta -
Jämna ut höjd mellan gräsmatta och häck?
Häckar, Buskar & Träd -
Vad tror ni det kostar med häck och gräsmatta perfekt från dag 1?
Trädgård allmänt -
Tips för eftersatt gräsmatta och ny häck.
Trädgård allmänt