Jag har läst många trådar att det är svårt att dra köksavlopp under ikeas bänkskåp men har inte riktigt fått en klar bild på om det bara är krångligt eller helt omöjligt? Huset har en platta på mark så det finns ingen källare eller krypgrund.
Jag skulle behöva dra mitt under stommarna på en sträcka av ca 170cm (röd pil) för att sedan gå in i den vänstra väggen. Jag vill helst inte sätta grundare lådor och dra rören inne i skåpen.
Jag har kollat lite på rör och rördelar och Pipelife Smartline verkar vara lite mer slimmade än vanliga rör, skulle dom fungera?
http://www.pipelife.se/media/se/ladda-ner/Broschyrer/VVS/Smartline-Broschyr-Mars-2010.pdf
PS. Köket är redan levererat och står ute i garaget så jag måste hitta en lösning.
Jag skulle behöva dra mitt under stommarna på en sträcka av ca 170cm (röd pil) för att sedan gå in i den vänstra väggen. Jag vill helst inte sätta grundare lådor och dra rören inne i skåpen.
Jag har kollat lite på rör och rördelar och Pipelife Smartline verkar vara lite mer slimmade än vanliga rör, skulle dom fungera?
http://www.pipelife.se/media/se/ladda-ner/Broschyrer/VVS/Smartline-Broschyr-Mars-2010.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PS. Köket är redan levererat och står ute i garaget så jag måste hitta en lösning.
det borde väl gå?
kanske 50mm rör så du får lite fall...
kanske 50mm rör så du får lite fall...
Måste avloppet ned i mitten av vaskskåpet? kan du ha det så långt åt sidan som möjligt där så tjänar du nästan 400mm...
Tänker på fallet.
Tänker på fallet.
jag minns att vi hade samma strul med vårt ikea kök. Det hela slutade med att jag skar upp golvet så att avloppet i golvet kom upp väldigt snett i riktning mot väggen. I bakänden av skåpet är de ju mer öppet så där slutar avloppet och där kopplar man på avloppet uppifrån.
Det verkar lite tajt. Det beror på hur mycket en böj bygger i höjd. Eller egentligen 2 st 45-graders böjar eftersom det är det du bör ha vid övergång från vertikal till horisontellt för.
Eller om du kan ha böjarna längst bak inne i vaskskåpet. Då borde det funka med 50 mm rör om det kan gå in i väggen i höjd med golvet.
Eller om du kan ha böjarna längst bak inne i vaskskåpet. Då borde det funka med 50 mm rör om det kan gå in i väggen i höjd med golvet.
Redigerat:
Lägger man även in golvet under de främre benen på stommarna så tjänar man åtminstone en centimeter till. 2x45gr böjar kan man sätta så att de delvis hamnar i skåpet, så att bara den horisontella delen av avloppet hamnar under skåpen.
Medlem
· västra götaland
· 128 inlägg
Du kan inte ha högre ben? Finns ju de som har bänkskivan på 95 cm höjd isf 90. Om du smyger upp det någonstans mitt emellan det kan det bli bra.
Sen uppdate på denna, gick fint med 50mm rör, det blev ca 2cm fall på 170cm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den första bilden visar när röret går igenom skåpstommen. Den sista bilden visar innifrån. Det tycks bara vara en 90 graders böj. Dock en ganska rund sådan. Det finns 90grader vinkel, och 90graders böj att köpa. Iallafall när det gäller 110-rör.D Dashio skrev:
Tack men jag tänkte hur han lade 90 från liggande till golvet då det bara var 50mm rör. Om det finns 90 böj samt från 50mm till 75mm tänkte jag påA AG A skrev:
Jag har nämligen samma problem idag. Jag har 75mm och kommer nog behöva sänka till 50mm och tänkte köra det hela vägen fram till 75mm som livar med färdigt golv. Dock är detta inte mitt område så kollar runt hur folk löste det
Det finns böj på 50mm såg jag just. Sök på " avloppsrör långböj 50mm", så kommer du hitta.D Dashio skrev:Tack men jag tänkte hur han lade 90 från liggande till golvet då det bara var 50mm rör. Om det finns 90 böj samt från 50mm till 75mm tänkte jag på
Jag har nämligen samma problem idag. Jag har 75mm och kommer nog behöva sänka till 50mm och tänkte köra det hela vägen fram till 75mm som livar med färdigt golv. Dock är detta inte mitt område så kollar runt hur folk löste det![]()