Hej!

Hur stort område har ni fall mot rännan, jag tänker på att det kan bli lite lite betong om man har ett stort område som man vill täcka in.

mvh Alexandersson_1

jag gjorde helt enkelt så att bottenlagret, alltså grusbädden hade samma lutning som golvet senare skulle ha. och sedan samma med markisoleringen, därför har jag drygt 10 cm betong i hela golvet, och lutning mot brunnen från hela garaget.

rayden skrev:
jag gjorde helt enkelt så att bottenlagret, alltså grusbädden hade samma lutning som golvet senare skulle ha. och sedan samma med markisoleringen, därför har jag drygt 10 cm betong i hela golvet, och lutning mot brunnen från hela garaget.
Way to go - helt rätt gjort. Samma här. Orkar inte räkna centimetrar, men jag har ca 12 cm vid yttervägg och 7-10cm vid rännan i mitten. Ungefär nåt sånt. Gör lutning på grusbädden

Redigerat:
Hej!

Det var avancerat att anpassa bädden för golvets lutning. Vad hadde du för bädd ? 0-80 bergskross med något finare på ??

Mvh Alexandersson_1

Pinnmo :p

Alexandersson_1 skrev:
Hej!

Tänkte lyfta den här tråden lite !

Hur armerar man vid en avloppsränna?
Eftersom avloppsrännan delar av armeringen där det kan vara stor påfrästning på plattan om tex en större bil/maskin står på plattan över rännan.

Är det någon som vet vad dess special vinkeljärn heter som mats757 nämner.

Finns det någon annan som har byggt en egen ränna? Då gärna med sandfång och/eller oljeavskiljare.

Mvh Alexandersson_1
Jag vet själv inte vad järnen heter. När jag beställde på en stålkonstruktionsfirma i närheten förklarade jag att jag ville ha vinkeljärn 50x50 + ett platt järn som är 6x50 att lägga ovanpå. Tanken var att lägga plattjärnet förskjutet så att det blir en liten hylla som täckplåten kan ligga på.
DÅ tog dom fram en bild på ett järn som var färdigt för ändamålet. Fick grejerna, betalade, monterade och det blev bra!
Fråga på någon svetsfirma så kan dom säkert ruska fram det.
Primab i Vikmanshyttan var det som jag köpte ifrån.

Jag lutade bara golvet 1cm/m, det fungerar bra. Pga att det blir bara 3 m på varje sida av rännan så blir golvet väldigt slätt. Inga vattenpölar...

Mats

Hej!

Tack för informationen !

mats757 du har inga bilder på rännan som du vill visa?

Mvh Alexandersson_1

Behöver man ha oljeavskiljare när man bygger nytt garage? Har för mej att jag läst det nånstans, men kan ju minnas fel:rolleyes:.....

Det är lite olika från kommun till kommun om man behöver oljeavskiljare eller inte. I Piteå så behöver man det om man bygger större än 50m2 och man vill koppla in sig på kommunalt avlopp. Det är bäst att ringa kommunen och höra vilka regler som gäller.
Man kan även höra med miljökontoret om dom godkänner stenkista utan oljeavskiljare.

jo det är sant att man måste ha oljeavskiljare om garaget är större än 50kvm i piteå. Mitt nya garage i nämnda stad har därför en innervägg som delar av garaget i två delar så slipper jag ha oljeavskiljning. Att väggen bara finns på pappret är en helt annan historia. Godkänt är det då.

Skulle det inte gå att göra en egen oljeavskiljare?
Eftersom oljan flyter på vattnet så borde man kunna ha ett enkelt vattenlås, där utloppet går ner en bit i vattnet så att det inte finns någon risk att oljan följer med.

Och från vattenytan skulle man då kunna suga upp ev olja.

Funkar detta ?

hejsan.
har ett dubbelgarage på 7x8m=56m2.

då va jag tvungen att ha oljeavskiljare .
men jag ifrågasatte kommunen då jag har 2 st portar, då blir det gö bara 29m2 st.
ja då behövs ingend^_^b.
kul att ifrågasätta så detta är en ide att lämna ut.

angående ränna så byggde jag min själv me, nu va detta 9 år sedan men skitlätt...
när du grusat så grävde jag ur i mitten 10 cm extra la en 5:a friggolit å gjöt en liten platta som lutade 5 cm på min ränna som är runt 3,5m lång.
golvbrunnen va en vanligt badrumsbrunn.
sen byggde jag en lågform med 1 klack ut för iläggning av galler(ej lagt i änq(;^;)p).
gjöt plattan med fall 3 cm fran varje sida.

så när 2 bilar står där inne nu me snö åskit så rinner det finfint ner..
detta kostade mig 100spänn för 2 säckar me cement bara.

mvh
snickar estwing

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med olje avskiljare och fall mot centrum 75/110 anslutning

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.