Hej! Nya husägare och har upptäckt att det i hallrummet (ett förråd som angränsar till hallen) luktar avlopp när man duschar (eller har spolat mycket i det badrum som ligger precis över på övervåningen). Har tyvärr inte så mycket detaljer att ge i övrigt:

• Har tänkt att ta dit någon för att kolla på det, dock tänkte innan höra mig för kring eventuella insikter här i forumet - är det normalt (varför i sådant fall), är det onormalt (vad kan det bero på i sådant fall)
Allt gott,
Fredrik

Hej! Du har troligtvis en otät avluftning i anslutning till förrådet. Det kan vara en spricka i ett gammalt rör, gjutjärn eller plast, en torkad packning i skarv eller inspektionslucka likväl som ett rör som hamnat på sniskan vid en renovering. Men avloppslukten tyder på att luft tränger ut någonstans ifrån.

Är avloppet inbyggt i väggen i garderoben?
Går en separat avluftning från någonstans på nedervåningen i samma utrymme?
Sitter avluftningen på yttertaket?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Hej! Du har troligtvis en otät avluftning i anslutning till förrådet. Det kan vara en spricka i ett gammalt rör, gjutjärn eller plast, en torkad packning i skarv eller inspektionslucka likväl som ett rör som hamnat på sniskan vid en renovering. Men avloppslukten tyder på att luft tränger ut någonstans ifrån.

Är avloppet inbyggt i väggen i garderoben?
Går en separat avluftning från någonstans på nedervåningen i samma utrymme?
Sitter avluftningen på yttertaket?
Tack! Alright - det låter rimligt. Ja, avloppet är inbyggt i väggen. Dom andra frågorna har jag dock inget svar på. Blir till att ta dit någon:

• Gissar att det är rörmockare jag vill ta hit?

Japp! Eller så provar du att öppna väggen själv. Vad är det för material?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.