Hej jag håller på att dra avlopp på fritidshuset med nyinstallerad spoltoa fallet är inte det bästa men det kommer fram till brunnen, till mina frågor måste jag isolera och lägga värmekabel? Böjen är den för snäv finns det risk för stopp?

• Rött avloppsrör med snäv böj vid fritidshus, omgivet av jord och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd mark vid fritidshus, visar orange avloppsrör med böj vid brunn och en gul kabel, frågor om isolering och potentiellt stopp.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att ligga väldigt grunt, inte ens ett spaddjup ner.
Kommer avloppet någon gång under avloppet livstid att användas när det är minusgrader/kärle i marken?
T-anslutningen vid brunnen måste bytas till Y-anslutning.
[länk]
Det kommer användas ett fåtal gånger vid minusgrader då vi nästan inte är på landstället vintertid

M Maxtr1n skrev:
Det kommer användas ett fåtal gånger vid minusgrader då vi nästan inte är på landstället vintertid
Kan man använda ett flexavloppsrör istället för T kopplingen

Vad menar du med "flexavloppsrör"?
Är det rillad slang, eller är det böj som är ställbar?

Det kvittar om det är böj på avloppsrör precis innan grenröret, det är själva grenrörets sidoanslutning som får vara max 45⁰ vinkel på

• Gilla
Intet
  • Laddar…
G
Man måste ingenting dock så kommer risken för stopp vara mindre om man använder y gren + 45 böj.

• Gilla
Maxtr1n och 2 till
  • Laddar…
Dett vore rent korkat att inte byta nu, när det ändå är uppgrävt. Men det är inte förbjudet att vara korkad. Det har våra politiker bestämt 😬.

Själv skulle jag chansat med frostrisken eller lagt några frigolitskivor ovanpå innan återfyllning.

• Gilla
Maxtr1n
  • Laddar…
Du behöver ingen värmekabel, det kommer inte stå nått vatten i röret om du lägger det med fall till brunnen.

• Gilla
Maxtr1n och 1 till
  • Laddar…
C
Intet Intet skrev:
lagt några frigolitskivor ovanpå innan återfyllning.
Problemet är att det behövs en jäkla massa isolering, både tjockt och brett, för att göra någon skillnad eftersom ingen värme tillförs systemet direkt. Fördelen med att det ligger väldigt grunt är att det också tinar upp snabbt när värmen kommer. 🙂

• Gilla
Maxtr1n och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det kommer inte att frysa om det i sin helhet ligger i fall minst 1:200. Enda frysmöjligheten är om du har en långsamt droppande kran eller toalett så att vatten tillförs avloppsröret i mycket långsam takt och marken är frusen. Och ingen använder avloppet med mer rejäla spolningar med varmt vatten. Då fryser det droppe för droppe tills det blir en ispropp.

Men med tanke på att avloppsröret ligger extremt grunt, går det att ta hem ett lass 0-18 kross eller fylle och höja marken?

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enda frysmöjligheten är om du har en långsamt droppande kran eller toalett så att vatten tillförs avloppsröret i mycket långsam takt och marken är frusen.
Precis, det är så det går till. Kan hända inte minst med ytligt förlagda dagvattenrör. Problemet är att om det händer får man vänta till tjällossningen innan det löser sig på naturlig väg. Eller ta dit en röris med ångmaskin.

Fast nu gissar jag att TS inte har något val, så det är väl på sätt och vis en metadiskussion.

• Gilla
Maxtr1n och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar får bli till att byta t kopplingen

Nu har jag gjort så här istället för T böj är det ok?

• Orange avloppsrör med ett Y-böj i marken istället för ett T-böj, omgiven av gräs och jord.
    Skapa konto
  • Gilla
Dublin och 4 till
  • Laddar…
M Maxtr1n skrev:
Nu har jag gjort så här istället för T böj är det ok?
Bra. Nu har du en gren istället för ett Trör.

• Gilla
Maxtr1n
  • Laddar…
Då till nästa fråga är detta ok? Som sagt fallet är inte det bästa men jag ser att det kommer fram till brunnen

• Böjd orange avloppsledning på jordig mark utomhus.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.