Jag har dålig avrinning från köket och har då denna delen i källaren och tänkte att öppna luckan och använda en högtryckstvätt med renspolningstillsats för att få bort skiten, men var hittar jag en packning till luckan för jag tänker inte skruva isär och hoppas att den gamla packningen tätar igen.
Stoppet sitter garanterat i gjutjärnsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske finns färdiga packningar till enstaka äldre rensluckor, men troligen får du tillverka en egen. Antingen klippa till av tjock gummiduk eller använda "packning på tub". Det är mycket riktigt stor risk att man har sönder den gamla packningen när man öppnar locket.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Kapa plaströret och sätt dit en renslucka i plast. Så får du dessutom rätt höjd på rensluckan, 40 cm från golv.
Jag tror att denna rensluckan sitter på godkänd höjd på ett hus byggt 1966, i dagsläget så spelar höjden nog ingen roll men jag undviker gärna att göra en skarv med skjutmuff om det inte blir nödvändigt.imported_Benno skrev:
Det går genom någon typ av betong bjälklag upp i vaskskåpet och det är satt någon typ av fog där det går igenom och jag har försökt att kratsa ur den med uselt resultat, säljaren vet inte vad det är för typ av fog som hantverkarna har använt.F fribygg skrev:
Alternativet är att spola från köket men jag vill gärna se vad som händer i källaren så att det inte sprutar ut en massa skit där.
Såga då av plaströret, det går att skarva i en bit rör eller en ny renslucka med hjälp av skjutmuff när du rensat.I Incinerator skrev:
Ser ut som om muttrarna inte lossats på länge. Var försiktig så inte pinnbultarna går av.I Incinerator skrev:Jag har dålig avrinning från köket och har då denna delen i källaren och tänkte att öppna luckan och använda en högtryckstvätt med renspolningstillsats för att få bort skiten, men var hittar jag en packning till luckan för jag tänker inte skruva isär och hoppas att den gamla packningen tätar igen.
[bild]
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Gjutjärnsröret har väl också nått sin "tekniska livslängd", men det är en annan historia.
Klicka här för att svara