Jag behöver ersätta fogmassan mellan några kakelplattor i ett badrum. Vi talar om några decimeter så det är inga enorma längder som skall hanteras. På ett ställe är det dock fog i ett "ytterhörn" som skall bort så jag är lite orolig för att knäcka loss en platta om verktyget är för grovt. Vad skulle ni använda för verktyg för att slipa bort den befintliga fogen - Dremel, något multiverktyg eller något annat?

Det hör till saken att hur jag än letar hittar jag inget multiverktyg som jag tycker ligger skönt i handen. Jag har klämt och kännt på Fein, blå och gröna Bosch, Makita, Ryobi och Cotech (Clas Ohlson) men jag tycker allihop känns stora och klumpiga och blir orolig för att jag inte skall kunna arbeta med tillräcklig precision i ovan nämnda ytterhörn. Bosch reklambilder med glada gossar som slipar fog mellan plattor för fulla muggar känns lite för tillrättalagd för att jag skall tro på den...

Dremeln är ju mycket nättare än de större multiverktygen men är det rätt maskin för jobbet eller finns det andra alternativ? Tacksam för synpunkter.

Fogrensare, Biltema, 49,90. Varför köpa en maskin för ett par dm?

Jag hade ingen aning om att det fanns en sån. Tackar så mycket, det var ju ett prisvärt alternativ!

När det är sagt har jag lite annat pill (med betoning på pill) att göra också som över tiden skulle kunna motivera att antingen äga en Dremel eller ett multiverktyg. Det skulle därför vara intressant att få höra forumets åsikt om användbarheten av dessa apparater i fogsituationen.

Herr Hysteres skrev:
Jag hade ingen aning om att det fanns en sån. Tackar så mycket, det var ju ett prisvärt alternativ!

När det är sagt har jag lite annat pill (med betoning på pill) att göra också som över tiden skulle kunna motivera att antingen äga en Dremel eller ett multiverktyg. Det skulle därför vara intressant att få höra forumets åsikt om användbarheten av dessa apparater i fogsituationen.
Efter att ha fogat golvet i min dusch så ångrade jag mitt färgval på fogen så pass att jag var tvungen att göra nåt åt det. Golvet var 5cm skiffer plattor så det var en hel del fog att rensa. Provade vinkelslip med diamant kapskiva, manuell fogrensare och en dremel med böjbar förlängning på och med en liten kapskiva. Dremeln var det i särklass bästa alternativet (vinkelslipen bör man vara lagom dumdristig för att använda då man ju inte vill förstöra tätskiktet). Det funkade utmärkt att slipa bort fogen med den lilla kapskivan och man hade bra kontroll på den hela tiden.

Mycket bra information, tackar.

Av rent intresse, kar du någon synpunkt på valet mellan batteridriven och nätdriven Dremel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.