När vi kompletterade med ett duschrum i källaren för ca 10år sedan upptäckte vi att alla avloppsstammar under betonggolvet var dragna med glaserade bruna rör. Någon har nämnt för mig att denna typen av rör tillverkades av Höganäs. Nu är det dags att ta ett krafttag med ett gammalt avvecklat pannrum och tvättstugan. Jag kommer att behöva byta två risiga gjutjärnsgolvbrunnar och misstänker att de är anslutna till glaserade avloppsrör.
Huset är byggt -60 och de rör vi hittade och gjorde duschrumsanslutningen mot var som "nya". Alla gjutjärnsstammar i bjälklag och väggar är bytt till plast.
Vad tror ni om att endast spetta upp de gamla brunnarna och försöka göra en snygg anslutning mot de glaserade rören som jag förmodar finns där? Och har ni något bra tips om golvbrunnar och adaptrar för att få det att passa?
Skulle också vara kul att få en kommentar om det är flera som hittat dessa rör vid renovering då de flesta verkar hitta gjutjärnsrör.

• Gilla
Vilkoret
  • Laddar…
Hej! Lite sent svar. :) Ska byta golvbrunn i tvättstugan och fann till min förvåning dessa rör. Troligen inte Höganäs, står made in England. Var helt säker på att det skulle vara gjutjärn hela vägen men det är bara sista biten. Hur gjorde du och hur blev det? Är lite osäker på anslutningen.

• Gammal röranslutning i betong med en bit av rostigt gjutjärnsrör som sticker ut, sedd i en grävd öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Staffans2000
Det ser ut som vanliga plaströr för mark.

Kanske syns bättre på denna bilden.

• Närbild av en möjlig fukt- eller vattenskada på betongyta i mörkt utrymme.
    Skapa konto
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S
  • Gilla
Frasse_86
  • Laddar…
Tack för tipset! Ska kapa muffen nu ikväll så får jag hoppas att det är någorlunda välbevarat.

Röret var i förvånansvärt bra skick så kör nog med en Ferncokoppling. Tack igen för svar.

• Inre syn av ett äldre rostfritt rör i bra skick som övervägs för Ferncokoppling.
    Skapa konto
Såg nu att min gamla tråd med fråga levt upp.
I mitt fall när jag bilade upp runt brunnarna var det även här gjutjärnsrör, såg inga keramikrör som jag hittat tidigare.
Och där blev det en skarv på ett av gjutjärnsrör.

Tack för svaret Anders! Känner att det blir bäst att göra så. Men måste säga att jag rent spontant är glad att upptäcka att det var glaserade rör i avloppet. Känns som att de kan hålla hur länge som helst så länge man är försiktig när man gör om.

• Gilla
i94sveli
  • Laddar…
Här kommer sista uppdateringen. Tack igen för tipsen. :-)

• Installerad golvbrunn med ansluten avloppsrör i uppbrottet betonggolv.
    Skapa konto
  • Gilla
i94sveli och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.