1 681 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Avloppslukt i rum på nedervåning när man duschar på övervåningen
Hej! Nya husägare och har upptäckt att det i hallrummet (ett förråd som angränsar till hallen) luktar avlopp när man duschar (eller har spolat mycket i det badrum som ligger precis över på övervåningen). Har tyvärr inte så mycket detaljer att ge i övrigt:
Fredrik
- Har tänkt att ta dit någon för att kolla på det, dock tänkte innan höra mig för kring eventuella insikter här i forumet - är det normalt (varför i sådant fall), är det onormalt (vad kan det bero på i sådant fall)
Fredrik
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Hej! Du har troligtvis en otät avluftning i anslutning till förrådet. Det kan vara en spricka i ett gammalt rör, gjutjärn eller plast, en torkad packning i skarv eller inspektionslucka likväl som ett rör som hamnat på sniskan vid en renovering. Men avloppslukten tyder på att luft tränger ut någonstans ifrån.
Är avloppet inbyggt i väggen i garderoben?
Går en separat avluftning från någonstans på nedervåningen i samma utrymme?
Sitter avluftningen på yttertaket?
Tack! Alright - det låter rimligt. Ja, avloppet är inbyggt i väggen. Dom andra frågorna har jag dock inget svar på. Blir till att ta dit någon:S Småbrukaren skrev:Hej! Du har troligtvis en otät avluftning i anslutning till förrådet. Det kan vara en spricka i ett gammalt rör, gjutjärn eller plast, en torkad packning i skarv eller inspektionslucka likväl som ett rör som hamnat på sniskan vid en renovering. Men avloppslukten tyder på att luft tränger ut någonstans ifrån.
- Gissar att det är rörmockare jag vill ta hit?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Japp! Eller så provar du att öppna väggen själv. Vad är det för material?
Klicka här för att svara