Hej!

Vi tittar på ett hus byggt 1973-1974 där i princip allt är i originalskick. Souterränghus med entreplanet på våning 2. Planen är att renovera i etapper och börja med badrum och kök på entreplan.

Avloppsrören går rakt ned från entreplan, från toa, tvättställ, diskho, bidé (wohoo!) och badkar. I källarvåningen ser man dessa vita avloppsrör som när man känner på dem är i plast och inte gjutjärn.

Går det att se om dessa är jobbiga att ha att göra med? Är det "äggskal"-varianten eller senare dito? Årtalet verkar vara precis i skarven.

Kommer vi kunna skarva nya avloppsrör på dessa vertikala stammar när entreplan renoveras? Rören fortsätter sedan ned i plattan och ut genom ytterväggen.

I framtiden behöver vi förstås bila upp några meter av källargolvet och bygga om samt lägga nya rör. Men det är en senare etapp, så kan man skarva på nya gråa rör på de existerande rören tills dess? Det är ju cirka två meter så det verkar finnas lite att jobba med.

Har inte skrapat på rörens yta för att se om det går att se färg, just nu är de i alla fall vita.

Är rätt ny på rörgrejer så ursäkta nybörjarfrågorna :)

Badrummets avlopp kommer ned här:

Vita avloppsrör av plast monterade längs en vägg och tak i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita plastavloppsrör vid en trätrappa, med rengöringsutrustning, i ett 1970-talshus.
Skapa konto
Vit avloppsrör löper längs väggen ovanför en grön hylla i ett äldre hus, indikerar byte inför renovering.
Skapa konto

Här kommer diskhons avlopp ned genom den lilla toan:

Ett hörn av ett retrobadrum med blommigt tapet, träpanel i tak och ett synligt vitt avloppsrör längs väggen.
Skapa konto
Retro badrum i original från 70-talet med beige toalett och matchande matta, blommigt tapet, radiator.
Skapa konto

/Etnoy

Troligtvis äggskal, knacka på dom lite lätt så hörs det direkt om det är tunna rör. Vanliga i dagens rör, blir det liksom lite bomp som ljud. Ja dom passar i varandra, men det finns ett aber , det kan vara limmade muffar och då går det inte få isär utan att dom går sänder

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Jag knackade lite lätt på rören och känslan var "plast" i alla fall, är dock inte kunnig nog att skilja mellan "vettig plast" och "tunn plast" :)

Dum fråga: kan man kapa ett plaströr "mitt på" eller kan skarvar enbart göras vid muffar?

• Gilla
Isak Hansson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Kan kapa var som helst. Det ser ut som äggskalsvarianten pga. De rundade packningsutbuktningarna.

Staffans

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Dum fråga: kan man kapa ett plaströr "mitt på
Ska du kapa så gör det en bågfil eller ett bågfilsblad, såga lite försiktigt utan att det börjar spänna, dagens muffar passar. Ett tips att kunna såga runt och rakt, är att ta en bit kartong ca 15 cm bred, med rakskuren sida linda runt och lägga jämns och rita på, sågar man direkt så går bladet med 100 % säkerhet snett och kapen blir sned

Tack.

Jag kommer inte göra detta själv utan delegera till rörmokare.

Låter i alla fall som att ett proffs inte kommer ha problem att göra detta ordentligt.

Grävde vidare i det ursprungliga bygglov (dålig scanning av kommunen tyvärr)

I VA-ritningen ser jag följande bild:
Dåligt skannad svartvit bild av en VA-ritning med text om avloppsledning av gråa PVC-rör.
Där står det alltså Avloppsledning i byggnad av PVC-rör "grå".

Det låter som att det inte är av en gamla vita typen? Eller har de helt enkelt gjort så ändå? :)

Staffans2000
Skrapa bort lite färg, så får du se. Rören är inte vita, utan ljusgrå.

Staffans

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Det ska bli nästa gång jag är i fastigheten, tack :)

Då hoppas jag på gråa rör och inte vita.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.