Hej,

Jag bygger om i vår tvättstuga och har kommit till hur jag ska göra med avloppet från vask/ho, tvättmaskin och torktumlare ner i golvbrunnen. Bänkskåp med vask tänker jag köpa från IKEA. Min idé är att göra enligt skiss nedan, dvs köpa IKEA Lillviken vattenlås/bottenventil och efter dess vattenlås använda solida vita avloppsrör ner till golvbrunnen. På den lodräta vägen ner från vattenlås till golvbrunn tänker jag sätta en 45 graders T-koppling anslutet mot avlopprör (med 45 graders-vinkel) utmed väggen till vänster, en 90 gradersböj, följt av ytterligare en bit rör för att sedan koppla på en till 90 gradersböj uppåt där jag avser placera en spilltratt en bit upp på väggen. Avloppsrören skall fästas utmed väggarna med fall (hur mycket?).

Kommer ovan förslag att fungera? Ok med avstånden? Vad saknar jag i material-listan? Hur ansluts utlopp spilltratt mot 40-rör - muff? Går det bra att koppla bort flex-slangen i IKEA Lillviken-setet som är kopplat efter vattenlåset och ansluta 40 mm rör där (med muff?) eller går det ej så att jag måste komplettera med ett annat vattenlås?

Förslag och tips mottages hjärtligt!

Skiss av planerad avloppslösning för tvättstuga med positionering av ho, tvättmaskin, torktumlare och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 st IKEA Lillviken vattenlås/bottenventil
1 st FALUPLAST 71700 SPILLTRATT (RSK 8082375)
1 st FALUPLAST 78640 Y-SLANGNIPPEL (RSK 8082433)
1 st FALUPLAST 40 VITT AVLOPPSRÖR 2 meter (RSK 2316088)
2 st FALUPLAST 40 VIT VINKEL 90° (RSK 2316114)
1 st FALUPLAST, FALU 46200, UTLOPPSRÖR (RSK 8073207)
1 st FALUPLAST 40 VITT T-RÖR 45° (RSK 2316141)
1 st FALUPLAST 40 VIT VINKEL 45° (RSK 2910341)
8 st FALUPLAST AVLOPPSKLAMMER (RSK 3811036)

Mvh Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.