Hej!

Jag hoppas att jag är på rätt plats i forumet för detta.

Jag har lagt märke till att reglerna kring sådana situationer verkar vara ganska vaga och varierar beroende på var och hur boet är placerat samt vilken miljö och årstid det är.

För närvarande har jag en situation där ett stort träd cirka 20 meter från min balkong är hem för ett gäng skator, detta har varit ett problem senaste fyra åren men sen förra året har det varit extremt !!
Fåglarna flyger över till min balkong och lämnar avföring på möbler och fönster gång på gång, hittills i år har jag behövt sanera tre gånger.

Det värsta är ljudet. Jag har bott i hus nära havet i hela mitt liv och är van vid fiskmåsars oljud men detta överträffar allt. Ljudet pågår utan överdrift ungefär 20 timmar om dygnet, vilket stör både mig och min lilla särskilt under sena kvällar och tidiga morgnar.

Min bostadsrättsförening (BRF) verkar inte särskilt angelägen om att åtgärda problemet.
Jag undrar vad jag ska göra? Om boet inte kan tas bort överväger jag att flytta därifrån, så illa är det.

Spontant har jag varit i kontakt med firma som hyr ut skylift, så jag kan i teorin ta ner det själv. Men vad kan eventuell påföljd vara?

Mvh

Ta bort det när det inte finns ägg eller ungar så kan knappast någon ha synpunkter. Men räkna med att de börjar bygga igen.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Vilda fåglar och fågelbon är fredade/fridlysta men om fåglarna orsakar stora problem (mycket tveksam till att de gör det i det här fallet) så kan kommunen skjuta fåglar och ge tillstånd till att ta bort bon. Det brukar mest vara måsar/trutar som anfaller folk som anses vara tillräckligt allvarliga problem.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/jaktforordning-1987905_sfs-1987-905

När det gäller balkongen så kan man ju täcka över det som finns där med en presenning när man inte är där eller sätta upp gardiner, blänkande CD-skivor som rör sig etc. som gör att fåglarna inte vill ta den vägen.

Nu var det en BRF, men det sista jag gjorde i trädgården denna våren (har opererat foten) var att ta ned tallen som skatorna bor i. De lär väl iofs bara flytta till tallen bredvid...

Läste/hörde om någon som la en fotboll i boet (just skatbo), har dock ingen uppföljning på det så vet inte om det fungerade?
Men som tidigare skrivet, räkna med att dom börjar på ett nytt bo om du lyckas med det första!

P
Just skator och några till så verkar det finnas ett undantag att använda så man kan rensa deras bon året runt. jag har läst det på flera ställen bland annat..

"Fåglar som inte omfattas av detta och därmed inte är fredade är:

Björktrast, kråka, kaja, skata, gråsparvar, pilfink samt råka. Här är man fri som fastighetsägare av avlägsna både fågelbon, fågelägg samt fågelungar året om."

källa

https://begone.se/bli-av-med-faglar-i-stockholm/

• Skärmbild av webbsida med information om att vissa fågelarter kan avlägsnas av fastighetsägare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS
P polaris78 skrev:
Just skator och några till så verkar det finnas ett undantag att använda så man kan rensa deras bon året runt. jag har läst det på flera ställen bland annat..

"Fåglar som inte omfattas av detta och därmed inte är fredade är:

Björktrast, kråka, kaja, skata, gråsparvar, pilfink samt råka. Här är man fri som fastighetsägare av avlägsna både fågelbon, fågelägg samt fågelungar året om."

källa

[länk]
Frågan är om informationen där fortfarande gäller efter nästan 2 år, det har kommit någon ny lag nyligen. Den sidan hänvisar till en sida med lagtext men jag kan inte hitta orden fredade, skata eller skator där. Ordet fåglar finns med på två ställen men då endast när det gäller särskilt skyddade områden. Så deras källa till information saknas.

Den sida med jaktförordningen jag länkade till förut skriver att skyddsjakt på t.ex. skator får bedrivas på sensommaren förutom på kommunalt uppdrag och av några andra orsaker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.