Precis installerat en ny tvättmaskin, funderade inget särskilt på hur slangarna satt till den gamla. Kändes som att de inte satt på något speciellt vis.
Som synes på bilden så har jag satt slangen på en nippel som går in i avloppsstammen.
men nu läser jag om allting kring att änden på slangen måste vara högre än ?
jag blir alldeles snurrig av allt kring ”siphoning” och vad det nu heter.
Slangen går ju upp i en klämma på baksidan av maskinen och vänder sedan ner i en fin båge mot avloppet ni ser på bilden.
även om slangen går upp i en båge på baksidan av maskinen - är det ändå så att änden på slangen måste vara högre upp?
Som synes på bilden så har jag satt slangen på en nippel som går in i avloppsstammen.
men nu läser jag om allting kring att änden på slangen måste vara högre än ?
jag blir alldeles snurrig av allt kring ”siphoning” och vad det nu heter.
Slangen går ju upp i en klämma på baksidan av maskinen och vänder sedan ner i en fin båge mot avloppet ni ser på bilden.
även om slangen går upp i en båge på baksidan av maskinen - är det ändå så att änden på slangen måste vara högre upp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Det primära är ju att högsta punkten ska vara över högsta vattennivå. Har du ett sånt där fäste som slangen ligger i på baksidan så lär det nog fungera utmärkt. Är ju skillnad om man kortar av slangen maximalt och drar den kortast möjliga väg.
Tack för svar Stefan,
Ja precis jag tänkte ju med att det borde räcka med att slangen initialt går upp högt - jag trodde däremot inte att det var så viktigt vilken höjd den slutar på... Men Samsungs manual gör mig förvirrad då de ändå rekommenderar ett stående avloppsrör på 60-90cm.
Jag har satt slangen i den första klämman som jag ringat in på bilden - sedan har jag låtit slangen gå enligt den röda linjen i en båge ner mot avloppet. Den är påkopplad till avloppet kanske 25cm ovan golvet. Nu har jag ju ställt min tvättmaskin på ett stativ som är ca 35cm högt...
Ja precis jag tänkte ju med att det borde räcka med att slangen initialt går upp högt - jag trodde däremot inte att det var så viktigt vilken höjd den slutar på... Men Samsungs manual gör mig förvirrad då de ändå rekommenderar ett stående avloppsrör på 60-90cm.
Jag har satt slangen i den första klämman som jag ringat in på bilden - sedan har jag låtit slangen gå enligt den röda linjen i en båge ner mot avloppet. Den är påkopplad till avloppet kanske 25cm ovan golvet. Nu har jag ju ställt min tvättmaskin på ett stativ som är ca 35cm högt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får häverteffekt om du gör så här.H hullan skrev:Precis installerat en ny tvättmaskin, funderade inget särskilt på hur slangarna satt till den gamla. Kändes som att de inte satt på något speciellt vis.
Som synes på bilden så har jag satt slangen på en nippel som går in i avloppsstammen.
men nu läser jag om allting kring att änden på slangen måste vara högre än ?
jag blir alldeles snurrig av allt kring ”siphoning” och vad det nu heter.
Slangen går ju upp i en klämma på baksidan av maskinen och vänder sedan ner i en fin båge mot avloppet ni ser på bilden.
även om slangen går upp i en båge på baksidan av maskinen - är det ändå så att änden på slangen måste vara högre upp?
[bild]
Du måste ha luft avlopp högre än vatten nivån i maskinen.
Hur allvarligt detta är beror på hur maskinen jobbar. Risken är att det sista vattnet i slangen efter en tömning fortsätter att rinna ner och dra med sig det vattnet den fyller på med.
Tack Electroluxaren. Förra ägaren har haft två maskiner stående på varandra så då borde nivåförhållandet ha varit ännu sämre...electroluxaren skrev:
Men som du ser är där ett stående avloppsrör under bänkskivan med 3 muffar - en till elpannan och två som gått till varsin maskin - den ena tänkte jag plugga igen och som du ser har jag kopplat på den nya maskinen på den mittersta av dessa "muffar"
jag tänker att där inte står vatten i det röret?
Men jag begriper verkligen inte detta - varför kan det uppstå en häverteffekt? vad ska jag köpa och göra så att det blir korrekt?
haha ännu mer fel alltså.D Dublin skrev:
Ja som sagt tidigare stod det två bosch-maskiner här ovan på varandra. De har gått sönder efter tidens tand och nu bytte jag till en ny Samsung och började "övertänka" det här med avlopp.
Vad ska jag göra?
Som ni ser går detta röret rakt ner i avloppsstammen (detta är i källaren) - till höger om det stående röret ser ni att det kommer ett lutande rör från en vask som är en bit bort.
Eftersom ett av tilloppen är tejpat(?) så kan man misstänka att denna leds till en golvbrunn eller liknande som står för vattenlåset? Eller luktar det as när du kopplar ut en slang?D Dublin skrev:
I så fall hade jag inte velat ha det kopplat så oavsett... (arom in i tvättmaskinen)
Jag har gjort en nödinstallation under en renovering som liknar denna, då slutade aldrig maskinen fylla på vatten, första tömningen resulterade i en hävert som tömde allt inkommande nytt vatten.
En sån här eller liknande är att rekommendera (sök på tvättmaskinavlopp). Med ett vattenlås på då om detta saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej jag har bara stoppat en våtservett i det ena tilloppet då två tvättmaskiner nu bara blivit en. Men ja det luktar lite avlopp från dessa tillopp - varför jag pluggade igen den tillfälligt (hade tänkt sätta någon typ av plugg där)O [old rusty] skrev:Eftersom ett av tilloppen är tejpat(?) så kan man misstänka att denna leds till en golvbrunn eller liknande som står för vattenlåset? Eller luktar det as när du kopplar ut en slang?
I så fall hade jag inte velat ha det kopplat så oavsett... (arom in i tvättmaskinen)
Jag har gjort en nödinstallation under en renovering som liknar denna, då slutade aldrig maskinen fylla på vatten, första tömningen resulterade i en hävert som tömde allt inkommande nytt vatten.
En sån här eller liknande är att rekommendera (sök på tvättmaskinavlopp). Med ett vattenlås på då om detta saknas.
[bild]
Hänger inte riktigt med vad du menar, men du kan väl använda en flexibel slang typ nåt sånt här https://www.byggmax.se/avloppsslang-för-tvättställ-flexibel-32-mms-och-40-mms-rör-p316220
Sen koppla på vattenlås och en uppsamlare som den som old rusty tipsade om tidigare.
Sen koppla på vattenlås och en uppsamlare som den som old rusty tipsade om tidigare.
en del tyska maskiner har avluftning på högsta punkten inne i maskinenH hullan skrev:Tack Electroluxaren. Förra ägaren har haft två maskiner stående på varandra så då borde nivåförhållandet ha varit ännu sämre...
Men som du ser är där ett stående avloppsrör under bänkskivan med 3 muffar - en till elpannan och två som gått till varsin maskin - den ena tänkte jag plugga igen och som du ser har jag kopplat på den nya maskinen på den mittersta av dessa "muffar"
jag tänker att där inte står vatten i det röret?
Men jag begriper verkligen inte detta - varför kan det uppstå en häverteffekt? vad ska jag köpa och göra så att det blir korrekt?
Alltså det röret ni ser som kommer lutande och ansluter från höger är från en vask i ett annat rum... Om jag skaffar ett tvättmaskinsvattenlås behöver jag ju ha någon mellankoppling så att jag fortfarande kan koppla på detta avloppsrör från vasken i ett annat rumD Dublin skrev: