Har problem med att hålla 1/3 luft i hydroforen och behöver montera ett nivårör.
Men nuvarande läge för avluftningsventilen är där nivåröret ska sitta.
Har inget extra tredje hål som en del nya hydroforer har.

Varför har man egentligen en automatisk avluftningsventil med flottör?
Behöver man ha en automatisk avluftningsventil på en hydrofor eller är det bara nödvändigt
om man har en luftinjektor micronizer innan hydroforen?
Vad händer egentligen om det blir mer luft än vatten i hydroforen - undertryck, hydrofor/ledningar imploderar, baksug?

Tack på förhand för hjälp!

• Gammal varmvattenberedare i ett slitet rum, rör, text "Avluftare" med pil, grön pump, kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försvinner luften ur tanken, kolla med såpvatten på pluggen på topp och på alla ventiler, normalt behövs ingen luftare. Hur lång tid tar det för att luften ska gå ur, har hydrfor i stugan och det är syrefattigt vatten i hålet. Vid tryck så går syret in i vattnet, blir till att ett par ggr om året tömma tanken helt och starta om pumpen, brukar fungera bra,

B
Om det blir för mycket luft i hydroforen så följer det med vattnet ut i kranarna. Kanske skakar lite i rören, men relativt odramatiskt om det är små mängder.

Har du för lite luft (betydligt mer vanligt fel vid hydrofor) så startar och stoppar pumpen ofta. Pumpen får korta gångtider. Sliter på pumpen i onödan.

Det brukar inte vara avluftning på hydrofor, så det borde hänga ihop med luftinjektorn. Kommer det ut luft i kranarna om ni stänger av avluftningen ett tag? Jag har inte sett det på hydrofor förut.

Ska du ha nivåglas och denna avluftning, så kanske du kan sätta in ett t rör uppe och nere direkt efter ventilen, för att få dit bägge samtidigt. Funkar avluftaren som den ska, så behöver man egentligen inte nivåvisning...

Nu blev fokus lite fel :cool:
Frågan gällde huruvida det är tillämpligt att ha avluftningsventil på en hydrofor eller ej.

Det andra har jag hyfsat koll på hur det fungerar. Har inte någon luftläcka.

När jag tömmer/fyller hydroforen så blir det inte tillräckligt med luft, kanske 1/4-del.
Och om det nu tas upp syre i vattnet så kommer vi lite väl ofta nära gränsen för
när pumpen börjar gå lite för ofta och det blir dåligt tryck i kranarna. Är fem hus på denna anläggning.
Jag behöver ett nivårör för att lättare kunna se balansen mellan luft/vatten för att kunna justera detta i farten med en pump utan att stänga ned och tömma allt. Nu har jag bara använt kondensen på hydroforen som en indikation men funkar ju inte alla årstider.

Vad jag förstår så används en avluftare för att ta bort luftkuddar i rörsystem som försämrar funktionen i t.ex. ett värmesystem. Men i en hydrofor måste det väl handla om en säkerhets grej?

Det är en flottör i avluftaren så när vattnet sjunker i den så öppnas ventilen.
Så den kan inte sitta upptill på nivåröret då kommer vi inte få tillräckligt med luftkudde och nedtill kanske det är "försent" då det blivit för mycke luft innan den når avluftaren.

Ja som du skriver ser man inte alltid avluftare på hydroforer men det förekommer och nya hydroforer har ett extra hål förutom de två till nivåröret.

Så vad kan hända om det skulle bli för mycket luft i hydroforen?
Kan man steka avluftaren fast man kanske installerar en luftinjektor i framtiden, har inte en sån i dagsläget.

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.