Hej,

Vi bygger nytt hus och har byggt en våning i taget. Inget fokus lades på övervåningen när huset byggdes men nu börjar jag närma mig en färdig planlösning för övervåningen också och inser att avloppsröret som lades för wc inte ligger riktigt rätt.

På första bilden ser ni hur avloppsröret ligger och på bild 2 hur jag vill att det ska se ut.
110-röret är draget under golvåsarna så jag har inte tänkt försvaga mellanbjälklaget på något sätt.

Ritning av en våningsplan med avloppsrör, badrum, bastu och dusch markerade, inklusive mått och avluftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning över våningsplan med avloppsrör, badrummöblering och avluftning markerad.
Skapa konto

Frågorna då:

1. Finns det några problem med att skarva ihop ett 2 st 110 rör från varsitt håll som grenas ihop rakt nedåt?

2. Avluftningen ligger längst bort i ena änden av 110-röret och tyvärr inte efter toaletten som jag förstår borde vara den bästa placeringen. Kommer denna avluftning att ställa till problem och bör jag komplettera och dra separat avluftning efter toaletten som ansluter till samma befintliga 110-rör som går till en ventil ovan nock?

Tacksam för svar!

/nochl

Redigerat:
Inte svar på dina frågor men du bör tänka om kanske med placeringen av dörren.

Kane skrev:
Inte svar på dina frågor men du bör tänka om kanske med placeringen av dörren.
Menar du med tanke på vad som finns utanför badrummet eller inne i badrummet? Vad är det som blir fel, jag ser det inte? :-)

nochl skrev:
Menar du med tanke på vad som finns utanför badrummet eller inne i badrummet? Vad är det som blir fel, jag ser det inte? :-)
Det finns som utanför. Jag tolkar som att du har all-/vardagsrum med TV på badrumsväggen.

Kane skrev:
Det finns som utanför. Jag tolkar som att du har all-/vardagsrum med TV på badrumsväggen.
Yes, här är en helbild - jag tog och skiftade höger/vänster på dörren så kanske det blev bättre?

Illustrerad planritning av hus med detaljerad möblering och måttangivelser.
Skapa konto

Kanske byta plats på läshörna och tv-hörnan?

Jag hade försökt få till en vinklad entré till badrummet.
Snygg skiss.....

Arkitektonisk ritning av ett hus med avmärkt bastu, badrum och andra rum.
Skapa konto

Jonatan79 skrev:
Kanske byta plats på läshörna och tv-hörnan?
Jo, jag har bytt till och från några gånger själv. Alla detaljer är inte helt färdiga.

Kane skrev:
Jag hade försökt få till en vinklad entré till badrummet.
Snygg skiss.....

[bild]
Det var en bra idé men tyvärr är det snedtak den innersta dryga metern där jag hade ritat badkar och toalettstol så där blir det svårt att ha duschen.

/nochl

Det där ska inte vara några större problem ur en ren luftningssynpunkt.

Det finns Y rör för att grena åt två håll men de bygger lite på bredden. Vad ska stammen gå ner i på plan 1?` En innervägg? om innerväggen är placerad åt samma håll som Y-röret så borde det gå bra. annars kan du ju koppla det i väggen.

jag slängde ihop lite o cadden lite snabbt. fast inte med Y rör utan med 45 T rör och 45 böjjar

CAD-modell av VVS-installation med 45 graders T-rör och böjar för luftning i ett byggprojekt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
hannesc skrev:
Det där ska inte vara några större problem ur en ren luftningssynpunkt.

Det finns Y rör för att grena åt två håll men de bygger lite på bredden. Vad ska stammen gå ner i på plan 1?` En innervägg? om innerväggen är placerad åt samma håll som Y-röret så borde det gå bra. annars kan du ju koppla det i väggen.

jag slängde ihop lite o cadden lite snabbt. fast inte med Y rör utan med 45 T rör och 45 böjjar

[bild]
Tack, och snygg bild också!

Det låter bra att luftningen inte ska vara några problem, då slipper jag ett moment extra.

Det stämmer bra att avloppet går ned genom en innervägg. Fast avloppsröret som går under golvåsarna går längs med den innerväggen. Vilket innebär att det måste till någon ytterliggare böj för att få till det samt att jag tror det blir svårt utan en rakare T-koppling.

Bra påminnelse där om att använda 2 st 45 graders böjar, jag ska försöka använda det i den mån det går.

/nochl

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.