Hej,

Eventuellt borde jag ställa frågan i forum för Vatten och Avlopp men jag börjar här så får vi se...

Jag planerar renovering av ett kök och har ett problem som jag inte vet hur jag skall ta mig runt. Tyvärr så har de som ordnade plattan inte lyckats att få avloppet till diskho där det borde vara. Avloppet kommer upp ur golvet nästan 60cm ut från väggen och dessutom 50cm fel längsled (som jag önskar).

Avloppet är 75mm, golvet är som sagt gjuten platta och med golvvärme. Min förhoppning är att jag kan dra avloppet i sockeln under skåpen. En lösning skulle kunna vara en 88 böj för att få det horisontellt och sedan 2x45 när det väl är där det skall vara men det kanske finns andra lösningar?

Tips och idéer mottages tacksamt!

Jag byter avloppsstammar nu i en lägenhet och gör om köket och då drar jag stammarna bakom sockeln. Funkar hur bra som helst.

60cm från vägg blir ju en svår nöt att knäcka då sockeln på en köksstomme inte sitter på just 60cm från vägg. Stommen må vara 60cm djup (Med lucka) men sockeln sitter ju ett par centimeter in och således kommer du inte att kunna dölja ditt avlopp bakom sockeln.

Men golvvärmen torde väl inte ligga under planerade köket? Bila upp och dra om avloppet tycker jag verkar som den enda lösningen om du ska ha köket där. Förutsatt att du inte tar ut stommarna och satsar på ett 700mm djupt kök eller liknande...

huggan skrev:
Jag byter avloppsstammar nu i en lägenhet och gör om köket och då drar jag stammarna bakom sockeln. Funkar hur bra som helst.
Tyvärr så kommer avloppet upp nätan 60cm ut från väggen, annars hade det varit en enkel match :)

slacker skrev:
60cm från vägg blir ju en svår nöt att knäcka då sockeln på en köksstomme inte sitter på just 60cm från vägg. Stommen må vara 60cm djup (Med lucka) men sockeln sitter ju ett par centimeter in och således kommer du inte att kunna dölja ditt avlopp bakom sockeln.
Det ser jag som ett mindre problem. Jag flyttar ut skåpen de centimetrarna som krävs och få på köpet en djupare bänkskiva.

slacker skrev:
Men golvvärmen torde väl inte ligga under planerade köket? Bila upp och dra om avloppet tycker jag verkar som den enda lösningen om du ska ha köket där. Förutsatt att du inte tar ut stommarna och satsar på ett 700mm djupt kök eller liknande...
Jag vill undvika att bila upp plattan. Dels kan jag omöjligt veta exakt var slangarna för golvvärmen ligger eftersom jag inte gjutit plattan och dessutom så är det mycket annat som måste åtgärdas efteråt (armering, eventuella förstärkningar och isolering).

Vem har lagt avloppet innan plattan göts?

Vem som helst borde ju kunna räkna ut att köksavloppet inte ska sitta över en halvmeter ut från vägg.

vojma skrev:
Vem har lagt avloppet innan plattan göts?
Vem som helst borde ju kunna räkna ut att köksavloppet inte ska sitta över en halvmeter ut från vägg.
Korrekt, men tyvärr är det som det är. Jag har inte ens funderat på att fråga vem som gjöt eftersom det inte skulle göra saken bättre...

Har du några tips eller var det bara ett behov av påpeka vilken klåpare det var som gjöt plattan?

Jag har inget bättre tips än det du fick från slacker men om du betalt någon för att lägga avlopp och det har hamnat så fel så skulle jag ha försökt få ekonomisk kompensation därifrån.

vojma skrev:
Jag har inget bättre tips än det du fick från slacker men om du betalt någon för att lägga avlopp och det har hamnat så fel så skulle jag ha försökt få ekonomisk kompensation därifrån.
Jag har inte betalt någon, det rör sig om ett hus jag köpt. Det feldragna avloppet är givetvis en plump i protokollet på ett i stort bra hus. Alla fel /brister påverkade självklart priset.

vojma och slacker; Ni verkar ha erfarenhet av att bila upp en platta för att flytta avloppet som jag vill. Om jag till slut skulle välja att göra det jobbet vad bör jag tänka på? Vad finns det för metoder för att med säkerhet avgöra var värmeslangarna ligger? Kan jag se så jag inte stöter på problem med eventuella förstärkningar i plattan innan jag börjar?

jtl - I en seriös installation av golvvärme så bör det finnas en ritningen över hur den ligger i golvet. Om den finns så är den din guide hur du kan bila i golvet - Om inte så skulle jag rekommendera att hyra/låna tex. en Bosch D-Tect som kan lokalisera plaströr i betong på djup ned till 15cm, så djupt ligger inte golvvärmen.
Samma apparat talar om för dig vart armering ligger i golvet och du får en tydlig bild om det är annat du kan stöta på - Vatten/el/armering osv.

Vad gäller armeringen och att klippa av den armering som krävs för flytta ditt avlopp ett par centimetrar för att det skall döljas under köket kommer inte att försvaga din platta nämnvärt. Gissningsvis ligger inte armeringen riktigt helt mot avloppet till att börja med och när du väl sätter bilmaskinen i golvet (efter att du försäkrat dig mot att golvvärmen inte finns där osv) så är at det bara att nöta av armeringen med bilmaskinen eller ta fram en bultsax och klippa dessa.

Vad jag försöker säga är - För att vara på den säkra sidan, kolla vart golvvärmen är. Sedan bila upp - Skulle inte oroa mig för att klippa lite i armeringen, plattan spricker inte för det.

Smart grej den där Boschen! Visste inte att den kunde hitta plast i betong.

Ett annat sätt att hitta golvvärmeslingor är att slå av värmen så att sulan svalnar, kan ta åtskilliga timmar. Sedan fuktar du betongen och slår på golvvärmen på max effekt. Efter ett tag så ser du var golvvärmeslingorna ligger. Du får ingen millimeterprecision men du får i alla fall en uppfattning om de har lagt slingor under köket

Borde det inte vara enklare att låna en värmekamera för att hitta slingorna

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

HansR skrev:
Borde det inte vara enklare att låna en värmekamera för att hitta slingorna

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Det är ju en lösning - Tyvärr säger ju inte det om det finns vatten eller el i plattan samt vart, ej heller om man kommer att stöta på eventuell armering. Ska man ändå låna eller hyra en värmekamera så kan man väl lika ta steget och låna/hyra en detektor som kan indikera om det finns annat i golvet just där - innan man drar igång bilmaskinen.

Dvs, om nu TS tänker bila upp golvet eller flytta ut köket.

slacker skrev:
Om inte så skulle jag rekommendera att hyra/låna tex. en Bosch D-Tect som kan lokalisera plaströr i betong på djup ned till 15cm, så djupt ligger inte golvvärmen.
Om bilning skulle kunna motivera en D-tect så är det ett argument för den lösningen :)

Jag förstår att jag varit lite otydlig.

När det gäller avloppets placering i förhållande till väggen så kommer bilning aldrig att bli en lösning eftersom det inte kostar många kronor att flytta ut skåpen från väggen. En lösning som dessutom ger bättre djup på bänkskivan.

Det enda som eventuellt skulle kunna motivera att ta fram Hiltin är om höjden på sockeln (16cm) inte räcker för att dra bak avloppet till rätt position.
Var och pratade med rörmokaren i går och han var övertygad om att det går.
http://www.rinkabyror.se/artikel/gumminippel-50-40-32/ för att komma ner till 50mm och sedan http://www.rinkabyror.se/artikel/boj-110x88/ bör lösa problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.